2026-06-07, 01:09
  #13
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Jag är en man så har vi det klart från start.

Jag är framme vid sista utkasten ihop med advokat inför en stämningsansökan mot barnens mamma.

Fakta: Delad vårdnad, båda har bott med barnen. Två barn som är under 3 år gamla.

Vad har hänt: Jag skulle flytta asap, på en vecka packade jag det viktigaste men innan så kontaktade jag familjerätten, på magkänsla att detta är olustigt i olika bemärkelser. Men vi var överens att jag kunde träffa barnen närsom, prata med dem etc.

Vad hände ? The opposite.

Hon tar direkt in en ny främmande man och introducerar för barnen och leker mamma pappa barn. Jag nekas all form av kontakt med barn i 2 veckor. Efter en vecka kommer det obehagliga, hon går in på Socialstyrelsen och anklagar mig för våld i nära relation, anmäld för psykisk misshandel av barn, det mesta lögner eller som bäst väldigt överdrivet. Hon använder sedan denna anmälan att köra med det typiska rekommendation av myndigheter. För att ytterligare hölls barn borta från mig, jag är otrygg med dom etc.

Familjerättsmötena ger utfallet på alla hennes villkor att jag träffar barnen och har dem några timmar då och då. Hon nekar sedan att jag ska ha dom hos mig och det enda som gäller är denna variant som inte är en riktig relation med mina barn precis som jag tidigare hade.

Så därför inledde jag en stämningsansökan, varpå hon senare också begärde infosamtal, så det blir väl en ensam vårdnad variant från henne. Detta tär på mig dagligen.. och processerna är långa.

Någon som har tips till en man i denna situation? Att läsa om sånt här ger ju inte så positiva vibbar heller.
Du kanske inte skulle varit så pådrivande från början med psykisk misshandel o sånt där. Sparat de till sist om du fattar.

Slå kvinnor är fegt
Citera
2026-06-07, 01:25
  #14
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Ja på alla svar verkar det som man bara ska ge upp i stort sett. Gött
Beror på vad du menar med "ge upp". Komma överens med motparten är inte att ge upp. Det är att avsluta ett problem tillsammans. Tycker såklart du ska stå på dig. Men kanske lämna lite utrymme för förhandling.

Du har delad vårdnad. Så redan där har du vunnit oavsett vilket umgänge du får i slutändan.
Citera
2026-06-07, 02:29
  #15
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Ja ingenting, efterkonstruktioner.. psykiska misshandeln av barnen var att jag inte är följsam i lekar, krockar bilar för sonen tycker det är kul även jag, big deal. Vet inte varför utredningen ens skulle vara öppen fortfarande

Eller så har du slagit din fru framför barnen!
Citera
2026-06-07, 03:30
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Eller så har du slagit din fru framför barnen!

Ja, de flesta som läser det 1a inlägget, ser ju att TS utelämnar en massa information, som man då istället måste tolka själv.

Det är nog ytterst sällan som man gör slut (oklart anledning, men otrohet är väl nr1) och blir tvingad att flytta på en vecka, utan anledning.

Det man bör göra om man anser att man inte gjort något större fel, är att använda SOC som medlare för att komma överens.
Den som blir förbannad och hetsar upp sig över situationen, är oxå den som kommer förlora.om SOC eller senare rätten ser att det inte verkar vara något större fel på ts eller hans ex, så kommer de döma 50/50 delad vårdnad.
Det är det vanligaste utfallet.
Om sen exet hindrar delad vårdnad så kan man gå vidare och dela ut tex vite om man inte håller sig till domen.
__________________
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-06-07 kl. 03:34.
Citera
2026-06-07, 08:25
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Jag är en man så har vi det klart från start.

Jag är framme vid sista utkasten ihop med advokat inför en stämningsansökan mot barnens mamma.

Fakta: Delad vårdnad, båda har bott med barnen. Två barn som är under 3 år gamla.

Vad har hänt: Jag skulle flytta asap, på en vecka packade jag det viktigaste men innan så kontaktade jag familjerätten, på magkänsla att detta är olustigt i olika bemärkelser. Men vi var överens att jag kunde träffa barnen närsom, prata med dem etc.

Vad hände ? The opposite.

Hon tar direkt in en ny främmande man och introducerar för barnen och leker mamma pappa barn. Jag nekas all form av kontakt med barn i 2 veckor. Efter en vecka kommer det obehagliga, hon går in på Socialstyrelsen och anklagar mig för våld i nära relation, anmäld för psykisk misshandel av barn, det mesta lögner eller som bäst väldigt överdrivet. Hon använder sedan denna anmälan att köra med det typiska rekommendation av myndigheter. För att ytterligare hölls barn borta från mig, jag är otrygg med dom etc.

Familjerättsmötena ger utfallet på alla hennes villkor att jag träffar barnen och har dem några timmar då och då. Hon nekar sedan att jag ska ha dom hos mig och det enda som gäller är denna variant som inte är en riktig relation med mina barn precis som jag tidigare hade.

Så därför inledde jag en stämningsansökan, varpå hon senare också begärde infosamtal, så det blir väl en ensam vårdnad variant från henne. Detta tär på mig dagligen.. och processerna är långa.

Någon som har tips till en man i denna situation? Att läsa om sånt här ger ju inte så positiva vibbar heller.
Är det samma kvinna som snapchattade underklädesbilder med en annan man för nästan exakt två år sedan? I så fall, då har er relation inte sett särskilt bra ut under en lång tid? Kan det tänkas att hon är väldigt bitter på grund av detta?
Citera
2026-06-07, 09:09
  #18
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Du kanske inte skulle varit så pådrivande från början med psykisk misshandel o sånt där. Sparat de till sist om du fattar.

Slå kvinnor är fegt
Vem har slagit någon?
Citera
2026-06-07, 09:15
  #19
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Är det samma kvinna som snapchattade underklädesbilder med en annan man för nästan exakt två år sedan? I så fall, då har er relation inte sett särskilt bra ut under en lång tid? Kan det tänkas att hon är väldigt bitter på grund av detta?
Densamma, det hade absolut inte hänt, hade inga konkreta bevis för de och nu i efterhand skulle jag nog tagit tipsen då, efterklokhet.
Citera
2026-06-07, 09:21
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Densamma, det hade absolut inte hänt, hade inga konkreta bevis för de och nu i efterhand skulle jag nog tagit tipsen då, efterklokhet.
Fullt förståeligt att prioritera barnen genom att försöka hålla ihop. Men ibland slår det tillbaka. Det enda jag kan rekommendera dig är att hålla på din/barnens rätt på ett lugnt och sakligt sätt och att aldrig bemöta anklagelser eller ilska med samma mynt. Domstolen vet redan att ni är fiender, den ska bara bedöma barnens intressen här, och då är trygghet i föräldern det viktigaste.
Citera
2026-06-07, 09:24
  #21
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Fullt förståeligt att prioritera barnen genom att försöka hålla ihop. Men ibland slår det tillbaka. Det enda jag kan rekommendera dig är att hålla på din/barnens rätt på ett lugnt och sakligt sätt och att aldrig bemöta anklagelser eller ilska med samma mynt. Domstolen vet redan att ni är fiender, den ska bara bedöma barnens intressen här, och då är trygghet i föräldern det viktigaste.
Problemet är mer från dit till nu, det är nog inte förrän 2027 nåt händer, beroende på hur snabba interimistiska beslut tas.
Citera
2026-06-07, 09:55
  #22
Medlem
cinmiks avatar
Målet fram till att vårdnaden tas upp i rätten är att försöka få till umgänget på egen hand.

Har ni redan gemensam vårdnad så behöver du inte stämma modern på vårdnaden om du inte syftar på att få enskild vårdnad.

Boka tid för samarbetssamtal hos socialtjänsten.

Är ni redan under utredning så välj att se soc som din bästa vän. Soc skiter I vad som är bäst för både dig och mamman. De går enbart på vad som är barnets bästa.

Utredningen kommer att vara din hjälp vid en stämning.

Glöm all skit ni har i bagaget och gå vidare. Annars kommer gammal skit ligga i vägen under båda samarbetssamtal och ev utredning.

Var den bästa pappan du vet att du kan vara och tro på dig själv.

Om det bara gått två veckor sedan uppbrottet så är det inte bra att börja drabbas av panik.

Föreslå en upptrappning av umgänget från några timmar åt gången till att sakta bli hela dygn och till zlut varannan vecka.

Det är oftast bäst för barn att ta en långsam upptrappning efter ett uppbrott då barnen också behöver tid att landa. Landar gör de bäst hos den förälder som bor kvar i det gemensamma hemmet.

På några månader ska du se att det landat i ett varannan vecka boende.
Citera
2026-06-07, 09:57
  #23
Medlem
Som du ser på vissa svar här så är människor indoktrinerade att inte tro dig.

Anklagelser är standard. Strategin är att få till ett avbrott i din och barnens kontakt och sen hävda "kontinuitetsprincipen", dvs då du inte ha haft kontakt med barnen, så bör du ha begränsad kontakt med barnen fortsättningsvis också.

Bra att du tagit tag i det direkt. Var beredd på att det tar tid och att fula knep används.

Tips: Visa samarbetsförmåga, var lösningsorienterad, lugn och beredd på att fula trix kommer att användas.

Tyvärr kommer du att behöva ha kontakt med ditt ex om ni ska ha gemensam vårdnad, så tänk på det. Men lita aldrig på henne igen.

Beklagar verkligen situationen för dig och dina barn.
Citera
2026-06-07, 10:12
  #24
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Med tanke hur hon agerar så kommer soc och familjerätten vara emot dig. De hatar i regel även män.
Familjerätten bygger på att båda föräldrar kommer överens, annars är det är domstol som gäller.

Du måste få en dom på det hela så snart som möjligt, så snart du har domen så förändras allt. Innan dess kan hon jävlas som bara den. Krasst sett kan hon vägra låta dig träffa barnen.

Kolla även igenom villkoren om hemförsäkringen tar en del av kostnaden för detta, annars går det säkert åt någon hundring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in