Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Tror du gjort en rätt bra analys här, men vi ser just nu bara början/sprickan i muren. Vi vet inte vad som komma skall. Stämmer det att Jomshof och därmed antagligen även Jimmie hade kännedom eller bara underlät att informera sig, och det exploderar under nyhetstorkan efter midsommar och tröskas i kvällspressen under hela industrisemestern, är nog risken att SD imploderar överhängande.
Väljarflykten kommer då antagligen att ske till KD i någon mån, till M, men främst till olika småpartier såsom Örebropartiet, AfS, NMR m.fl. Skulle inte förvåna mig om "övriga" samlar runt 6–8 % i valet.
Tror inte på stora, breda väljarströmmar till AfS p g a Rubbestad-affären. Partiet är litet för extremt för att folk skall våga stå på fullmäktigelistor. Och NMR (ett öppet nazistiskt parti) har ju än sämre förutsättningar ur den synpunkten sett. Men (kd) skulle ju kanske kunna locka över en del Israel-dyrkare och anti-islamister.
Det som i viss mån hade kunnat innebära ett litet tapp för de som drar i trådarna ovanför politikerna är väl överströmningar till riksdagsledamoten Elsa Widdings nya parti Ambition Sverige. Hennes parti är väl till typ 2/3 en blandning av SD och Junilistan som ett tag hade några mandat i EU-parlamentet. Magnus Stenlund på Svea Kanal har idag lagt upp en intervju med henne:
Svea Kanal möter 26: Elsa Widding uncut
SveaKanal, 2026-06-07
https://rumble.com/v7av0ak-svea-kanal-mter-26-elsa-widding-uncut.html?e9s=src_v1_upp_a
Jag vet inte om Widdings rekrytering av Katja Nyberg som misstänks för att ha hållit på och småknarkat litet (och fått sparken från polisen av den orsaken) kan bromsa en eventuell överströmning från SD till Ambition Sverige. I och för sig är väl Rubbestads barnporr mångdubbelt värre än att ha hållit på och småknarkat litet. Men i viss mån kan väl detta bromsa flödet litet.
Skall man summera det hela litet så tror jag väl precis som tidigare att Rubbestad-affären inte kommer att drabba SD speciellt hårt när det gäller väljarflöden åt "fel" håll, typ nya konkurrenter till SD eller till sossarna. Och antagligen gjorde SD en sådan kalkyl när man började rekrytera folk som borde få varningsklockorna att ringa. Incitamenten för SD att rekrytera personer med ädlare, mer principfasta personlighetsdrag (som kunde vara mer bångstyriga) var för svaga.