2026-06-07, 10:33
  #529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Om Teslas innovation beror på kontorsnärvaro borde alla företag med 100 % närvaro vara lika innovativa som Tesla. Det verkar inte riktigt fungera så.

Om hemmasittande skulle leda till mer ”innovation” så hade Tesla tillåtit det. Det verkar inte riktigt fungera så .
Citera
2026-06-07, 10:36
  #530
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Alla som "arbetar" hemifrån fuskar. Så det går att förstå att ett privat företag inte vill ha anställda som inte arbetar.

Tycker din fråga eller snarare påstående utgår från en felaktig premiss.
Vad är att fuska?
Får de lika mycket, eller tom mera uträttat när de jobbar hemma, trots att de startar en tvättmaskin, kanske tar en promenad osv under arbetstid, är det verkligen att "fuska"?
De som snackar bort 20 min med en kollega rörande vad de gjorde i helgen, är det också att fuska ?
Tror få orkar med ett arbete i längden som kräver 100% uppmärksamhet, fokusering och produktivitet mellan 8-17 fem dagar i veckan.
Citera
2026-06-07, 10:37
  #531
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Om hemmasittande skulle leda till mer ”innovation” så hade Tesla tillåtit det. Det verkar inte riktigt fungera så .

Spotify är väl ett hyggligt innovativt bolag och de erbjuder 100% på distans.
Citera
2026-06-07, 10:39
  #532
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Ne deras hybrid modell innebär att man får sitta på deras "hybrid kontor" i city eller kungens kurva.

Aha, med folk de känner och som jobbar med samma saker? Annars blir det svårt att förstå.
Citera
2026-06-07, 10:41
  #533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Spotify är väl ett hyggligt innovativt bolag och de erbjuder 100% på distans.

Spotify arbetar globalt vilket passar distansarbete perfekt.

Dom har insätt att det är win-win för dom.
Citera
2026-06-07, 10:41
  #534
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Om Teslas innovation beror på kontorsnärvaro borde alla företag med 100 % närvaro vara lika innovativa som Tesla. Det verkar inte riktigt fungera så.

Sen kan man fråga sig hur innovativa Tesla är. De var det kanske för 10 år sedan, men nu har de flesta fordonstillverkare både kommit ikapp och förbi.
Citera
2026-06-07, 10:44
  #535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kämpa! Prata om att desperat försöka övertyga folk om sin egen förträfflighet och att man är oumbärlig - det är du inte! Du jobbar självklart inte mer hemma, så håll käften själv! Dessa möten har du väl ändå via "Teams" och andra plattformar? Att folk jobbar effektivt endast två timmar är det x antal figurer här inne som skriver. Om du nu är så ineffektiv på ett kontor så har du inget där att göra. Du är ändå snart överflödig då AI kommer fixa ditt jobb...



Och möten har du inte från hemmakontoret via "Teams" och dylikt? Om du fikar och "hänger" så mycket med bordsgrannen etc., se till att sluta med detta - det är inte det du är på jobb för. Har du ingen integritet, människa?




Pendlar du på arbetstiden - nej, det gör du inte. Möten har du även hemifrån. Sluta med de långa lunchrasterna. Arbetsgivarna får se till att skapa förutsättningar för att man skall kunna jobba effektivt - allt annat är snömos och/eller ett arbetsmiljöproblem...

Pendlar du på arbetstiden
Nej, tack för att du förtydligade det. Det gör man inte och det är just därför det är ett slöseri. Tänk, där försvinner 2 timmar om dagen som man hade kunnat gjort nånting annat på. Helt klart meningslöst. +1 för att jobba hemma där man får mer saker gjort.

Möten har du även hemifrån
Det blir fler möten på kontoret. Folk älskar att ha småmöten och störa en när dom ser att man sitter på kontoret. Det kan vara om helt meningslösa saker. Sedan ska det alltid småpratas.
+1 för att jobba hemma.

Långa lunchraster
Lunchrasterna är 1h standard. Det är lång tid. Jobbar man hemifrån tar man ofta betydligt kortare raster. 20min räcker för egen del.
+1 för att jobba hemma.

Arbetsgivarna får se till att skapa förutsättningar för att man skall kunna jobba effektivt
Jobba effektivt 2-3 timmar är etablerad standard när det kommer till stimmiga kontorslandskap, det är etablerat sedan länge. Jobbar du hemifrån så slipper du stimmet och alla andra störningsmoment.
+1 för att jobba hemma.

Det finns absolut ingenting som görs bättre på ett kontor som motiverar att folk ska komma in 5 dagar i veckan. 2 dagar i veckan på kontoret räcker för den sociala faktorn, då kan folk socialisera med varandra öga mot öga vid kaffeautomaten.
För arbetsgivaren kostar det dessutom mer pengar att ha alla inne 5 dar i veckan, fler kontorsplatser krävs.
__________________
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-06-07 kl. 10:51.
Citera
2026-06-07, 10:45
  #536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Spotify är väl ett hyggligt innovativt bolag och de erbjuder 100% på distans.

Spotify erbjuder en 100% virtuell produkt och kan inte likställas med ett bolag som tillverkar fordon. Dessutom är Spotify ett otroligt olönsamt bolag som bara nu på sistone lyckas inte göra miljardförluster. Har inte ditt hemmasittande lärt dig analys och slutledningsförmåga?

Om man mäter ”innovation” i patentansökningar så har Scanias innovation kollapsat rejält sen de tillät hemmasittande.
Citera
2026-06-07, 10:50
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Aha, med folk de känner och som jobbar med samma saker? Annars blir det svårt att förstå.

Jobbar inte på Scania så jag vet inte hur det fungerar.

"Talent attraction risk – having only an HQ in Södertälje made it harder to recruit and retain new generations of talent."

https://www.flowpass.co/sv/articles/corporate-coworking-by-scania

Verkar som dom insätt att det inte är en bra ide att tvinga ut folk till Södertälje i alla fall på heltid.
Citera
2026-06-07, 10:58
  #538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Jobbar inte på Scania så jag vet inte hur det fungerar.

"Talent attraction risk – having only an HQ in Södertälje made it harder to recruit and retain new generations of talent."

https://www.flowpass.co/sv/articles/corporate-coworking-by-scania

Verkar som dom insätt att det inte är en bra ide att tvinga ut folk till Södertälje i alla fall på heltid.

Och vart ska dessa ”talanger” ta vägen menar du?

Jag tycker att det är gulligt att svennar fortfarande lever i villfarelsen att det finns en arbetsmarknad som kan absorbera en massa hemmasittande ”tjänstemän”. Ni har dödat industrin i Sverige, och det är inte bara blåkragar som får sota för det.

Dessa ”talanger” kommer att sätta sig i pendeltåget varje morgon till och från Södertälje vare sig de vill det eller inte. Sötebrödsdagarna är ÖVER.
Citera
2026-06-07, 10:58
  #539
Medlem
AlfaQhards avatar
Vill du jobba hemma, räkna med att få 70-60% mindre i lön.
Citera
2026-06-07, 11:08
  #540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och vart ska dessa ”talanger” ta vägen menar du?

Jag tycker att det är gulligt att svennar fortfarande lever i villfarelsen att det finns en arbetsmarknad som kan absorbera en massa hemmasittande ”tjänstemän”. Ni har dödat industrin i Sverige, och det är inte bara blåkragar som får sota för det.

Dessa ”talanger” kommer att sätta sig i pendeltåget varje morgon till och från Södertälje vare sig de vill det eller inte. Sötebrödsdagarna är ÖVER.

Suck förstår du inte att företagen rustar för framtiden? Det handlar alltså om att locka nästa generations anställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in