2026-06-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skakadsombebis
Ni håller samma linje, du och vår käre Akilo.
Det är för att kunna diskutera uppgifter i fup som fuppar läggs upp här (inte i just detta fall, än) annars hade det räckt med åtalet.

Självklart vill vissa i tråden till varje pris undvika att barnens uppgifter om inlåsningar i jordkällare, kameror på toaletten, psykisk terror med mera, kommer ut.
Det är tydligt.

Ni som vill veta mer om vilket helvete barnen levt i kan ringa TR i Eksjö och säga att ni vill läsa Fup på plats. Målnummer finns bakåt i tråd.
De kan behöva sekretsspröva och då behöver de några dagar på sig.

Parets linje, att en 15-årig flicka ska ha duperat sju andra flickor och vuxna kvinnor, att berätta om psykisk och fysisk misshandel, övervakning och inlåsningar är ju skrattretande.
Flera av de som berättar är nu vuxna fd familjehemsbarn. Skulle de låta sig duperas av en 15-åring? Osannolikt.

Även detta, att barn låsts in i jordkällare, framgår i fupp. https://www.smt.se/eksjo/barnens-skrackuppgifter-blev-inlasta-i-jordkallaren/

Man kan inte betala för fupar och alldeles för långt att åka dit för att läsa på plats annars hade man givetvis gjort det, får hoppas någon vänlig själ snart lägger upp fuppen här?

Det fungerar inte i längden att mästra i trådar här på flashb, i syfte att enbart ta gärningspersoner i försvar, det är ett diskussionsforum där postare ventilerar sina åsikter, tankar och känslor i försök att förstå olika händelser?

Skulle en 15-åring klara att dupera sju andra flickor och vuxna kvinnor, ja det tror jag är absolut möjligt men det är deras försvar? Attack är för många det bästa försvaret tyvärr det har vi tex även sett massor av i den här tråden? 😉
Men attack mot en 15-åring?
Två vuxnas fokus på att rentvå sig själva i första rummet, det kanske trots allt speglar verkligheten riktigt bra, att barnens känslor och mående aldrig prioriterats?
Citera
2026-06-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Man kan inte betala för fupar och alldeles för långt att åka dit för att läsa på plats annars hade man givetvis gjort det, får hoppas någon vänlig själ snart lägger upp fuppen här?

Det fungerar inte i längden att mästra i trådar här på flashb, i syfte att enbart ta gärningspersoner i försvar, det är ett diskussionsforum där postare ventilerar sina åsikter, tankar och känslor i försök att förstå olika händelser?

Skulle en 15-åring klara att dupera sju andra flickor och vuxna kvinnor, ja det tror jag är absolut möjligt men det är deras försvar? Attack är för många det bästa försvaret tyvärr det har vi tex även sett massor av i den här tråden? 😉
Men attack mot en 15-åring?
Två vuxnas fokus på att rentvå sig själva i första rummet, det kanske trots allt speglar verkligheten riktigt bra, att barnens känslor och mående aldrig prioriterats?

Jag tror att de flesta här är fullt medvetna om att Flashback är ett diskussionsforum. Men att diskutera olika perspektiv är väl också en del av idén? Att ifrågasätta slutsatser eller lyfta andra möjliga förklaringar är inte samma sak som att “mästra” eller försvara någon till varje pris.

Det som förvånar mig är att vissa verkar utgå från att alla som inte är övertygade om familjehemmets skuld automatiskt måste vara ute efter att försvara dem. Man kan faktiskt tycka att uppgifterna är allvarliga och samtidigt vilja se en viss nyansering.

När det gäller 15-åringen så är det väl heller inte särskilt många som påstår att en person ensam skulle ha styrt exakt allt. Samtidigt är det inte heller ovanligt att berättelser påverkas av samtal mellan människor, gruppdynamik eller att man tar intryck av varandra. Därför är det något som måste bedömas utifrån all bevisning, inte bara utifrån vad som känns mest sannolikt för oss som sitter på ett forum.

Jag reagerar också på att många här verkar ha bestämt sig för motiv och personlighet hos de inblandade. Att säga att två vuxna bara fokuserar på att rentvå sig själva eller att barnens mående aldrig prioriterats är i grunden antaganden. Ingen av oss känner hela sanningen.

Det är just därför det blir märkligt när vissa påstår att andra försvarar familjehemmet, samtidigt som de själva redan verkar ha bestämt sig för utgången och vilka motiv alla inblandade haft.
Citera
2026-06-07, 21:10
Avslutad
Fruktansvärt avskyvärt beteende av två vuxna människor som skor sig på utsatta barn och sen skyller ifrån sig. Helt ryggradslösa och empatistörda. Mammans beteende i Tingsrätten vittnar om att hon är en manipulativ martyr.
Citera
2026-06-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Fruktansvärt avskyvärt beteende av två vuxna människor som skor sig på utsatta barn och sen skyller ifrån sig. Helt ryggradslösa och empatistörda. Mammans beteende i Tingsrätten vittnar om att hon är en manipulativ martyr.

Jag tycker det är ganska anmärkningsvärt hur bekväma vissa verkar vara med att skriva den typen av saker om andra människor. Känner du familjen personligen sedan tidigare, eller hur kan du vara så säker på deras personlighet, motiv och avsikter?

Att diskutera ett fall är en sak. Att sitta bakom en skärm och kalla människor empatistörda och manipulativa är något helt annat.
Citera
2026-06-07, 21:20
Medlem
Citat:

Har du själv varit på rättegången eller hur har du kommit fram till dessa påståenden?
Citera
2026-06-07, 21:24
Medlem
Citat:

Känner du familjen personligen eller bygger du dina slutsatser på samma begränsade information som resten av oss? Innan domen fallit kanske man bör vara lite försiktig med sådana anklagelser.
Citera
2026-06-07, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffedetektiven
Känner du familjen personligen eller bygger du dina slutsatser på samma begränsade information som resten av oss? Innan domen fallit kanske man bör vara lite försiktig med sådana anklagelser.

Det här är FB. Det finns en FUP. Skönt att de båda vuxna människorna har människor som rycker ut till deras försvar. Vem försvarar de oskyldiga barnen?
Citera
2026-06-07, 21:48
Medlem
Citat:
Det här är FB. Det finns en FUP. Skönt att de båda vuxna människorna har människor som rycker ut till deras försvar. Vem försvarar de oskyldiga barnen?

Du är ju själv ett exempel på någon som redan tagit parti innan det ens är fastställt vad som faktiskt är bevisat. Att ifrågasätta och granska uppgifter är inte att vara emot barnen, det är att vara försiktig med att dra slutsatser innan sanningen är ordentligt prövad. Du är helt övertygad om att barnen är oskyldiga förstår jag?
Citera
2026-06-07, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Här har postare som känner paret kvävts och tystats med fula metoder, man ser ett visst mönster av härskarteknik från nyreggade konton, vad är de rädda för ska komma fram egentligen? Detta intensiva beteende beror väl på något stort att skydda eller hur ska man tolka det?

Ja, något skumt är det. Allt har redan kommit fram i princip, sen att de fortsätter att blåneka säger också något.

Intressant att familjen har flyttat från en kommun till en annan. Det är ett typiskt mönster när fasaden börjar rämna. Hoppas de får kännbara straff. Åklagaren hade inte väckt åtal om det inte hade funnits tillräcklig bevisning.
Citera
2026-06-07, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffedetektiven
Du är ju själv ett exempel på någon som redan tagit parti innan det ens är fastställt vad som faktiskt är bevisat. Att ifrågasätta och granska uppgifter är inte att vara emot barnen, det är att vara försiktig med att dra slutsatser innan sanningen är ordentligt prövad. Du är helt övertygad om att barnen är oskyldiga förstår jag?

Du är helt övertygad om att de vuxna är oskyldiga förstår jag?
Citera
2026-06-07, 22:10
Medlem
Citat:
Du är helt övertygad om att de vuxna är oskyldiga förstår jag?

Nej. Enligt mig själv försöker jag bara hålla möjligheten öppen att verkligheten kan vara mer komplicerad än vad någon av oss på ett forum faktiskt vet.
Citera
2026-06-07, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-55
Nej. Enligt mig själv försöker jag bara hålla möjligheten öppen att verkligheten kan vara mer komplicerad än vad någon av oss på ett forum faktiskt vet.

Självklart. Det finns hur mycket potentiella förklaringar och motiv till allas olika beteenden och handlingar i den här historien. Men i och med att de vuxna fortsätter att hävda att barnen ljuger så lär vi aldrig få veta exakt vad som har hänt i det där huset. Men vuxna har oavsett ett ansvar över barn. Och det har brustit här. Det är tydligt här.

Och om nu den här flickan skulle ha manipulerat alla, varför sökte inte de vuxna hjälp? De är inga offer i det här som de tycks vilja få oss att tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in