2026-06-07, 14:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En bra checklista. Jämför vad de olika partierna gör i frågorna och gå sedan och rösta. Möjligen kan man flytta om man råkar bo i något av områdena.

På två minuter hann du inte läsa igenom listan, och skriva ett nytt inlägg. Men det är väl alltför pinsamt att läsa, eftersom du försvarar invandrare som är gängkriminella.

White flight? Varför ska det svenska folket behöva flytta därför att invandrare har gjort trygga områden till ghetton? Med mord, skjutningar och sprängningar.
Senast redigerad av Newton555 2026-06-07 kl. 14:05.
Citera
2026-06-07, 14:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Skulle vara intressant att forska om alla svensk-somalier som föddes 1998-2004 och hur många av dem som har jobb. Ungdomsarbetslöshet är givet men vore intressant att kolla.
Det är ju inte jättemånga Somalier i Sverige, 65000, så man behöver inte oroa sig för den lilla gruppen.
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101E/FodelselandArKCKM/sortedtable/tableViewSorted/?loadedQueryId=171072&timeType=top&timeValue=1

Somalier har väl den största arbetslösheten och jag tänker mig att regeringen och SD jobbar på det problemet. Som jag skrev innan är det specifikt i Sverige som somalier inte jobbar, i andra länder som USA och Canada jobbar de precis om alla andra invandrargrupper. Antyder att det finns något fel i Sverige.
Citera
2026-06-07, 14:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
White flight? Varför ska det svenska folket behöva flytta därför att invandrare har gjort trygga områden till ghetton? Med mord, skjutningar och sprängningar.
Ja men sitt på din sten och gråt då.

Du tänker som en MENA. En riktig svensk agerar.
Citera
2026-06-07, 14:05
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
"Sedan början av 80-talet har invandringen totalt sett varit en belastning för de svenska offentliga finanserna. Det här visar en ny analys från Konjunkturinstitutet som regeringen beställt. Men på senare år har det vänt till plus.

Analysen har tittat på vad invandringen har betytt från 1983 till 2022. En del av detta är kostnaden. Enligt Albin Kainelainen som är Konjunkturinstitutets generaldirektör, så har utrikes födda länge haft ett negativt nettobidrag till de offentliga finanserna.

– Vid det senaste året vi undersökte har utrikesfödda istället haft ett svagt positivt bidrag, säger Kainelainen".

Men de hade missat något i rapporten. Gängkriminella invandrare, och kostnaderna för mord, skjutningar och sprängningar. Och varje skjutning kostar samhället 75 miljoner då alla kostnader är inräknade.

Cirka 73 000 är kopplade till kriminella nätverk.

Hur mycket är "ett svagt positivt bidrag?"

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrkPU6bGiRqsf0PGQA_Ogx.;_ylu=Y29sbwMEcG9zAzY EdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1780779803/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.svt.se%2fnyheter%2fekonomi%2f ki-invandringen-har-vant-fran-kostnad-till-inkomst /RK=2/RS=lFQP6.qbiEuTpsMZ4JVja_aUkic-

Man kan inte bara mäta vad invandrarna ”kostar” i bidrag och andra välfärds-blödningar för om det ska bli rättvist så måste man även räkna bort ALLA som jobbar med invandrare, som blir en skatteintäkt för Sverige. Tänk alla tolkar, lärare, sjuk-hälsovård och alla dessa handläggare inom diverse instanser…
Själv hatar jag all invandring men de medför jobbtillfällen oxå…
Rätt ska vara rätt.

Sedan kan man även tänka; om alla idag som är invandrare och har ett jobb och dessa åker tillbaka till var de nu kommer ifrån, och att de ersätts av alla svenska, som är arbetslösa - det skulle bli en jädra vinst och uppsving för Sverige.

Drömma FÅR man.
Citera
2026-06-07, 14:06
Medlem
Citat:
Det är ju inte jättemånga Somalier i Sverige, 65000, så man behöver inte oroa sig för den lilla gruppen.
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101E/FodelselandArKCKM/sortedtable/tableViewSorted/?loadedQueryId=171072&timeType=top&timeValue=1

Somalier har väl den största arbetslösheten och jag tänker mig att regeringen och SD jobbar på det problemet. Som jag skrev innan är det specifikt i Sverige som somalier inte jobbar, i andra länder som USA och Canada jobbar de precis om alla andra invandrargrupper. Antyder att det finns något fel i Sverige.

Learing center i Minneapolis?
Citera
2026-06-07, 14:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Learing center i Minneapolis?
Även USA får skruva på sina regler när Somalierna kommer...

Är det inte den gruppen som Trump tror äter hundar också? Vi får skruva på recepten. Här i vårt land äter vi grisar.
Citera
2026-06-07, 14:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Man kan inte bara mäta vad invandrarna ”kostar” i bidrag och andra välfärds-blödningar för om det ska bli rättvist så måste man även räkna bort ALLA som jobbar med invandrare, som blir en skatteintäkt för Sverige. Tänk alla tolkar, lärare, sjuk-hälsovård och alla dessa handläggare inom diverse instanser…
Själv hatar jag all invandring men de medför jobbtillfällen oxå…
Rätt ska vara rätt.

Sedan kan man även tänka; om alla idag som är invandrare och har ett jobb och dessa åker tillbaka till var de nu kommer ifrån, och att de ersätts av alla svenska, som är arbetslösa - det skulle bli en jädra vinst och uppsving för Sverige.

Drömma FÅR man.

Invandrare har kommit hit utan att varken kunna svenska, har ett jobb eller några pengar. De har levt på bidrag i flera år, och har fått hjälp med att bygga upp sina liv. De skaffar barn även om de inte vet om de får stanna, men får ändå ta del av alla förmåner som oss svenskar. Som nyanlända betalar de en mycket liten summa för sjuk- och tandvård.

Det tar i snitt 7-8 år innan hälften har kommit ut i arbetslivet. De äldre som aldrig har arbetat har rätt till pension, hemsjukvård och äldreomsorg. Och gratis tolk utan tidsbegränsning.

Och då har alla dessa inte jobbat in en krona i skatt.
Senast redigerad av Newton555 2026-06-07 kl. 14:22.
Citera
2026-06-07, 14:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Här lite positiva fakta!

Om man läser tråden tror man Sverige är uselt och egentligen borde alla smarta dra härifrån.

Här globalt brain drain-index. Hur många välutbildade unga med bra jobb flyttar från ett land? Måste ju vara högvis från kaos-Sverige?
Citat:
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/brain-drain-countries
plats 102 Poland
...
148. Switzerland
149 Denmark
150 Qatar
151 Canada
152 Sweden
153 Norway
154 Australia (sista plats minst utflyttning)
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-07 kl. 14:25.
Citera
2026-06-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Så länge vi har en Tidö-regering får alla andra en levnadsstandard som en sandneger, så nej.

Hur menar du? Har du samma levnadsstandard som en saudiarabisk prins? Grattis!
Själv har jag fått några tusenlappar över varje månad som tidigare gick till dyrare drivmedel och dyrare ström samt dyrare mat, så jag är ganska nöjd som det är.
Som grädde på moset så har man nu börjat få kontroll på skjutningarna som sossarna var oförmögna till.
Jag skulle säga att landet blivit tryggare och rikare de sista åren. Om du inte upplever det, så beror det nog mest på dig själv.
Du måste ta till vara på möjligheterna och skapa dig ett fint och skönt liv istället för att sitta där bitter och hatande. Gå ut och njut av det vackra vädret!
Citera
2026-06-07, 14:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Naturligtvis bättre.

Hur mycket bättre är bara spekulationer, så dom spar vi.
Citera
2026-06-07, 14:33
Avstängd
Citat:
Här lite positiva fakta!

Om man läser tråden tror man Sverige är uselt och egentligen borde alla smarta dra härifrån.

Här globalt brain drain-index. Hur många välutbildade unga med bra jobb flyttar från ett land? Måste ju vara högvis från kaos-Sverige?

Varför ska vi, som är uppväxta i Sverige, behöva fly därför att invandrare har orsakat kaos? Då är det bättre att de flyttar tillbaka till sina hemländer.
Citera
2026-06-07, 14:34
Medlem
ludexSums avatar
Citat:

Den somaliska diasporan pekas ut som en av de asylgrupper som dels inte assimileras och dels är svårast att integrera i demokratiska väst. Skälet är att de i hög grad är fundamentalistiska sunnimuslimer från utpräglad klankultur samt har omfattande problem med npf och IF.

De fungerar inte "som vanligt" i USA och Kanada, de fungerar något marginellt bättre där men långt ifrån tillfredsställande. Kanada har för övrigt bättre framgångstal för alla MENA-asylanter då de under decennier haft ett selektivt asylsystem där de i hög grad endast släppt in människor som de bedömt haft goda förutsättningar att lyckas blir självförsörjande i Kanada.

I USA brukar de flesta lyckas lite bättre eftersom det är ett land som välkomnar alla som kan/vill/har förmåga att försörja sig och inte backar upp oduglingar med generösa bidragssystem. Dock finns det bidragssystem och om man blåser systemet kan man klara sig även i USA. Flera uppmärksammade bedrägerihärvor i Minnesota har kopplats till personer inom den somaliska diasporan. Det mest kända exemplet är den så kallade Feeding Our Future-skandalen, som federala åklagare har beskrivit som ett av de största pandemirelaterade bedrägerierna i USA:s historia. I det fallet var många av de åtalade och senare dömda personerna somalisk-amerikaner.

I Sverige är de förknippade med höga barnafödslar, låg utbildningsnivå och analfabetism, NPF/IF, överrepresentation när det gäller kriminalitet och bidrag. Ett av de största problemen för gruppen är kognitiva problem och beroendeproblematik. Somalier ska definitivt vara i Somalia och låta evolutionen avgöra gruppens utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in