2026-06-07, 17:52
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Slösa inte bort din röst på L.
Tveksam till att du ens är SD röstare.
Äkta SD väljare stödröstar inte på L.

SD behöver alla röster dom kan få inför den kommande regeringsbildningen.
Sossarna kommer dumpa V och MP och bilda en minoritetsregering som söker stöd hos olika partier för att få igen budget och sin politik.
Då är det viktigt att SD är så stort som möjligt.
Funderar även på att rösta på ÖP om SD/Tidö tappar ännu mera.
Allard behövs i riksdagen för att sätta blåslampa på alla politiker.
Jag röstar på SD. Gillar också Allard. Är med i en chatt grupp där i princip alla röstar SD / M. Vi har pratat om att stödrösta på L. Precis som förra valet då alla dömde ut L. Men då klev Johan P in. Tydlig och bra man och de kom över 4 %. Valet är inte en eller två opinionsmätningar 😎
Citera
2026-06-07, 18:22
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Jag röstar på SD. Gillar också Allard. Är med i en chatt grupp där i princip alla röstar SD / M. Vi har pratat om att stödrösta på L. Precis som förra valet då alla dömde ut L. Men då klev Johan P in. Tydlig och bra man och de kom över 4 %. Valet är inte en eller två opinionsmätningar 😎
Varför vill ni slösa bort er röst på L och göra SD svagare?
SD kommer alltid eller i varje fall i många val framöver ständigt att vara något katten släpat in för resten av Tidö gänget.
Blotta tanken på att Tidö skulle ge SD skulle få några ministerposter är ju absurd. Har ni helt raderat alla uttalanden M, KD och L gjort dom sista åren om SD?
Ja ända sen SD kom in i riksdagen 2010.
Att nu plötsligt Simona Mohamsson och Ulf Kristersson går ut och säger att SD skall sitta i regeringen och få ministerposter är ju totalt ofarligt med nuvarande opinionssiffror.
Dom kommer aldrig behöva stå till svars för dom uttalanden för Tidö 2.0 kommer aldrig att ske i höst.
Det är bara ett spel för galleriet så vissa lättlurade SD väljare skall vaska sina röster på L så dom räddas kvar i riksdagen.
Som extra säkerhet för att slippa stå till svars för uttalanden om att SD skall få ministerposter har ju Tidö byggt in spärr i form av KD som också måste ge sitt godkännande.
Och KD har ju absolut inte sagt att SD skall ingå regeringen eller få ministerposter, tvärtom så är Ebba Busch minst sagt skeptiskt till det.
https://www.di.se/nyheter/busch-vill-inte-lova-sd-ministerposter/

Vill ni svika SD så är Allard ett mycket bättre val.
Allard delar i varje fall många av SDs ståndpunkter och politik, till skillnad från L.
__________________
Senast redigerad av Estet88 2026-06-07 kl. 18:26.
Citera
2026-06-07, 21:23
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Varför vill ni slösa bort er röst på L och göra SD svagare?
SD kommer alltid eller i varje fall i många val framöver ständigt att vara något katten släpat in för resten av Tidö gänget.
Blotta tanken på att Tidö skulle ge SD skulle få några ministerposter är ju absurd. Har ni helt raderat alla uttalanden M, KD och L gjort dom sista åren om SD?
Ja ända sen SD kom in i riksdagen 2010.
Att nu plötsligt Simona Mohamsson och Ulf Kristersson går ut och säger att SD skall sitta i regeringen och få ministerposter är ju totalt ofarligt med nuvarande opinionssiffror.
Dom kommer aldrig behöva stå till svars för dom uttalanden för Tidö 2.0 kommer aldrig att ske i höst.
Det är bara ett spel för galleriet så vissa lättlurade SD väljare skall vaska sina röster på L så dom räddas kvar i riksdagen.
Som extra säkerhet för att slippa stå till svars för uttalanden om att SD skall få ministerposter har ju Tidö byggt in spärr i form av KD som också måste ge sitt godkännande.
Och KD har ju absolut inte sagt att SD skall ingå regeringen eller få ministerposter, tvärtom så är Ebba Busch minst sagt skeptiskt till det.
https://www.di.se/nyheter/busch-vill-inte-lova-sd-ministerposter/

Vill ni svika SD så är Allard ett mycket bättre val.
Allard delar i varje fall många av SDs ståndpunkter och politik, till skillnad från L.

Du skriver ni till mig ! Jag är medlem i SD utan uppdrag. Du bluddrar in dig i hon sa han och det går inte förvar sagt för att han sa osv. Skälen för att stödrösta på L :Säkra ett borgerligt regeringsunderlag. En SD-väljare kan resonera att ett L över riksdagsspärren ökar chansen för ett gemensamt höger-/Tidöunderlag att få majoritet. Om L åker ur riksdagen kan mandat gå förlorade för den sidan. Detta har varit ett återkommande tema i diskussionerna kring Tidösamarbetet.
* Stödröstning av taktiska skäl. En väljare som i huvudsak vill ha fortsatt Tidösamarbete kan bedöma att SD redan är tillräckligt stort medan L riskerar att hamna under spärren. Då kan en röst på L ge större effekt på mandatfördelningen än ytterligare en röst på SD.
* Kombination av SD:s huvudlinje och liberal sakpolitik. Vissa väljare kan uppskatta SD:s migrations- och kriminalpolitik men samtidigt föredra L:s profil i frågor som skola, EU, företagande eller individuella fri- och rättigheter. De två partierna har också hittat gemensamma nämnare i delar av sin politik inom ramen för samarbetet.

Så den huvudsakliga “vitsen” för en SD-väljare att rösta på L är oftast taktisk snarare än ideologisk: att försöka maximera chanserna för ett gemensamt regeringsalternativ genom att hjälpa ett mindre samarbetsparti över spärren.
Citera
2026-06-07, 21:27
  #148
Medlem
Är det inte bättre att lösa upp L och se till att samtliga röstar på alternativt tidöparti?
Citera
2026-06-07, 21:36
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Du skriver ni till mig ! Jag är medlem i SD utan uppdrag. Du bluddrar in dig i hon sa han och det går inte förvar sagt för att han sa osv. Skälen för att stödrösta på L :Säkra ett borgerligt regeringsunderlag. En SD-väljare kan resonera att ett L över riksdagsspärren ökar chansen för ett gemensamt höger-/Tidöunderlag att få majoritet. Om L åker ur riksdagen kan mandat gå förlorade för den sidan. Detta har varit ett återkommande tema i diskussionerna kring Tidösamarbetet.
* Stödröstning av taktiska skäl. En väljare som i huvudsak vill ha fortsatt Tidösamarbete kan bedöma att SD redan är tillräckligt stort medan L riskerar att hamna under spärren. Då kan en röst på L ge större effekt på mandatfördelningen än ytterligare en röst på SD.
* Kombination av SD:s huvudlinje och liberal sakpolitik. Vissa väljare kan uppskatta SD:s migrations- och kriminalpolitik men samtidigt föredra L:s profil i frågor som skola, EU, företagande eller individuella fri- och rättigheter. De två partierna har också hittat gemensamma nämnare i delar av sin politik inom ramen för samarbetet.

Så den huvudsakliga “vitsen” för en SD-väljare att rösta på L är oftast taktisk snarare än ideologisk: att försöka maximera chanserna för ett gemensamt regeringsalternativ genom att hjälpa ett mindre samarbetsparti över spärren.

Exakt. Man kan taktikrösta även om man ogillar ett parti. Ett exempel: innan de sk utjämningsmandaten kom 1970 hände det att VPK i valkretsar de låg långt från att erhålla mandat uppmanade sina väljare att rösta S för att rädda S-regeringen kvar vid makten. Det var nog svårsmält för många vpk-are som kanske förföljts och registrerats av sossar. Men man svalde och röstade S för att alternativet, en borgerlig regering med Holmberg, Hedlund och Ohlin ansågs vara värre. Samma sak kan vara nödvändigt nu för oss som vill ha Tidö kvar. Trots att L inte varit så kul alla gånger måste de räddas för att vi inte ska få mardrömmen med Noshi som finansminister, Amanda Lindh som justitieminister (som släpper ut allt slödder ur fängelserna) och Hellden som höjer bensinpriset till 40kr litern etc etc
Citera
2026-06-07, 21:53
  #150
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Varför vill ni slösa bort er röst på L och göra SD svagare?
SD kommer alltid eller i varje fall i många val framöver ständigt att vara något katten släpat in för resten av Tidö gänget.
Blotta tanken på att Tidö skulle ge SD skulle få några ministerposter är ju absurd. Har ni helt raderat alla uttalanden M, KD och L gjort dom sista åren om SD?
Ja ända sen SD kom in i riksdagen 2010.
Att nu plötsligt Simona Mohamsson och Ulf Kristersson går ut och säger att SD skall sitta i regeringen och få ministerposter är ju totalt ofarligt med nuvarande opinionssiffror.
Dom kommer aldrig behöva stå till svars för dom uttalanden för Tidö 2.0 kommer aldrig att ske i höst.
Det är bara ett spel för galleriet så vissa lättlurade SD väljare skall vaska sina röster på L så dom räddas kvar i riksdagen.
Som extra säkerhet för att slippa stå till svars för uttalanden om att SD skall få ministerposter har ju Tidö byggt in spärr i form av KD som också måste ge sitt godkännande.
Och KD har ju absolut inte sagt att SD skall ingå regeringen eller få ministerposter, tvärtom så är Ebba Busch minst sagt skeptiskt till det.
https://www.di.se/nyheter/busch-vill-inte-lova-sd-ministerposter/

Vill ni svika SD så är Allard ett mycket bättre val.
Allard delar i varje fall många av SDs ståndpunkter och politik, till skillnad från L.

Kommer inte L över spärren blir det inget Tidö 2.0.

Med L får vi högerliberal politik.

Med SD får vi knarkare, sexuellt kriminella och plattjordare som bildar egna plattjordspartier, dårar som bränner Koraner i syfte att stoppa NATO-medlemskap, listan kan göras lång.
Citera
2026-06-07, 21:53
  #151
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Exakt. Man kan taktikrösta även om man ogillar ett parti. Ett exempel: innan de sk utjämningsmandaten kom 1970 hände det att VPK i valkretsar de låg långt från att erhålla mandat uppmanade sina väljare att rösta S för att rädda S-regeringen kvar vid makten. Det var nog svårsmält för många vpk-are som kanske förföljts och registrerats av sossar. Men man svalde och röstade S för att alternativet, en borgerlig regering med Holmberg, Hedlund och Ohlin ansågs vara värre. Samma sak kan vara nödvändigt nu för oss som vill ha Tidö kvar. Trots att L inte varit så kul alla gånger måste de räddas för att vi inte ska få mardrömmen med Noshi som finansminister, Amanda Lindh som justitieminister (som släpper ut allt slödder ur fängelserna) och Hellden som höjer bensinpriset till 40kr litern etc etc
Citera
2026-06-07, 22:00
  #152
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Kommer inte L över spärren blir det inget Tidö 2.0.

Med L får vi högerliberal politik.

Med SD får vi knarkare, sexuellt kriminella och plattjordare som bildar egna plattjordspartier, dårar som bränner Koraner i syfte att stoppa NATO-medlemskap, listan kan göras lång.

Vem i fridens namn vill se ett Tidö 2.0?

Allting krympte, allting blev dyrare, ränteavdraget för blancolån togs bort och en massa annan skit.

Vem vet vad de kan hitta på för tok under en andra mandatperiod.

De kan stoppa upp sitt valfläsk där solen aldrig skiner. Vila i frid, Tidö!

Frågan är, vad ska man rösta på istället?
Citera
2026-06-07, 22:03
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vem i fridens namn vill se ett Tidö 2.0?

Allting krympte, allting blev dyrare, ränteavdraget för blancolån togs bort och en massa annan skit.

Vem vet vad de kan hitta på för tok under en andra mandatperiod.

De kan stoppa upp sitt valfläsk där solen aldrig skiner. Vila i frid, Tidö!

Frågan är, vad ska man rösta på istället?

Nä, det säget väl allt. Blancolån och skylla inflationenen på regeringen.
Citera
2026-06-07, 22:06
  #154
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nä, det säget väl allt. Blancolån och skylla inflationenen på regeringen.

Det är ett slappt gäng som har gjort ett dåligt jobb för landet, vilket jag märker dagligen på väg till och på arbetet.

Nu vill vi ha några som är insatta, har kunskaper och kavlar upp! Inte jäser framför oxbringan.
Citera
2026-06-07, 22:07
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Är det inte bättre att lösa upp L och se till att samtliga röstar på alternativt tidöparti?

Ja men det lär inte hända. Vet inte om de på nåt sätt kan ha gemensamma listor med M som Alf Svensson hade när det begav sig.

Nåja, det blir sossarna i vilket fall så lika bra att bli av med L i år. Inget jävla taktikröstande
Citera
2026-06-07, 22:08
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är ett slappt gäng som har gjort ett dåligt jobb för landet, vilket jag märker dagligen på väg till och på arbetet.

Nu vill vi ha några som är insatta, har kunskaper och kavlar upp! Inte jäser framför oxbringan.

Oavsett har de inte orsakat inflationen för det har Trump och ryssen.
Men ja, hade det inte varit för mp och V så kunde gott S vunnit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in