2026-05-31, 14:53
  #73
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Intressant... kan du länka någonstans där man kan läsa om hur tidslinjen ser ut och varför det fanns överlappande regler ett tag?
Om du inte autistiskt vill detaljgranska begreppen juridiskt, så finns en bra sammanfattning på Wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/A-traktor
Citera
2026-05-31, 15:38
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Nej det gör dom inte:

I den länk jag bifogade säger de att det är samma sak: "Numera används A-traktorn, som ofta kallas EPA, främst som ett transportmedel av ungdomar. Här beskriver vi vad som gäller och ger tips om vad du bör tänka på."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/regler-for-olika-fordonsslag/a-traktor/

Vad är det du hittat? Du har inte länkat.
Citera
2026-05-31, 15:40
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Om du inte autistiskt vill detaljgranska begreppen juridiskt, så finns en bra sammanfattning på Wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/A-traktor

Jag vill detaljgranska begreppen juridiskt.
Citera
2026-05-31, 15:41
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du har rätt i att man inte ska ta första sökträff, men sedan har du fel. Det heter a-traktor om det är en a-traktor. Allt finns tydligt redovisat i VVFS 2003:19.

"4 kap. Bil ombyggd till traktor, A-traktor
Definitioner
1 § I detta kapitel används följande definitioner
A-traktor Ursprungsfordon Bil ombyggd till traktor.
Den bil som använts som grundfordon för att bygga A-traktor.
10 VVFS 2003:19
Ursprungsfordon
2 § Ursprungsfordonet skall vara en serietillverkad täckt bil.

Identifieringsmärkning
3 § A-traktor skall ha ursprungsfordonets identifieringsmärkning.

Bränslesystem
4 § A-traktors bränslesystem skall uppfylla kraven i 5 och6 §§.
5 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme, passagerarutrymme, bagageutrymme eller motorrum.
6 § Bränsleledning och bränsletank skall vara så utförd att de inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.
Anslutning till bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls.
Elsystem 7 § A-traktors elsystem skall uppfylla kraven i 8 – 11 §§.


Och så vidare, alla specifikationer räknas upp och fordonet benämns konsekvent som "A-traktor".

Ja, du har rätt. Jag undrar om begreppet uppfanns i och med denna föreskrift, eller om ursprunget är något annat?

Om det finns "a-traktor", finns det då även "b-traktor", till exempel? Vad står "a" för?
Citera
2026-05-31, 19:06
  #77
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
I den länk jag bifogade säger de att det är samma sak: "Numera används A-traktorn, som ofta kallas EPA, främst som ett transportmedel av ungdomar. Här beskriver vi vad som gäller och ger tips om vad du bör tänka på."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/regler-for-olika-fordonsslag/a-traktor/

Vad är det du hittat? Du har inte länkat.

Din länk, nedersta stycket "A-traktor, EPA eller traktor a?"
Citat:
Nyregistrering av EPA-traktorer upphörde år 1975 och ersattes då fullt ut av A-traktorer. Men många säger fortfarande EPA-traktor, fast de egentligen syftar på en A-traktor.

A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg. EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). En EPA får dessutom inte köras fortare än 30 km/h.

Inte heller A-traktor och traktor a är samma sak. En A-traktor är en bil ombyggd till traktor medan en traktor a är en långsamtgående traktor. Däremot klassas A-traktorn som en traktor a, eftersom hastigheten är tekniskt begränsad till en lägre hastighet än 40 km/h. Traktorer som är konstruerade för en högre hastighet än så klassas istället som traktor b.

Stora delar av dagens A-traktorregler är närmare 20 år gamla. Indelningen i traktor a och traktor b tillkom 2016.

Hårklyverier och semantik absolut men..
Citera
2026-05-31, 21:10
  #78
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag vill detaljgranska begreppen juridiskt.
Då har du startat tråden i fel delforum.
Citera
2026-05-31, 23:13
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Då har du startat tråden i fel delforum.

Hade jag startat den i "juridik" hade de ju slängt över den hit på tre röda sekunder...
Citera
2026-06-01, 10:25
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Din länk, nedersta stycket "A-traktor, EPA eller traktor a?"


Hårklyverier och semantik absolut men..

Du ser ju att det står "ersattes fullt ut". Här i tråden har det redan framkommit att reglerna för a-traktor kom redan 1963, men existerade parallellt med "epa-traktor" (egentligen motorredskap klass 2) fram till 1975.

Eftersom reglerna om "traktor a" och "traktor b" kom 2016 så måste ju "a-traktor" ha haft någon betydelse 1963 och jag undrar vad det kan ha varit. Vad stod "a" för? Fanns det även "b-traktor" 1963? Vad var i så fall det?
Citera
2026-06-01, 21:31
  #81
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Du ser ju att det står "ersattes fullt ut". Här i tråden har det redan framkommit att reglerna för a-traktor kom redan 1963, men existerade parallellt med "epa-traktor" (egentligen motorredskap klass 2) fram till 1975.

Eftersom reglerna om "traktor a" och "traktor b" kom 2016 så måste ju "a-traktor" ha haft någon betydelse 1963 och jag undrar vad det kan ha varit. Vad stod "a" för? Fanns det även "b-traktor" 1963? Vad var i så fall det?

Att EPA ersatte av A-traktor betyder att inga nya epor gick att regga längre, inte att definitionen upphörde. Utan att veta men jag gissar att epans stora akilleshäl var att den gick att köra fortare än vad man fick medan A-traktor har som krav att den inte ska gå att köra snabbare än vad man får.
Annars är jag inte superbevandrad i den världen mer än att jag tycker att 15-åringar med tillhörande intellekt och mognadsgrad i fordon som väger 1,5+ ton är minst sagt olämpligt i trafiken (oavsett maxhastighet).
Citera
2026-06-06, 16:54
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Att EPA ersatte av A-traktor betyder att inga nya epor gick att regga längre, inte att definitionen upphörde. Utan att veta men jag gissar att epans stora akilleshäl var att den gick att köra fortare än vad man fick medan A-traktor har som krav att den inte ska gå att köra snabbare än vad man får.
Annars är jag inte superbevandrad i den världen mer än att jag tycker att 15-åringar med tillhörande intellekt och mognadsgrad i fordon som väger 1,5+ ton är minst sagt olämpligt i trafiken (oavsett maxhastighet).

Det fanns ju aldrig någon definition på "epatraktor"... formellt sett var fordonsslaget "motorredskap".
Citera
2026-06-07, 03:05
  #83
Medlem
Naturligtvis är det rätta namnet på fordonen A-TRAKTOR!

Jag har ett svagt minne att i mitten av 1970-talet slutade begreppet EPA-traktor som registreringsobjekt. Även lastbilar som byggs om idag med en tjänstevikt på över 2 ton är officiellt A-TRAKTORER men kallas lite slarvigt för "EPA" ändå.
Citera
2026-06-08, 17:44
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Naturligtvis är det rätta namnet på fordonen A-TRAKTOR!

Jag har ett svagt minne att i mitten av 1970-talet slutade begreppet EPA-traktor som registreringsobjekt. Även lastbilar som byggs om idag med en tjänstevikt på över 2 ton är officiellt A-TRAKTORER men kallas lite slarvigt för "EPA" ändå.

EPA-traktor har aldrig existerat annat än som en folklig benämning på vissa fordon. Det har aldrig stått "epa-traktor" i några registreringsbevis eller liknande.

Det står inte heller "a-traktor" i ett enda registreringsbevis i det här landet.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in