2026-06-05, 22:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Därför utlovar vattenleverantören 20 års hållbarhet – trots kritik

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/darfor-vagar-vattenleverantoren-utlova-20-ars-hallbarhet-trots-kritiken
Citera
2026-06-05, 22:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Är inte speciellt svårt att fatta att det handlar om beredskap mot massförstörelsevapen som kontaminerar vattnet.

Det kan vi i nuläget inte ta höjd för. Kostar alldeles för mycket.
Citera
2026-06-06, 12:31
Medlem
Varför gör man den här affären och dessutom med ett företag som är nystartat?

Citat:
Registreringsdatum 2024-11-28

Garantier i all sin ära men vad säger att företaget ens finns kvar om fem år?
Bättre och billigare att köpa in utrustning för rening av eventuellt kontaminerat vatten eller ha stora bergrum med vatten som man cirkulerar regelbundet.

Det här är pengar i sjön.
Citera
2026-06-06, 13:13
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Man kan "behandla" vattnet med kolloidalt silver. Görs på stora fartyg/färjor, rymdstationer mm.
Sen kan du lagra vattnet under låång tid. Går även att rena vanligt vatten med.
Dödar bakterier, svamp mm.
Citera
2026-06-07, 08:20
Medlem
Det står 10 000 liter för miljoner. Då kan man fråga sig vad vattnet kostar per liter? Hundra kronor per liter blir 1 miljon, men det verkar stå i plural. Kan de ha varit så dumma och köpt vattnet för flera hundra kronor litern när vattnet i konsumentledet kostar 25-35 kr per liter?
Citera
2026-06-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det står 10 000 liter för miljoner. Då kan man fråga sig vad vattnet kostar per liter? Hundra kronor per liter blir 1 miljon, men det verkar stå i plural. Kan de ha varit så dumma och köpt vattnet för flera hundra kronor litern när vattnet i konsumentledet kostar 25-35 kr per liter?
På Willys så kan man köpa 6x1,5-liter (totalt 9 liter) för 48 kr plus pant. Alternativt 12x0,33 liter (totalt 4 liter) för 34 kronor + pant. Betydligt bättre att köpa 18 liter för en hundralapp och sedan omsätta det löpande. Tänker att vattnet åtminstone håller i 2 år utan minsta tendens till bakterietillväxt eller alger.
Citera
2026-06-08, 01:05
Avslutad
Alltså vad köper de in dem för? Kärnvapenkrig?

Kan man inte bara köpa in Lidls vatten eller butljera eget och använda det i skolor och kommun löpande istället så har man alltid en reserv?
Citera
2026-06-08, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
På Willys så kan man köpa 6x1,5-liter (totalt 9 liter) för 48 kr plus pant. Alternativt 12x0,33 liter (totalt 4 liter) för 34 kronor + pant. Betydligt bättre att köpa 18 liter för en hundralapp och sedan omsätta det löpande. Tänker att vattnet åtminstone håller i 2 år utan minsta tendens till bakterietillväxt eller alger.

lol om du och jag kunde komma på det här i småtimmarna på kvällen helt utan mer eftertanke så undrar jag hur våra kommunpampar inte kan det.
Citera
2026-06-11, 01:21
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vilka erfarenheter har ni av att lagra vatten?
Hur länge håller vatten tjänlig kvalitet?

https://www.sverigesradio.se/artikel/granskningen-av-beredskapsvattnet-istid

Vatten håller hur länge som helst. Det ska förvaras korrekt bara. No shelf-life på vatten.
Citera
2026-06-11, 10:14
Avslutad
Bättre att lägga pengar på filter typ

https://lifestraw.com/products/lifestraw-community?variant=31349519089775

jag har ett av deras filter och brukar testa vatten på olika platser som är filtrerat pga lite nördig.

Man kan ta direkt från Bällstaån i Sundbyberg och få ett perfekt resultat och det är nog inget jag skulle dricka ofiltrerat. Det är ett ganska starkt förorenat vattendrag.

Men för att ha "på lager" ifall något händer verkar det bättre att köpa vanligt stilla vatten och dricka upp någon gång om året. Vad är problemet med att kommuntanterna får ett par extra flaskor vatten nära utgångsdatum på kontoret.

Pengaförstöring så det bara sjunger om det.
Citera
2026-07-07, 17:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vatten håller hur länge som helst. Det ska förvaras korrekt bara. No shelf-life på vatten.

Jag öppnade en 25cl flaska från 2010 i veckan och drack upp när jag städade.

Försvunnit 1 cm men det beror på att PET diffunderar ut vatten.

Var inget fel på det

Såna här inköp från beredskaps scammers företag är tragiskt
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här