2026-05-31, 10:17
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
A-traktor låter helt efterblivet. Kommer alltid att kalla det EPA-traktor, det har åtminstone en bättre ljudbild.

Stämmer. Om man lyssnar på kidsen så är "a-traktor" ingen vanlig term. De säger "min epa", "min traktor" eller "min bil".
Citera
2026-05-31, 10:20
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad jag kan finna användes termen officiellt 1963 av trafiksäkerhetsrådet och bokstaven kommer från "traktor klass a" aka vägtraktor.

Kan du länka till det där? Jag skulle vilja läsa.

Jag får en känsla av att "traktor klass a" och "traktor a" är två olika begrepp. Ibland försvinner termer från officiella sammanhang och dyker upp igen senare, men betyder något helt annat.

Exemplet jag tänker på är "moped klass 1" och "moped klass 2". Det har vi ju numera i form av 45/25-moppar. Men vi hade klass 1 och klass 2 långt tidigare. Fritt ur minnet skiljde de sig åt i vikt, antal växlar och förekomsten av trampanordning.

Så det gäller att hålla tungan rätt i mun, tidsperiodmässigt, när man söker termers betydelse...
Citera
2026-05-31, 10:21
  #63
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Skärp dig. "Punkt" är ett argument svagbegåvade och idioter använder. Belägg din åsikt fyligt och välformulerat, eller återgå till 1800-talet.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/regler-for-olika-fordonsslag/a-traktor/

Oj, lite dålig stämning helt plötsligt.
Citera
2026-05-31, 10:41
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/regler-for-olika-fordonsslag/a-traktor/

Oj, lite dålig stämning helt plötsligt.

Nej, stämningen blev mycket bättre. För nu har du ju inte skrivit "punkt" som en jävla miljöpartist.

Ja, jag ser det där och den länken har dykt upp i tråden tidigare.

Jag begriper inte riktigt hur Transportstyrelsen har tänkt när de skrivit det där. Det står ju dessutom "Numera används A-traktorn, som ofta kallas EPA..." i texten, så vad menar de?

Man kan kolla vad som står under rubriken "Fordonsslag" i Transportstyrelsens eget fordonsregister när man slår upp ett regnummer från t.ex. blocket på en "a-traktor". Där står det nämlingen inte "a-traktor" någonstans. Det står "ombyggd personbil" och "Fordonsslag: Traktor".
Citera
2026-05-31, 10:48
  #65
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nej, stämningen blev mycket bättre. För nu har du ju inte skrivit "punkt" som en jävla miljöpartist.

Ja, jag ser det där och den länken har dykt upp i tråden tidigare.

Jag begriper inte riktigt hur Transportstyrelsen har tänkt när de skrivit det där. Det står ju dessutom "Numera används A-traktorn, som ofta kallas EPA..." i texten, så vad menar de?

Man kan kolla vad som står under rubriken "Fordonsslag" i Transportstyrelsens eget fordonsregister när man slår upp ett regnummer från t.ex. blocket på en "a-traktor". Där står det nämlingen inte "a-traktor" någonstans. Det står "ombyggd personbil" och "Fordonsslag: Traktor".
Ja alltså ganska enkelt. Epa kallas det i folkmun och skulle säga det är helt okej att säga så också. Men A-traktor är den rätta benämningen om man vill vara petig.
Citera
2026-05-31, 10:54
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Ja alltså ganska enkelt. Epa kallas det i folkmun och skulle säga det är helt okej att säga så också. Men A-traktor är den rätta benämningen om man vill vara petig.

Ja, kanske det, men jag är fortfarande väldigt intresserad av varifrån den termen kommer, och vad den betyder. Nu har ju Arne Anka här i tråden grävt fram att den poppar upp för första gången 1963.

Helt klart är att de någon form av tekniska specifikationer gav upphov till diskussionen om vad fordonet ska kallas, epa eller a-traktor. Men under den ganska långa tidsperiod som "a-traktor" i så fall existerat så har ju de tekniska definitionerna ändrats ganska många gånger.

Så eftersom det fordon (som egentligen var motorredskap, som fordonsslag) som fanns fram till 1975 aldrig formellt sett hette epa, så är det minst lika korrekt att säga "epa" dom de traktorer 15-åringarna kör idag, som de som kördes från 1940-talet och framåt.

Till detta ska alltså läggas att något fordonsslag eller någon fordonskategori med namnet "a-traktor" inte existerar.
Citera
2026-05-31, 11:06
  #67
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Ja, kanske det, men jag är fortfarande väldigt intresserad av varifrån den termen kommer, och vad den betyder. Nu har ju Arne Anka här i tråden grävt fram att den poppar upp för första gången 1963.

Helt klart är att de någon form av tekniska specifikationer gav upphov till diskussionen om vad fordonet ska kallas, epa eller a-traktor. Men under den ganska långa tidsperiod som "a-traktor" i så fall existerat så har ju de tekniska definitionerna ändrats ganska många gånger.

Så eftersom det fordon (som egentligen var motorredskap, som fordonsslag) som fanns fram till 1975 aldrig formellt sett hette epa, så är det minst lika korrekt att säga "epa" dom de traktorer 15-åringarna kör idag, som de som kördes från 1940-talet och framåt.

Till detta ska alltså läggas att något fordonsslag eller någon fordonskategori med namnet "a-traktor" inte existerar.
https://trfkort.se/alla-fordonstyper-i-sverige-se-hela-listan/

A-traktor är ett motordrivet fordon som består av en ombyggd bil. A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill. Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning. A-traktor och traktor a är inte samma sak. En A-traktor är en bil ombyggd till traktor medan en traktor a är en långsamtgående traktor. Däremot klassas A-traktorn som en traktor a, eftersom hastigheten är tekniskt begränsad till en lägre hastighet än 40 km/h.

Du vet det är inte så jävla svårt om man bara försöker.
Citera
2026-05-31, 11:11
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
https://trfkort.se/alla-fordonstyper-i-sverige-se-hela-listan/

A-traktor är ett motordrivet fordon som består av en ombyggd bil. A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill. Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning. A-traktor och traktor a är inte samma sak. En A-traktor är en bil ombyggd till traktor medan en traktor a är en långsamtgående traktor. Däremot klassas A-traktorn som en traktor a, eftersom hastigheten är tekniskt begränsad till en lägre hastighet än 40 km/h.

Du vet det är inte så jävla svårt om man bara försöker.

Men du kan inte ta första bästa sökträff. Du måste gå till officiella källor. De fordonsslag vi har i Sverige står i vår "Lag om vägtrafikdefinitioner 2001:559" https://lagen.nu/2001:559 och där finns det ingenting som heter "a-traktor".

Det är också det som är orsaken (tror jag) till att Transportstyrelsens fordonsregister aldrig skriver "a-traktor" i "Fordonsslag". För det finns inget sådant fordonsslag.
Citera
2026-05-31, 12:36
  #69
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Varför har du länkat till engelska sidor hos svenska Transportstyrelsen?

Här säger de ju att det är samma sak: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/regler-for-olika-fordonsslag/a-traktor/

Nej det gör dom inte:
Citat:
A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg. EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). En EPA får dessutom inte köras fortare än 30 km/h.
Citera
2026-05-31, 13:03
  #70
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Själv säger jag alltid hagelbrakare om alla vapen som använder hagel. Det är såklart inget som specifikt säger vilket vapen som avses och det låter som jag är totalt okunnig om vapen, men det ligger fint i munnen. Bättre ljudbild!

Ja, om du föredrar att använda fem stavelser för det, så är den enas poesi den andras kakafoni, men EPA-traktor rullar rätt snyggt.
Citera
2026-05-31, 13:05
  #71
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Stämmer. Om man lyssnar på kidsen så är "a-traktor" ingen vanlig term. De säger "min epa", "min traktor" eller "min bil".

Precis. Kan snyggt förkortas till epa också , men att fråga om någon vill åka med i min A funkar inte lika bra.
Citera
2026-05-31, 13:16
  #72
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Men du kan inte ta första bästa sökträff. Du måste gå till officiella källor. De fordonsslag vi har i Sverige står i vår "Lag om vägtrafikdefinitioner 2001:559" https://lagen.nu/2001:559 och där finns det ingenting som heter "a-traktor".

Det är också det som är orsaken (tror jag) till att Transportstyrelsens fordonsregister aldrig skriver "a-traktor" i "Fordonsslag". För det finns inget sådant fordonsslag.

Du har rätt i att man inte ska ta första sökträff, men sedan har du fel. Det heter a-traktor om det är en a-traktor. Allt finns tydligt redovisat i VVFS 2003:19.

"4 kap. Bil ombyggd till traktor, A-traktor
Definitioner
1 § I detta kapitel används följande definitioner
A-traktor Ursprungsfordon Bil ombyggd till traktor.
Den bil som använts som grundfordon för att bygga A-traktor.
10 VVFS 2003:19
Ursprungsfordon
2 § Ursprungsfordonet skall vara en serietillverkad täckt bil.

Identifieringsmärkning
3 § A-traktor skall ha ursprungsfordonets identifieringsmärkning.

Bränslesystem
4 § A-traktors bränslesystem skall uppfylla kraven i 5 och6 §§.
5 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme, passagerarutrymme, bagageutrymme eller motorrum.
6 § Bränsleledning och bränsletank skall vara så utförd att de inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.
Anslutning till bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls.
Elsystem 7 § A-traktors elsystem skall uppfylla kraven i 8 – 11 §§.


Och så vidare, alla specifikationer räknas upp och fordonet benämns konsekvent som "A-traktor".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in