2026-06-06, 18:30
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Unga invandrare i offentlig vård skapar vård till äldre svenskar och får betalt för det. Dina inlägg kommer du att radera så fort du besökt ett sjukhus, där du ser att 60% av USKor är invandrare och 35% av läkarna. Jag vet från egna besök.
För det första har du fel om procentandelen. Du tog i dubbelt. Det är inte 60 utan 30%. https://skr.se/pressrum/aktuellt/nyhetsarkiv/storokningavutrikesfoddasomjobbarivalfarden.9640.h tml

Sedan är det så att även om det är jättebra med sjukvård så skapar det inget värde. Sjukvård skapar ingenting. Det tar bort ett problem.

Man kan försöka tänka sig ett samhälle där alla jobbar som läkare, sjuksystrar eller undersköterskor. Det hade varit jättebra vård, ett litet tag. Men snart hade ingenting fungerat och samhället hade kollapsat.
Citera
2026-06-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Varför har deras röstsiffror knappt förändrats sedan femtiotalet i så fall? Det är ju knappast som att flyktingantalet har varit konstant sedan dess. Och varför säger väljarundersökningar kring vilka som röstar på partiet idag att det deras väljare främst består av högutbildade, kvinnor och människor bosatta i storstäder (den senare kategorin kan iofs inbegripa invandrare). Tidigare (fram till sent nittiotal, men på vissa håll även nu) har även partiet haft sina starkare fästen i norrlands norra delar, där det inte har funnits någon avsevärt hög flyktingmottagning.
Att vara högutbildad betyder skit.
Citera
2026-06-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Det var den sista meningen jag menade, jag kanske uttryckte mig lite dåligt. Menade bara att en "ny" höger hade vuxit fram.

Jag tror du underskattar det enorma produktivitetshål som existerar mellan Sverige och Schweiz. Även om alla pengar vi har lagt på MENA-invandring hade spenderats på mer produktiva investeringar, så hade vi aldrig närmat oss Schweiz. Det är alltså ett gap på närmare 30%. Du föreslår dessutom 6-timmars arbetsdagar, vilket är en enorm kostnad. Du hade som sagt behövt reformer som ingen hade velat ha.

Då har vi olika syn på saken helt enkelt. Jag bedömer att de summor som invandringen har kostat Sverige är otroligt mycket större än glappet mellan Sveriges och Schweiz ekonomier.

Och om 6-timmarsdag så var det inte så mycket ett förslag som ett exempel på sådant vi kunnat ha råd med om de pengarna som lagts på invandring hade lagts på annat. Min poäng var att både högern och vänstern hade haft råd att genomföra alla sina löften och det hade ändå blivit gott om pengar över.
Citera
2026-06-06, 18:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
För det första har du fel om procentandelen. Du tog i dubbelt. Det är inte 60 utan 30%. https://skr.se/pressrum/aktuellt/nyhetsarkiv/storokningavutrikesfoddasomjobbarivalfarden.9640.h tml

Sedan är det så att även om det är jättebra med sjukvård så skapar det inget värde. Sjukvård skapar ingenting. Det tar bort ett problem.

Man kan försöka tänka sig ett samhälle där alla jobbar som läkare, sjuksystrar eller undersköterskor. Det hade varit jättebra vård, ett litet tag. Men snart hade ingenting fungerat och samhället hade kollapsat.
Om du läser själv i den länken så står det att 60% av alla vårdbiträden i Sverige är födda utomlands och 37% av alla USKor och att siffrorna ökar explosionsartat.

Jag tycker du provar ditt retoriska trick "sjukvård skapar ingenting" på din egen mamma när hon åker till akuten. Så får vi se om hon inte iallafall föredrar svarta USKor som hjälper henne dagligen, framför några hackers på spotify med femdubbel lön.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-06 kl. 18:36.
Citera
2026-06-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Som i dag, fast Tidö-regeringen hade kunnat plundra statskassan ännu mer och fylla sina egna fickor.
Näe, mindre valboskap till vänstern och sossarna - med snea tänder och luktar konstigt
Citera
2026-06-06, 18:36
Medlem
Ratads avatar
Jag tror att bedrägerierna inom assistanssektorn hade varit betydligt mindre.
Citera
2026-06-06, 18:37
Medlem
RomernasKungs avatar
I Warsawa kan mödrar gå på natten med barnvagn utan att antastas. Nu handlar tråden om ekonomi men sambandet är starkt mellan trygghet, harmoni och ekonomi. 80% färre muslimer är inte lika bra som 100% färre men en bra bit i rätt riktning.

Det är inte svårt att räkna ut att det på en mängd områden enbart hade varit enormt mycket bättre. Man kan jämföra Sverige med innan massinvandringen. Detsamma kan man göra med flertalet västländer.

En stor muslimsk invandring leder alltid till mer sexualövergrepp, våld, terrorism, gettofiering, utanförskap och i princip allt som är negativt i samhället idag.

Svaret på trådens frågeställning är extremt über-obvious.
Citera
2026-06-06, 18:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
I Warsawa kan mödrar gå på natten med barnvagn utan att antastas. Nu handlar tråden om ekonomi men sambandet är starkt mellan trygghet, harmoni och ekonomi. 80% färre muslimer är inte lika bra som 100% färre men en bra bit i rätt riktning.

Det är inte svårt att räkna ut att det på en mängd områden enbart hade varit enormt mycket bättre. Man kan jämföra Sverige med innan massinvandringen. Detsamma kan man göra med flertalet västländer.

En stor muslimsk invandring leder alltid till mer sexualövergrepp, våld, terrorism, gettofiering, utanförskap och i princip allt som är negativt i samhället idag.
Haha länka en artikeln när en svensk mamma med barnvagn antastats på gatan. Vad gjorde tjyvarna, tog nappen?

Polen har samma brottslighet i snitt som Sverige.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/crime-rate-by-country

Polen har 40% av svensk BNP per invånare. De är fattigare än de fattigaste i Rosengård. Så det finns väl inget att stjäla.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-06 kl. 18:51.
Citera
2026-06-06, 18:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, de kostar naturligvis inget sett på hela deras livslängd. Sverige kan ju inte trolla fram pengar, de har själva betalat allt.

Men svenska tanter är bra mycket dyrare i drift i statsbudgeten än en invandrare som är 25 år. Vilket var den (orättvisa) fråga som ställdes.

Sverige kan inte heller trolla fram pengar till invandrare som inte betalar skatt så självklart kommer problemet att lösas, i värsta fall med att Sverige går i konkurs men så dumma är inte svenskar.

Svenska gamla tanter, som har arbetat hela livet, är så mycket mer respekterade i samhället än en invandrare som lever på bidrag. Tanterna har betalat skatt i 40 års tid, och har fyllt en funktion i samhället. Invandraren har bara kostat pengar för oss skattebetalare, och förhoppningsvis blir han inte kriminell.
Senast redigerad av Newton555 2026-06-06 kl. 18:46.
Citera
2026-06-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung

Ditt inlägg påminner mig om Bo Rothsteins forskning inom just det området:

Det är svårt att överskatta betydelsen av tillit människor emellan. Fenomenet benämns ofta social tillit inom samhällsforskningen. Utan mellanmänsklig tillit uppstår inga gemenskaper eller utbyten. Det är med tillit som väl fungerande samhällen kan byggas. Hög social tillit är ett slags socialt kapital som fungerar som ett smörjmedel när människor behöver samverka. Brist på tillit gör att många ekonomiska, yrkesmässiga och sociala utbyten och gemensamma åtaganden, vilka skulle vara till fördel både för de involverade parterna men också för samhället, uteblir.

Så ja, invandringen har förstört Sveriges ekonomi från flera håll samtidigt och på flera sätt. Detta är en (ofta bortglömd) aspekt av det.
Citera
2026-06-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Att vara högutbildad betyder skit.
Jag förstår att du av personliga skäl kan tycka så. Det ringar dock in en andel av befolkningen där flyktingar inte utgör en majoritet, om vi ska hålla oss till resonemanget du framförde om vänsterpartiets väljare.
Citera
2026-06-06, 18:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ditt inlägg påminner mig om Bo Rothsteins forskning inom just det området:

Det är svårt att överskatta betydelsen av tillit människor emellan. Fenomenet benämns ofta social tillit inom samhällsforskningen. Utan mellanmänsklig tillit uppstår inga gemenskaper eller utbyten. Det är med tillit som väl fungerande samhällen kan byggas. Hög social tillit är ett slags socialt kapital som fungerar som ett smörjmedel när människor behöver samverka. Brist på tillit gör att många ekonomiska, yrkesmässiga och sociala utbyten och gemensamma åtaganden, vilka skulle vara till fördel både för de involverade parterna men också för samhället, uteblir.

Så ja, invandringen har förstört Sveriges ekonomi från flera håll samtidigt och på flera sätt. Detta är en (ofta bortglömd) aspekt av det.
Berätta hur man ökar tilliten med ett inlägg som påstår att mammor med barnvagnar blir antastade på natten i Sverige.

Jag brukar ge detta exempel: mest utsatta för våld på stan är unga män. De är minst rädda och har störst tillit. Minst utsatta för våld är gamla tanter. De är mest rädda och har minst tillit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in