2026-06-05, 22:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har funderat över samma sak. Jag gör extrajobb (svart) ibland och då svischar kunder till mig.

Eller hur. Jag har ganska många polare och vi är ute i svängen och håller på och då blir det en hel del Swish hit och dit mitt i nätterna. Varför har jag aldrig ens fått nån slags fråga om detta från min bank?
Citera
2026-06-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Svar ja, banken har stängt ner för många kunder bara för att dom Swishat nån hundring.
Finns otaliga trådar i olika forum om detta.
Jag har själv råkat ut för eländet, Swishat till fikakassan på jobbet och när jag skulle handla gick inte kortet igenom, kontona låsta.
Efter kontakt med kundservice fick jag dra ut kopior på transaktioner och vänta flera dagar på återkoppling.
Efter det, kontakta kortservice för att aktivera kortet igen, vilket också tog sin tid.
Låter olyckligt. Antagligen var den som var ansvarig och mottagare för fikakassan antingen prostituerad eller sålde knark. Skulle skrivit kanelbulle som kommentar 😅
Citera
2026-06-05, 23:14
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det som stör mig mest även om jag själv inte blivit drabbad är att när de spärrar en så spärrar de även bankid vilket gör livet till en mardröm om man inte har tillgång till det.

Man kan varken använda kort, swish eller bankid. = livet är över. Det går inte alls att leva utan dessa saker.

Känns som att bankerna har på tok för stor makt. Att förstöra någons liv borde inte bankerna ha makten över utan det borde ligga på regeringsnivå eller liknande.

Och vem gav dem den makten?

Har jag alltid undrat.
Citera
2026-06-05, 23:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Inlägg #33 och ingen har skrivit att man ska använda kontanter? Ha mycket kontanter hemma och använd vid alla tillfällen det går.

Ja. Man använder det när man ger pengar eller gör affärer. Inte fan swishar man. Alltså orka bli fryst för att de anser att en swish är skum. Jag har fått lite äta ute-pengar av min mor ibland, hon skickar cash. När jag köper något av någon, cash.

Handlar med mitt kort på vanliga affärer.

Folk är för naiva. De tror att bara för att de inte gör något fel, så kan de swisha hur mycket som helst. Det funkar tills det inte funkar längre.
Citera
2026-06-06, 00:10
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Banken borde kunna ställas till svars
Varför de spärrar ett konto
Nu verkar de kunna göra lite som de vill

Precis, man borde kunna gå till domstol och pröva en stängning.
Citera
2026-06-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Skitsnack. Hon har gjort nåt, den saken är klar. Det kan vara knark, prostitution osv. Banken stänger inte av någon för att 500kr. Jag swishar säkert 10 000 i veckan fram o tillbaka. Har inte ens fått en frågan från banken.
Ja, det vill väl jag också tro?

Men du swishar säkert 10 000 i veckan fram o tillbaka?
Vad menar du med swisha fram och tillbaka?
Pengar stannar alltså kvar som swish då, eller?
Citera
2026-06-06, 00:18
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Det här låter inte klokt. Har själv fått flera tusen på Swish av en bussig släkting när jag satt illa till. Då var det inte tal om penningtvätt. Jag har även fått tillbaka pengar när jag har returnerat varor, tror det var från Zalando. Aldrig har det hörts ett ord om att kontot skulle kontrolleras/stängas.

Riksbanken har vägrat lösa in ärvda utgångna kontanter vid flera tillfällen med motiveringen ”de hade inget uttagskvitto att visa upp”.

Tycker hela grejen har gått på tok för långt.

Det bästa är nog att fimpa sek helt och börja använda dollar eller euro när det är möjligt.
Senast redigerad av bithax 2026-06-06 kl. 00:20.
Citera
2026-06-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Riksbanken har vägrat lösa in ärvda utgångna kontanter vid flera tillfällen med motiveringen ”de hade inget uttagskvitto att visa upp”.

Tycker hela grejen har gått på tok för långt.

Det bästa är nog att fimpa sek helt och börja använda dollar eller euro när det är möjligt.
Här tänker på jag yngre generationer som inte ser några pengar utan bara swishar.
De använder swish i stället för kontanter vilket alla uppmanas att göra. Så får de på käften sedan för att ha slutat att använda kontanter?

Men så verkar det heller inte vara? Varför stannar inte swishen på swishen som ett betalmedel istället för kontanter?
Senast redigerad av exbit 2026-06-06 kl. 00:34.
Citera
2026-06-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6vGd0/fodelsedagspengen-blev-en-mardrom
Du har alltså inga sparpengar någonstans utan du har en "depå"= ett upplagt förråd av pengar?
Och fick allt tvångsåtgärdat?
Då är väl kanske inte åtminstone svenska banker någon plattform för dig då dessa behöver lita på sina kunder?
Citera
2026-06-06, 00:43
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Men så verkar det heller inte vara? Varför stannar inte swishen på swishen som ett betalmedel istället för kontanter?

Därför att det är en proprietär centraliserad lösning, vilket nästan alltid är dåligt. Ännu har det inte kommit någon Swish-avgift, men det ligger i korten skulle jag säga.
Citera
2026-06-06, 00:50
Medlem
Liknande fall diskuterades i SR Plånboken nyligen.

Som jag ser det är jag numer orolig för att swishae inom familjekretsen (vi bor nära och handlar ofta saker åt varandra och swishar i samband med det etc) . Den här jäxjakten har bara eskalerat i takt med att swish blivit det enda betalmedlet i samhället.
Citera
2026-06-06, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Du har alltså inga sparpengar någonstans utan du har en "depå"= ett upplagt förråd av pengar?
Och fick allt tvångsåtgärdat?
Då är väl kanske inte åtminstone svenska banker någon plattform för dig då dessa behöver lita på sina kunder?

Dessvärre kan en bank spärra BankID i alla banker samt att du inte kan skapa nya. Men med legitimation bör du kunna föra över pengar till typ Forex och få ut Cash..men alla banker har inte ens kontor man kan besöka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in