2026-06-06, 16:54
Medlem
Sluutenbergens avatar
Var sjuk i en månads tid och fattade inte varför det inte släppte. Det kom och gick i perioder med feber. Till slut kom jag på att det måste vara maten som gör mig sjuk. Vet dock inte vad det är som påverkar mig, om det är kaffe, laktos, kolhydrater m.m. Då kom jag att tänka på Jordan Peterson och att han åt kött för att han och hans dotter hade autoimmuna sjukdomar. Så jag började bara äta kött och jag blev frisk direkt. Tyvärr köpte jag på tok för mycket ryggbiff som jag inte kunde svälja för den var så torr, så jag övergick till mer normal föda och i onsdags blev jag sjuk igen. Nu visste jag ju dock var problemet var så jag köpte mer nötkött (ingen ryggbiff) och blev frisk på 48 timmar.

Har kollat runt lite på nätet och det verkar som att feber i samband med mat är ulcerös kolit. Får även svullna halsmandlar ibland.

Det jag undrar är om jag behöver fortsätta äta kött - vilket är förbannat tråkigt - eller om det finns andra alternativ? Har kollat runt lite och hittat att bra grejer för magen kan vara frukt, lax och soppor m.m. Folk på youtube verkar lyriska över carnivore diet, men jag kör helst på en mer normal och balanserad diet.

Ska jag köra på kött framöver och pö om pö tillsätta fler maträtter till dieten? Hur gör ni som är känsliga för mat och får allergiska reaktioner/magproblem? Antar att köra på kött - om det nu är så bra - är mest logiskt men det är som sagt förbannat torftigt att bara äta kött. Dock klart bättre att bara äta kött än att ha feber.
Citera
2026-06-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen
Var sjuk i en månads tid och fattade inte varför det inte släppte. Det kom och gick i perioder med feber. Till slut kom jag på att det måste vara maten som gör mig sjuk. Vet dock inte vad det är som påverkar mig, om det är kaffe, laktos, kolhydrater m.m. Då kom jag att tänka på Jordan Peterson och att han åt kött för att han och hans dotter hade autoimmuna sjukdomar. Så jag började bara äta kött och jag blev frisk direkt. Tyvärr köpte jag på tok för mycket ryggbiff som jag inte kunde svälja för den var så torr, så jag övergick till mer normal föda och i onsdags blev jag sjuk igen. Nu visste jag ju dock var problemet var så jag köpte mer nötkött (ingen ryggbiff) och blev frisk på 48 timmar.

Har kollat runt lite på nätet och det verkar som att feber i samband med mat är ulcerös kolit. Får även svullna halsmandlar ibland.

Det jag undrar är om jag behöver fortsätta äta kött - vilket är förbannat tråkigt - eller om det finns andra alternativ? Har kollat runt lite och hittat att bra grejer för magen kan vara frukt, lax och soppor m.m. Folk på youtube verkar lyriska över carnivore diet, men jag kör helst på en mer normal och balanserad diet.

Ska jag köra på kött framöver och pö om pö tillsätta fler maträtter till dieten? Hur gör ni som är känsliga för mat och får allergiska reaktioner/magproblem? Antar att köra på kött - om det nu är så bra - är mest logiskt men det är som sagt förbannat torftigt att bara äta kött. Dock klart bättre att bara äta kött än att ha feber.

Det låter som att du borde uppsöka en dietist och göra en provtagning. Det finns massor av influerare på nätet som på vaga eller falska grunder marknadsför olika dieter och livsstilar, men du kommer spara tid och lidande på att göra en seriös utredning hos en yrkeskunnig. Jordan Peterson tycker jag f.ö gör ganska dålig reklam för en strikt köttdiet eftersom att han verkar ha blivit ett totalt vrak på senare år, men det är bara min bild.

Inget fel på kött, men som du säger blir det ju lite tjatigt att leva enbart på det. Du kan också få andra problem på längre sikt med en så ensidig kost och där kan en dietist hjälpa till med förslag om lämpliga kosttillskott osv.
Citera
2026-06-06, 17:03
Medlem
Läs på om antiinflammatorisk kost
Citera
2026-06-06, 17:08
Medlem
Sluutenbergens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Läs på om antiinflammatorisk kost

Det har jag gjort, lite åtminstone. Är det typ detta du menar:

Safe vegetables: Leafy greens, broccoli, zucchini, cucumbers, carrots, and sweet potatoes.High-quality protein: Grass-fed beef, poultry, wild-caught fish, and organ meats (like liver).Healthy fats: Avocado oil, extra-virgin olive oil, and coconut oil.Fermented foods: Non-dairy options like sauerkraut, kimchi, and coconut kefir.Gut healers: Bone broth, collagen, and a wide variety of fresh herbs.Fruit: Small quantities of fresh fruit (aim for 1 to 2 servings a day).
Citera
2026-06-06, 17:09
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Alltså dom dieterna så äter de inte bara vanlig detaljdel, det är rätt mycket mer som ingår i den formen av diet.

Många missar att de behöver betydligt mer fett i dieten, salt (elektrolyter), kvalitén på kött så du inte blir undernärd. Det är här framförallt benmärg och organkött kommer in.

Det ska funka bra som en elimineringsdiet, men det är inte bara att köpa köttfärs eller kycklingbröst.

The carnivore diet for beginners: A no-BS guide

Jag föreslår djupare efterforskning än det här. Lycka till.
Citera
2026-06-06, 17:13
Medlem
Sluutenbergens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Alltså dom dieterna så äter de inte bara vanlig detaljdel, det är rätt mycket mer som ingår i den formen av diet.

Många missar att de behöver betydligt mer fett i dieten, salt (elektrolyter), kvalitén på kött så du inte blir undernärd. Det är här framförallt benmärg och organkött kommer in.

Det ska funka bra som en elimineringsdiet, men det är inte bara att köpa köttfärs eller kycklingbröst.

The carnivore diet for beginners: A no-BS guide

Jag föreslår djupare efterforskning än det här. Lycka till.

Det är möjligt. Jag har lyssnat en del på Dr Anthony Chaffee på youtube och spotify som är den jag uppfattat som mest kunnig och vettig. Enligt han så ska det räcka med att bara äta beef, om man så önskar och tyar.
Citera
2026-06-06, 17:18
Medlem
Citat:
Det har jag gjort, lite åtminstone. Är det typ detta du menar:

Safe vegetables: Leafy greens, broccoli, zucchini, cucumbers, carrots, and sweet potatoes.High-quality protein: Grass-fed beef, poultry, wild-caught fish, and organ meats (like liver).Healthy fats: Avocado oil, extra-virgin olive oil, and coconut oil.Fermented foods: Non-dairy options like sauerkraut, kimchi, and coconut kefir.Gut healers: Bone broth, collagen, and a wide variety of fresh herbs.Fruit: Small quantities of fresh fruit (aim for 1 to 2 servings a day).
Ja. Testa det ett tag? Är många som inte tål tex vete eller tomater och blir sjuka.
Citera
2026-06-06, 17:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är möjligt. Jag har lyssnat en del på Dr Anthony Chaffee på youtube och spotify som är den jag uppfattat som mest kunnig och vettig. Enligt han så ska det räcka med att bara äta beef, om man så önskar och tyar.
Jag vet inte om han menar biff som du behöver bara äta av vad en ko ger dig eller typ att det räcker med entrecote. Men organkött och märg är starkt rekommenderat.

https://www.carnivoresociety.com.au/blogs/carnivore-diet-lifestyle/9-organ-meats-that-boost-energy-and-immunity
Citera
2026-06-06, 17:40
Avstängd
Citat:
Så jag började bara äta kött och jag blev frisk direkt. Tyvärr köpte jag på tok för mycket ryggbiff som jag inte kunde svälja för den var så torr, så jag övergick till mer normal föda och i onsdags blev jag sjuk igen. Nu visste jag ju dock var problemet var så jag köpte mer nötkött (ingen ryggbiff) och blev frisk på 48 timmar.
Du blev frisk på 48h när du åt nötkött, då är det väl inte helt omöjligt att det var det som hjälpte och då är det väl fiffigt att fortsätta med det. Sedan kan det naturligtvis vara så att sakerna inte har något med varandra att göra.

Att din biff blir torr beror på att du tillagade den fel, att det var en dålig biff eller en kombination av de båda.

Alltså, lär dig steka eller på annat sätt tillaga kött och fortsätt att äta det så du håller dig frisk. Om det nu berodde på köttet.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-06 kl. 17:55.
Citera
2026-06-06, 17:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

Testa att lägga till en sak i taget:

Ägg, fisk, kyckling, skaldjur, rotfrukter, grönsaker, frukt.

Du borde väl kunna äta annat animaliskt om du klarar kött.
Citera
2026-06-06, 18:09
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ta och beställ en tid på din vårdcentral, kanske har du IBS!
Citera
2026-06-06, 19:43
Medlem
Citat:
Livsmedel du bör äta mer avFet fisk: Lax, makrill och sardiner som innehåller stora mängder omega-3-fettsegment.Gröna bladgrönsaker: Spenat, grönkål och broccoli fyllda med vitaminer och skyddande antioxidanter.Bär: Blåbär, hallon och jordgubbar som är sprängfyllda med polyfenoler.Kryddor: Gurkmeja och ingefära som har starka, dokumenterade inflammationshämmande egenskaper.Nötter och frön: Valnötter, mandlar och linfrön som ger bra fetter och magnesium.Olivolja: Kallpressad extra virgin olivolja som bas i matlagningen.Livsmedel du bör undvika eller minskaSocker: Läsk, godis, bakverk och dolda sockerfällor som triggar inflammationsprocesser.Raffinerade kolhydrater: Vitt bröd, vanlig pasta och vitt ris som ger snabba blodsockerfall.Processat kött: Korv, bacon och charkuterier med mycket tillsatser.Härdade fetter: Margarin, frityroljor och industriella transfetter.
Där har du lite vad du kan testa att ät och undvika.

Hoppas att du mår bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in