Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det är ju inte jättemånga Somalier i Sverige, 65000, så man behöver inte oroa sig för den lilla gruppen.
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101E/FodelselandArKCKM/sortedtable/tableViewSorted/?loadedQueryId=171072&timeType=top&timeValue=1
Somalier har väl den största arbetslösheten och jag tänker mig att regeringen och SD jobbar på det problemet. Som jag skrev innan är det specifikt i Sverige som somalier inte jobbar, i andra länder som USA och Canada jobbar de precis om alla andra invandrargrupper. Antyder att det finns något fel i Sverige.
Den somaliska diasporan pekas ut som en av de asylgrupper som dels inte assimileras och dels är svårast att integrera i demokratiska väst. Skälet är att de i hög grad är fundamentalistiska sunnimuslimer från utpräglad klankultur samt har omfattande problem med npf och IF.
De fungerar inte "som vanligt" i USA och Kanada, de fungerar något marginellt bättre där men långt ifrån tillfredsställande. Kanada har för övrigt bättre framgångstal för alla MENA-asylanter då de under decennier haft ett selektivt asylsystem där de i hög grad endast släppt in människor som de bedömt haft goda förutsättningar att lyckas blir självförsörjande i Kanada.
I USA brukar de flesta lyckas lite bättre eftersom det är ett land som välkomnar alla som kan/vill/har förmåga att försörja sig och inte backar upp oduglingar med generösa bidragssystem. Dock finns det bidragssystem och om man blåser systemet kan man klara sig även i USA. Flera uppmärksammade bedrägerihärvor i Minnesota har kopplats till personer inom den somaliska diasporan. Det mest kända exemplet är den så kallade Feeding Our Future-skandalen, som federala åklagare har beskrivit som ett av de största pandemirelaterade bedrägerierna i USA:s historia. I det fallet var många av de åtalade och senare dömda personerna somalisk-amerikaner.
I Sverige är de förknippade med höga barnafödslar, låg utbildningsnivå och analfabetism, NPF/IF, överrepresentation när det gäller kriminalitet och bidrag. Ett av de största problemen för gruppen är kognitiva problem och beroendeproblematik. Somalier ska definitivt vara i Somalia och låta evolutionen avgöra gruppens utveckling.