2026-06-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Litie OT men jag håller inte med om det du säger i början.

Svenska parlamentariker röstar efter partipiskan kanske mest i hela Europa.
Valberedningens förslag vinner alltid på kongressen i alla svenska partier och inget utrymme ges för att andra listor ska kunna ge något riktigt motstånd.
Förmågan att samarbeta över partigränserna utan moderpartiets stöd är nära noll.
Alla riksdagsdebatter är ett sorts spel för galleriorna där ingen ger efter oberoende av hur goda argumenten var pga intern disciplin.

Man håller kanske inom vissa partier på med i bästa fall demokratisk centralism där kritiken får flöda innan beslutet tas men sedan ska det vara tyst annars åker man ut.

Det som skiljer SD från mängden är att det är ren nepotism kring hur du blir vald och vilket inflytande du har och hur du skyddas.

Mitt resonemang bygger på de skillnader i partikultur som man kan se mellan de svenska riksdagspartierna. Att det ser helt annorlunda ut i andra länder är jag väl medveten om, men det är en lite annan fråga. På nationell nivå håller jag i stort sett med dig, men för att bredda bilden kan ju tilläggas att det inom i synnerhet kommunpolitiken förekommer en mer dynamisk och flexibel samarbetsvilja än i riksdagen. 

Som du påpekar så skiljer sig SD från mängden i sin partikultur på flera områden.

Nepotismen och den relativa slutenheten är ett sådant, vilket jag antar delvis förklaras med det stigma som länge har varit förknippat med att jobba för partiet. Många av deras skandaler kan nog åtminstone delvis förklaras av det här - politiker som inte fostrats genom att tidigt ingå i en bredare politisk tradition och gemenskap lär sig inte samma saker som motsvarande ungmoderat eller liknande.

Nu är det jag som är OT dock, beklagar det. Hur som helst menar jag inte att rangordna eller värdera hur olika partier fungerar i de här avseendena. Jag resonerar bara lite kring detta eftersom att jag tror att sådant spelar roll för hur man kan tolka exempelvis skandalen kring Jomshof.
Citera
2026-06-07, 13:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Mitt resonemang bygger på de skillnader i partikultur som man kan se mellan de svenska riksdagspartierna. Att det ser helt annorlunda ut i andra länder är jag väl medveten om, men det är en lite annan fråga. På nationell nivå håller jag i stort sett med dig, men för att bredda bilden kan ju tilläggas att det inom i synnerhet kommunpolitiken förekommer en mer dynamisk och flexibel samarbetsvilja än i riksdagen. 

Som du påpekar så skiljer sig SD från mängden i sin partikultur på flera områden.

Nepotismen och den relativa slutenheten är ett sådant, vilket jag antar delvis förklaras med det stigma som länge har varit förknippat med att jobba för partiet. Många av deras skandaler kan nog åtminstone delvis förklaras av det här - politiker som inte fostrats genom att tidigt ingå i en bredare politisk tradition och gemenskap lär sig inte samma saker som motsvarande ungmoderat eller liknande.

Nu är det jag som är OT dock, beklagar det. Hur som helst menar jag inte att rangordna eller värdera hur olika partier fungerar i de här avseendena. Jag resonerar bara lite kring detta eftersom att jag tror att sådant spelar roll för hur man kan tolka exempelvis skandalen kring Jomshof.

Väl skrivet, håller med. Med den lilla parantesen att när kommunpoitiken verkligen är inarbetad så kan en av anledningarna till att partiöverskridande samarbeten sker så bra lättare kan vara att lokal-korruptionen inte känner till någon partifärg.
Citera
2026-06-07, 13:15
Avstängd
Comitiums avatar
Ingen nappar på TS antydan om att Jomshof själv är pedofil. Själv antyder jag ingenting, men jag undrar vad som hindrar omfattande spekulationer om detta. Iget brukar ju annars hindra. Hm. Varför? Någon?
Citera
2026-06-07, 13:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Att han [Jomshof]har haft andra "incidenter" utöver denna pedofilutredning och att Jomshof själv uttrycker ett stort intresse för sexualpolitik samtidigt gör det hela värre inte bättre.

Vilka andra "incidenter" utöver denna pedofilutredning finns det konkret?

Du skriver, att "Jomshof själv uttrycker ett stort intresse för sexualpolitik". Har enbart noterat Jomshofs stora intresse och ogillande av islam. Kan du exemplifiera när och hur Jomshof själv uttryckt ett stort intresse för sexualpolitik?
Citera
2026-06-07, 13:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du har tydligen inte reggat dig på Flashback för att diskutera - utan för att smutskasta (bl.a?) Jomshof.

Har läst vad som står på de två (2) länkar som finns i tråden. Vare sig materialet på länken till TV4 eller materialet på länken till Aftonbladet "beskriver hur personen i fråga [Jomshof] har ett brinnande intresse för sexualpoltik".

(FB) Rickard Jomshof skyddar presumtiv pedofil - vad får detta för konsekvenser?

Jag vill inte förolämpa dig direkt men om du inte kan hitta detta själv så kanske du inte bör diskutera sakfrågan längre.
Citera
2026-06-07, 13:48
Moderator
Meijis avatar
Citat:
(FB) Rickard Jomshof skyddar presumtiv pedofil - vad får detta för konsekvenser?

Jag vill inte förolämpa dig direkt men om du inte kan hitta detta själv så kanske du inte bör diskutera sakfrågan längre.

Din läsförståelse är tydligen under all kritik. Du länkar till ett inlägg med ett citat ur Aftonbladet.

Citat:
Källan lyfter den brottsmisstänkte riksdagsledamotens fixering vid sexualpolitik.

– Det har legat en rapport om hans person på partistyrelsens bord som har hanterats där. Då är det väldigt svårt att se att Jimmie Åkesson skulle bli förvånad och chockad över det här, som nu är linjen officiellt från partiet.

– Det finns ett mönster i att han hade en hel del engagemang i de här frågorna som har att göra med sexualpolitik och intresse för dem.

"Den brottsmisstänkte riksdagsledamotens fixering vid sexualpolitik" syftar på Rubbestad. Det är Rubbestad - inte Jomshof - som är brottsmisstänkt.
Citera
2026-06-07, 13:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Din läsförståelse är tydligen under all kritik. Du länkar till ett inlägg med ett citat ur Aftonbladet.

"Den brottsmisstänkte riksdagsledamotens fixering vid sexualpolitik" syftar på Rubbestad. Det är Rubbestad - inte Jomshof - som är brottsmisstänkt.

Du har helt rätt. Därserman , det var den ene riksdagsledamoten inte den andre. Jag ber om ursäkt. Den andre skyddade honom trots fixeringen och incidenterna.
Citera
2026-06-07, 14:30
Medlem
Man behöver nog inte bli beskylld för konspirationsteorier för att ana 🦉 🦉 🦉 i mossen.
Jomhof har alltid verkat skum och rigid!
Citera
2026-06-07, 14:51
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Och hur kan du vara så säker när du säger detta? Helt sjukt att det fortfarande finns såna som du trots allt det som har kommit fram. Jag säger inte att han är det för det kan jag inte vara säker på men att helt utesluta det är ju också ointelligent.

Vad finns det för belägg för att Jomshof är pedofil?
Citera
2026-06-07, 14:53
Medlem
Richard Jomshof (SD) avgick som ordförande i riksdagens justitieutskott i februari 2025. Undrar vad det egentliga skälet var. Tror inte ett skvatt på att det bara handlade om den så kallade vapenfrågan.

Undrar hur Jomshof var som lärare!? Vilket intresse hade Jomshof för sina elever!?
Senast redigerad av Eoh 2026-06-07 kl. 15:46.
Citera
2026-06-07, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis

Absolut inga. Han ska ha i och för sig försökt skydda en pedofil och ingen vet vad han kände till eller i vilken omfattning.

Det finns dock inga belägg för att han INTE är det heller.
Citera
2026-06-07, 15:53
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis

Pedofiler är alla män nuförtiden eftersom att alla män skulle kunna tänka sig att knulla 17-åriga tjejer. Kriget mot pedofili är ett krig mot manlig (hetero)sexualitet iscensatt av samma grupper som har normaliserat det som tidigare klassades som sjukt.

I fallet Jomsfof så fanns det antydningar i någon gammal synth-video om att han sysslade med BDSM. Inte för att jag bryr mig om hans privatliv, men det kan eventuellt finnas någon typ av kompensation i det där korståget mot pedofiler. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jimmie-akessons-karleksgava-burlesk-tavla-naket/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in