2026-06-10, 18:22
  #301
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Av någon anledning så har du tagit på dig skyddslapparna när det gäller invandrare och kriminalitet. Du försöker alltid att försvara och tysta ner. Men det är kanske svårt att förstå hur det är för oss som är uppväxta i ett land som vi upplevde som tryggt och säkert.

Och det är inte roligt att se YT-videor från den övriga världen, då de med förskräckelse undrar vad som har hänt i Sverige. Vi förknippas alltid med mord, skjutningar och sprängningar.
Svensk brottslighet är låg internationellt sett, samma som Danmark Tyskland eller Finland. USA har väl 10 gånger fler skjutna och 10 gånger fler i fängelse per capita. Det är världens rikaste land.

Jag är uppväxt i Danderyd på 1970-talet, fanns massor med brott och mina cyklar försvann ständigt och exakt lika många sköts i Sverige som nu, och alla var rädda för inbrott. Men det fanns inga mobiler eller datorer att stjäla så något dyrt stals inte.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-10 kl. 18:28.
Citera
2026-06-10, 18:25
  #302
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Trams, svensk brottslighet är låg internationellt sett utom Japan. USA har väl 10 gånger fler skjutna och 10 gånger fler i fängelse per capita. Det är världens rikaste land.

Jag är uppväxt i Danderyd på 1970-talet, fanns massor med brott och mina cyklar försvann ständigt och exakt lika många sköts i Sverige som nu. men det fanns inga mobiler eller datorer att stjäla så något annat stals inte.

Ett exempel på YT-videor om Sverige "How Sweden went from nordic safe haven to Europe’s crime Capital". Eller "Swedens prisons prepare for young inmates".
Citera
2026-06-10, 18:26
  #303
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Ett exempel på YT-videor om Sverige "How Sweden went from nordic safe haven to Europe’s crime Capital".
När du blir större förstår du ordet Klickbete.

Invandrare som gjort filmen? Sweden is not a Capital.
Citera
2026-06-10, 18:40
  #304
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
När du blir större förstår du ordet Klickbete.

Invandrare som gjort filmen? Sweden is not a Capital.

I sak håller jag med dig men... ...det går alldeles utmärkt att säga "diamantslipningens huvudstad Antwerpen" utan att Antwerpen är en huvudstad...

MEN!!! "Sweden" ju knappast en stad så...
Citera
2026-06-10, 18:41
  #305
Avstängd
Jag tänker inte fortsätta diskussionen, eftersom du tidigare har skrivit att det är ett nöje att gräla på FB. Och jag tänker inte offra min tid för att underhålla dig.

Det viktigaste med denna video är innehållet.

"How Sweden went from nordic safe haven to Europe’s crime capital"

https://youtu.be/ro9QCwpVZMc
__________________
Senast redigerad av Newton555 2026-06-10 kl. 19:01.
Citera
2026-06-10, 19:18
  #306
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Gängen försöker nu att rekrytera svenska barn på ungdomsgårdar och i fotbollsklubbar. Detta är en mardröm för svenska föräldrar.

Det är en mardröm, och svenskan barn är inte fredade på något sätt. Den invandringsgrundande gängkriminaliteten spiller givetvis över på allting i samhället i sin jakt på medlemmar och tillgångar.

Den infekterar allting, och i och med att invandrare har varit överrepresenterade i varenda brottsstatistisk mätning sedan typ stenåldern är detta en logisk konsekvens av att fylla upp hela stadsdelar med dem, där de dessutom lever i parallellsamhällen utifrån andra aspekter än att de är kriminella. Den korrumperar samhället i olika faser och med det klan- och hederstänk som de är vana vid.
__________________
Senast redigerad av -GG 2026-06-10 kl. 19:22.
Citera
2026-06-11, 14:48
  #307
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
- - - och har röstat M hela mitt liv. - - -

Det där skulle jag inte torgföra om jag vore du! M-väljarna under RuinSväldts (och nuv dvärgens) tid de värsta svikarna! Alltid beredda att sälja ut Sverige för ett extra lass muslimer i utbyte mot ett 50-11;e jobbskatteavdrag.

Vänsterpartierna är ju åtminstone "pantade på riktigt" och "vet inte bättre". På något sätt lättare att ha överseende med, än med grillfestdeltagarna i Stocksund som t o m sett ett huckle på bild! Ja t o m en arbetare! Åtm på museum.
Citera
2026-06-11, 15:49
  #308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag syftar på att om vi hade haft 90% färre från Somalia,Irak,kurder, Etiopien, Eritrea etc och dessa lagar som vi har nu hade vi haft framme 2006. Hur hade Sveriges ekonomi.sett ut idag? Hade vi sluppit sprängningar på trappuppgången bland annat?

Lågstatusjobben hade nog bulgarier eller rumäner tagit tror jag.
Ja vi hade fått folk som liknar oss från baltstaterna , polen, Ukraina Forna Östeuropa Vietnam. Dom sköter sig!
Inga sharialagar eller klankrig. Ett lugnt samhälle.
Citera
2026-06-11, 15:57
  #309
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det där skulle jag inte torgföra om jag vore du! M-väljarna under RuinSväldts (och nuv dvärgens) tid de värsta svikarna! Alltid beredda att sälja ut Sverige för ett extra lass muslimer i utbyte mot ett 50-11;e jobbskatteavdrag.

Vänsterpartierna är ju åtminstone "pantade på riktigt" och "vet inte bättre". På något sätt lättare att ha överseende med, än med grillfestdeltagarna i Stocksund som t o m sett ett huckle på bild! Ja t o m en arbetare! Åtm på museum.
Förklaringen är väl inte så svår, alla M-röstarna i t.ex Danderyd och Vellinge bor ju fint helt utan några slöjor i sikte och därför är vi mer fokuserade på fördelar i våra lugna Danderyds-liv. Vad som pågår i Tensta påverkar inte vår röstning, vi vet inte ens problemen.

Om det funnits arab-kvarter i Danderyd hade M haft helt andra prioriteringar.

Vem som helst kan se att det är SD som släpar M efter sig i brotts- och invandrarfrågorna. Men det är ju bättre än att som S strunta i dem.
Citera
2026-06-11, 16:17
  #310
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Förklaringen är väl inte så svår, alla M-röstarna i t.ex Danderyd och Vellinge bor ju fint helt utan några slöjor i sikte och därför är vi mer fokuserade på fördelar i våra lugna Danderyds-liv. Vad som pågår i Tensta påverkar inte vår röstning, vi vet inte ens problemen.

Om det funnits arab-kvarter i Danderyd hade M haft helt andra prioriteringar.

Vem som helst kan se att det är SD som släpar M efter sig i brotts- och invandrarfrågorna. Men det är ju bättre än att som S strunta i dem.

Håller helt med.

Minns en diskussion på jobbet och det talades politik... (aldrig bra!). Men en säkert värdegrundscertifierad och i alla avseenden HR-approved (och förvisso ganska trevlig! (och snygg)) nippertippa yppade att Sd;s framgångar berodde på "okunskap" etc etc (de vanliga vänsterliberala och tyvärr ibland M-utsagorna). Jag; "men Sd är ju som störst i invandrartäta områden, konstigt.." Man kunde ta på den dåliga stämningen!

Apropå Danderyd var jag i gymnasieåldern på ett MUF-möte då min bäste polare helt plötsligt blivit moderat... (vi talar 80-t och pre-massinvandring). Ganska otäckt, det var "svartskallar" hit och "svartskallar" dit... avskräckte mig fr (M)...
Citera
2026-06-12, 14:32
  #311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag syftar på att om vi hade haft 90% färre från Somalia,Irak,kurder, Etiopien, Eritrea etc och dessa lagar som vi har nu hade vi haft framme 2006. Hur hade Sveriges ekonomi.sett ut idag? Hade vi sluppit sprängningar på trappuppgången bland annat?

Lågstatusjobben hade nog bulgarier eller rumäner tagit tror jag.

Landets ekonomi hade blomstrat jämfört med nu, sjukvården hade fungerat problemfritt som förr och skolan likaså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in