2026-06-07, 22:10
  #157
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Oavsett har de inte orsakat inflationen för det har Trump och ryssen.
Men ja, hade det inte varit för mp och V så kunde gott S vunnit

Trodde det var pandemin ...

Men ja, Trump kan nog orsaka något ännu värre. Hur går det för Dow-Jones eller vad det heter?
Citera
2026-06-07, 22:12
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Kommer inte L över spärren blir det inget Tidö 2.0.

Med L får vi högerliberal politik.

Med SD får vi knarkare, sexuellt kriminella och plattjordare som bildar egna plattjordspartier, dårar som bränner Koraner i syfte att stoppa NATO-medlemskap, listan kan göras lång.
Du låter som KrösaMaja, men jag håller med dig om att SD är för jävla amatörmässiga.
Större delen av väljarna vill inte ha högerliberal politik, enda anledningen till att M, KD och L ens sitter i regeringen beror på SD eller rättare sagt SDs väljare och att Sossarna är så jävla dåliga så normala väljare inte vill rösta på dom
Utan SD så är Tidö helt tandlösa.
Ju förr SD fattar att dom är kungamakare och kan fälla/tillåta vilken regering dom vill ju böttre för Sverige så vi slipper fler flumliberala idéer och massimport av lönesänkande individer.
Citera
2026-06-07, 22:13
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Trodde det var pandemin ...

Men ja, Trump kan nog orsaka något ännu värre. Hur går det för Dow-Jones eller vad det heter?

Antingen upp igen eller fortsatt ner. Möjligen kanske den ligger stilla.

Nu bombar Iran Israel så ner på bred front vore ingen överaskning
Citera
2026-06-07, 22:16
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Du skriver ni till mig ! Jag är medlem i SD utan uppdrag. Du bluddrar in dig i hon sa han och det går inte förvar sagt för att han sa osv. Skälen för att stödrösta på L :Säkra ett borgerligt regeringsunderlag. En SD-väljare kan resonera att ett L över riksdagsspärren ökar chansen för ett gemensamt höger-/Tidöunderlag att få majoritet. Om L åker ur riksdagen kan mandat gå förlorade för den sidan. Detta har varit ett återkommande tema i diskussionerna kring Tidösamarbetet.
* Stödröstning av taktiska skäl. En väljare som i huvudsak vill ha fortsatt Tidösamarbete kan bedöma att SD redan är tillräckligt stort medan L riskerar att hamna under spärren. Då kan en röst på L ge större effekt på mandatfördelningen än ytterligare en röst på SD.
* Kombination av SD:s huvudlinje och liberal sakpolitik. Vissa väljare kan uppskatta SD:s migrations- och kriminalpolitik men samtidigt föredra L:s profil i frågor som skola, EU, företagande eller individuella fri- och rättigheter. De två partierna har också hittat gemensamma nämnare i delar av sin politik inom ramen för samarbetet.

Så den huvudsakliga “vitsen” för en SD-väljare att rösta på L är oftast taktisk snarare än ideologisk: att försöka maximera chanserna för ett gemensamt regeringsalternativ genom att hjälpa ett mindre samarbetsparti över spärren.
Ingen äkta SD väljare stödröstar på L.
Då saknar man all form av självbevarelsedrift.
Det är i princip helt klart att det inte blir en majoritet för SD/Tidö även om L klarar 4% spärren.
Då är det bättre för SD om L åker ur och i valet 2030 så fördelas mandaten över färre partier.
Citera
2026-06-07, 22:19
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Ingen äkta SD väljare stödröstar på L.
Då saknar man all form av självbevarelsedrift.
Det är i princip helt klart att det inte blir en majoritet för SD/Tidö även om L klarar 4% spärren.
Då är det bättre för SD om L åker ur och i valet 2030 så fördelas mandaten över färre partier.
Trams ! Ibland måste man tänka och vara taktisk. Det viktiga är att Tidö får jobba vidare och styra upp detta arma land
Citera
2026-06-07, 22:35
  #162
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vem i fridens namn vill se ett Tidö 2.0?

Allting krympte, allting blev dyrare, ränteavdraget för blancolån togs bort och en massa annan skit.

Vem vet vad de kan hitta på för tok under en andra mandatperiod.

De kan stoppa upp sitt valfläsk där solen aldrig skiner. Vila i frid, Tidö!

Frågan är, vad ska man rösta på istället?

Att standard arbetande svensk fått mer över i plånboken tack vare Tidö har förstås gått dig helt förbi, ingen är förvånad. Lurad av Aftonbladet som alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Du låter som KrösaMaja, men jag håller med dig om att SD är för jävla amatörmässiga.
Större delen av väljarna vill inte ha högerliberal politik, enda anledningen till att M, KD och L ens sitter i regeringen beror på SD eller rättare sagt SDs väljare och att Sossarna är så jävla dåliga så normala väljare inte vill rösta på dom
Utan SD så är Tidö helt tandlösa.
Ju förr SD fattar att dom är kungamakare och kan fälla/tillåta vilken regering dom vill ju böttre för Sverige så vi slipper fler flumliberala idéer och massimport av lönesänkande individer.

Får vi inte ett Tidö 2.0 (vilket vi inte får om L inte klarar spärren) så får vi en mittenregering ledd av (S). Vilket isf helt och hållet kan skyllas på SD-hybris med krav på ministerposter. Personligen spolar jag gärna ner SD på toaletten.

Kommer inte L över spärren blir det (S) som blir kungamakare och inte töntiga SD.
Citera
2026-06-07, 22:39
  #163
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Att standard arbetande svensk fått mer över i plånboken tack vare Tidö har förstås gått dig helt förbi, ingen är förvånad. Lurad av Aftonbladet som alltid.



Får vi inte ett Tidö 2.0 (vilket vi inte får om L inte klarar spärren) så får vi en mittenregering ledd av (S). Vilket isf helt och hållet kan skyllas på SD-hybris med krav på ministerposter. Personligen spolar jag gärna ner SD på toaletten.

Kommer inte L över spärren blir det (S) som blir kungamakare och inte töntiga SD.

Hur mycket mer i plånboken blev det för en arbetare?
Citera
2026-06-07, 22:46
  #164
Medlem
AI-2000s avatar
Bra! Liberalerna kommer inte att rädda Sverige.
Citera
2026-06-07, 22:47
  #165
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur mycket mer i plånboken blev det för en arbetare?

Du avslöjar din okunskap och oförmåga att fråga AI (som vanligt är du flera steg efter).

Men du satsar alltså på V, då tror du att du ska få mer över i plånboken?

Vi som vill ha mer över plånboken som alla arbetare fått under Tidö, vi förstår att om L inte klarar spärren så blir det ingen högerseger i höst.
Citera
2026-06-07, 23:00
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Du avslöjar din okunskap och oförmåga att fråga AI (som vanligt är du flera steg efter).

Men du satsar alltså på V, då tror du att du ska få mer över i plånboken?

Vi som vill ha mer över plånboken som alla arbetare fått under Tidö, vi förstår att om L inte klarar spärren så blir det ingen högerseger i höst.
Exakt så !
Citera
2026-06-08, 06:20
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Du avslöjar din okunskap och oförmåga att fråga AI (som vanligt är du flera steg efter).

Men du satsar alltså på V, då tror du att du ska få mer över i plånboken?

Vi som vill ha mer över plånboken som alla arbetare fått under Tidö, vi förstår att om L inte klarar spärren så blir det ingen högerseger i höst.

Det blir ingen tidö- majoritet oavsett om L klarar spärren. Omöjligt.
Citera
2026-06-08, 06:32
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Att standard arbetande svensk fått mer över i plånboken tack vare Tidö har förstås gått dig helt förbi, ingen är förvånad. Lurad av Aftonbladet som alltid.



Får vi inte ett Tidö 2.0 (vilket vi inte får om L inte klarar spärren) så får vi en mittenregering ledd av (S). Vilket isf helt och hållet kan skyllas på SD-hybris med krav på ministerposter. Personligen spolar jag gärna ner SD på toaletten.

Kommer inte L över spärren blir det (S) som blir kungamakare och inte töntiga SD.
Om S bildar en mitten regering så kan du inte längre skrämmas med V och MP.
Då spricker ju hela din skrämselpropaganda.
Det viktigaste i svensk politik är att V och MP, speciellt MP inte får något inflytande.
Mer och mer pekar på att S dumpar V och MP och går till val själva och bildar en mitten/minoritetsregering.
Det är exakt därför SD väljare inre skall slösa bort sina röster på L.
SD behöver allasina röster inför höstens uppgörelser.
S behöver SDs röster för att genomföra vissa av sina frågor och vice versa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in