2026-06-07, 10:46
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Målet fram till att vårdnaden tas upp i rätten är att försöka få till umgänget på egen hand.

Har ni redan gemensam vårdnad så behöver du inte stämma modern på vårdnaden om du inte syftar på att få enskild vårdnad.

Boka tid för samarbetssamtal hos socialtjänsten.

Är ni redan under utredning så välj att se soc som din bästa vän. Soc skiter I vad som är bäst för både dig och mamman. De går enbart på vad som är barnets bästa.

Utredningen kommer att vara din hjälp vid en stämning.

Glöm all skit ni har i bagaget och gå vidare. Annars kommer gammal skit ligga i vägen under båda samarbetssamtal och ev utredning.

Var den bästa pappan du vet att du kan vara och tro på dig själv.

Om det bara gått två veckor sedan uppbrottet så är det inte bra att börja drabbas av panik.

Föreslå en upptrappning av umgänget från några timmar åt gången till att sakta bli hela dygn och till zlut varannan vecka.

Det är oftast bäst för barn att ta en långsam upptrappning efter ett uppbrott då barnen också behöver tid att landa. Landar gör de bäst hos den förälder som bor kvar i det gemensamma hemmet.

På några månader ska du se att det landat i ett varannan vecka boende.

För lite mera info, familjerätten kontaktade jag innan jag drog. Vi har haft möten där, men det är hennes villkor endast som gäller alltså inget samarbete alla. Nej det var månader sedan uppbrottet
Citera
2026-06-07, 11:07
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Med tanke hur hon agerar så kommer soc och familjerätten vara emot dig. De hatar i regel även män.
Familjerätten bygger på att båda föräldrar kommer överens, annars är det är domstol som gäller.

Du måste få en dom på det hela så snart som möjligt, så snart du har domen så förändras allt. Innan dess kan hon jävlas som bara den. Krasst sett kan hon vägra låta dig träffa barnen.

Kolla även igenom villkoren om hemförsäkringen tar en del av kostnaden för detta, annars går det säkert åt någon hundring.

Jo jag träffar barnen, och antar de på soc sagt åt henne att låta mig göra det, jag vet inte hur hennes hjärna fungerar och planer etc men vet att hon kommer gå på ensam vårdnad, utan underlag. Har flera gånger frågat via sms om vi kan diskutera saker och skippa myndigheter mm. Men sen går det inte skriva exakt det man vill heller för jag sparar, sparar bevis, blir ju bara konstigt överlag, bästa vore väl om advokater kan sköta en medling där ingen kan spela in och spara nåt alls typ, vet inte om det är vanligt, men hålla på och spela charader såhär tar på krafterna det också.
Citera
2026-06-07, 11:45
Medlem
Fattar inte varför du vill "diskutera privat och utan myndigheter" om hon visat redan hur hon vill hantera det här.

Hon har visat sitt rätta ansikte. Skaffa advokat och låt h*n sköta det.

Minns inte om det var mansjouren men det var nån organisation som var bra hjälp/stöd i alla fall...

Lycka till.
Citera
2026-06-07, 11:48
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Jag är en man så har vi det klart från start.

Jag är framme vid sista utkasten ihop med advokat inför en stämningsansökan mot barnens mamma.

Fakta: Delad vårdnad, båda har bott med barnen. Två barn som är under 3 år gamla.

Vad har hänt: Jag skulle flytta asap, på en vecka packade jag det viktigaste men innan så kontaktade jag familjerätten, på magkänsla att detta är olustigt i olika bemärkelser. Men vi var överens att jag kunde träffa barnen närsom, prata med dem etc.

Vad hände ? The opposite.

Hon tar direkt in en ny främmande man och introducerar för barnen och leker mamma pappa barn. Jag nekas all form av kontakt med barn i 2 veckor. Efter en vecka kommer det obehagliga, hon går in på Socialstyrelsen och anklagar mig för våld i nära relation, anmäld för psykisk misshandel av barn, det mesta lögner eller som bäst väldigt överdrivet. Hon använder sedan denna anmälan att köra med det typiska rekommendation av myndigheter. För att ytterligare hölls barn borta från mig, jag är otrygg med dom etc.

Familjerättsmötena ger utfallet på alla hennes villkor att jag träffar barnen och har dem några timmar då och då. Hon nekar sedan att jag ska ha dom hos mig och det enda som gäller är denna variant som inte är en riktig relation med mina barn precis som jag tidigare hade.

Så därför inledde jag en stämningsansökan, varpå hon senare också begärde infosamtal, så det blir väl en ensam vårdnad variant från henne. Detta tär på mig dagligen.. och processerna är långa.

Någon som har tips till en man i denna situation? Att läsa om sånt här ger ju inte så positiva vibbar heller.
det där låter som mitt ex och jag vann men de tog ett tag idag bor sonen med mig... kan ge dej tips om du vill
Citera
2026-06-07, 11:51
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McJesus
Fattar inte varför du vill "diskutera privat och utan myndigheter" om hon visat redan hur hon vill hantera det här.

Hon har visat sitt rätta ansikte. Skaffa advokat och låt h*n sköta det.

Minns inte om det var mansjouren men det var nån organisation som var bra hjälp/stöd i alla fall...

Lycka till.
advokat kostar 100k for en sån här sak.. o de jobbar inte mycket kasn jag lova
Citera
2026-06-07, 12:00
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
... Efter en vecka kommer det obehagliga, hon går in på Socialstyrelsen och anklagar mig för våld i nära relation, anmäld för psykisk misshandel av barn, det mesta lögner eller som bäst väldigt överdrivet...

Trist, samtidigt det har, utifrån hur du skriver, hänt något och det är, utifrån vad du skriver, mer än lite allmänt gräl.

Hade jag varit du hade jag börjat fundera kring för vem umgänget är viktigast, dig eller barnen. Om du landar i "för mig" har du nog en rätt brant uppförsbacke framför dig.
Citera
2026-06-07, 13:02
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
det där låter som mitt ex och jag vann men de tog ett tag idag bor sonen med mig... kan ge dej tips om du vill
Skicka pm
Citera
2026-06-07, 13:03
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Trist, samtidigt det har, utifrån hur du skriver, hänt något och det är, utifrån vad du skriver, mer än lite allmänt gräl.

Hade jag varit du hade jag börjat fundera kring för vem umgänget är viktigast, dig eller barnen. Om du landar i "för mig" har du nog en rätt brant uppförsbacke framför dig.
Jag vill att barnen har rätt till mig lika mycket som jag har rätt till dom, det har bara varit en dålig relation, länge. Där jag också tagit delar av ens egen integritet för att få det att fungera.
Citera
2026-06-07, 13:09
Medlem
cutepsychos avatar
Har du fått datum till tingsrätten för vårdnadstvisten?
Citera
2026-06-07, 13:18
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Jag är en man så har vi det klart från start.

Jag är framme vid sista utkasten ihop med advokat inför en stämningsansökan mot barnens mamma.

Fakta: Delad vårdnad, båda har bott med barnen. Två barn som är under 3 år gamla.

Vad har hänt: Jag skulle flytta asap, på en vecka packade jag det viktigaste men innan så kontaktade jag familjerätten, på magkänsla att detta är olustigt i olika bemärkelser. Men vi var överens att jag kunde träffa barnen närsom, prata med dem etc.

Vad hände ? The opposite.

Hon tar direkt in en ny främmande man och introducerar för barnen och leker mamma pappa barn. Jag nekas all form av kontakt med barn i 2 veckor. Efter en vecka kommer det obehagliga, hon går in på Socialstyrelsen och anklagar mig för våld i nära relation, anmäld för psykisk misshandel av barn, det mesta lögner eller som bäst väldigt överdrivet. Hon använder sedan denna anmälan att köra med det typiska rekommendation av myndigheter. För att ytterligare hölls barn borta från mig, jag är otrygg med dom etc.

Familjerättsmötena ger utfallet på alla hennes villkor att jag träffar barnen och har dem några timmar då och då. Hon nekar sedan att jag ska ha dom hos mig och det enda som gäller är denna variant som inte är en riktig relation med mina barn precis som jag tidigare hade.

Så därför inledde jag en stämningsansökan, varpå hon senare också begärde infosamtal, så det blir väl en ensam vårdnad variant från henne. Detta tär på mig dagligen.. och processerna är långa.

Någon som har tips till en man i denna situation? Att läsa om sånt här ger ju inte så positiva vibbar heller.

Socialtjänsten och familjerätten ger endast en bedömning/rekommendation till tingsrätten. Soc och familjerätten är oftast på kvinnans sida, och tror på allt hon säger. Tingsrätten är betydligt med sakliga, och deras mål i alla vårdnadstvister är att agera efter barnens bästa, där barnen ska ha rätt till båda föräldrarna. Tingsrätten går på bevis och vittnen. Se till att skaffa fram sådana. Och hur jobbigt detta än är, håll dig lugn. Fokusera på att vara en bra pappa och en vuxen människa mot barnens mamma. Låt henne skämma ut sig. Visa att du är den vuxna och ansvarstagande föräldern, det vinner du väldigt mycket poäng på. Tingsrätten är van vid att vårdnadstvister är rena pajkastningen. Bemöt alla hennes påståenden lugnt och sansat, med bevis mm som visar motsatsen. Skaffa ett ombud, de hjälper dig med detta.

Håll ut och lycka till! Tingsrätten ser sånt här hela tiden som sagt. De går inte på hennes ord om du visar på att det inte stämmer. De går på bevis, inte ord mot ord.
Citera
2026-06-07, 13:26
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Jag vill att barnen har rätt till mig lika mycket som jag har rätt till dom, det har bara varit en dålig relation, länge. Där jag också tagit delar av ens egen integritet för att få det att fungera.

När du resonerar att du har rätt till barnen gör du en tankevurpa. Du har inga rättigheter gentemot barnen, bara skyldigheter. Så ska du landa i något bra med detta behöver du lägga 100 % fokus på vad som är bäst för barnen och lägga vad du vill för din egen skull åt sidan.
Citera
2026-06-07, 16:49
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Socialtjänsten och familjerätten ger endast en bedömning/rekommendation till tingsrätten. Soc och familjerätten är oftast på kvinnans sida, och tror på allt hon säger. Tingsrätten är betydligt med sakliga, och deras mål i alla vårdnadstvister är att agera efter barnens bästa, där barnen ska ha rätt till båda föräldrarna. Tingsrätten går på bevis och vittnen. Se till att skaffa fram sådana. Och hur jobbigt detta än är, håll dig lugn. Fokusera på att vara en bra pappa och en vuxen människa mot barnens mamma. Låt henne skämma ut sig. Visa att du är den vuxna och ansvarstagande föräldern, det vinner du väldigt mycket poäng på. Tingsrätten är van vid att vårdnadstvister är rena pajkastningen. Bemöt alla hennes påståenden lugnt och sansat, med bevis mm som visar motsatsen. Skaffa ett ombud, de hjälper dig med detta.

Håll ut och lycka till! Tingsrätten ser sånt här hela tiden som sagt. De går inte på hennes ord om du visar på att det inte stämmer. De går på bevis, inte ord mot ord.
Japp, är det man får göra, lättare sagt än gjort. Svårare ju mer tiden går också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in