2026-06-06, 12:10
Avstängd
Monerokungens avatar
Köper ni Endast BTC? Eller köper ni annat med? ( Inom krypto)

Någon som kan rekommendera en bra sida att köpa BTC med Limit buy order som inte är KYC.

Har kollat hyperliquid men verkar inte fungera med Limit buy order där. Alltså DEX
Citera
2026-06-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
14 miljarder dollar back just nu för Saylor.

Kan man sätta in Bitcoin någonstans och få ränta? Eller handlar den eventuella avkastning man kan få, bara om kursen.

Om du inte vill riskera att bli av med rubbet så är det bara kursen som kan ge avkastning. Jfr med guld i det avseendet.
Citera
2026-06-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
USDT är skit! Har lyssnat på vad du tidigare sagt. Och bytte snabbt som fan från USDT till DAI.

Jag är inte insatt i DAI men misstänker att även den för med sig stora risker, ehuru av annat slag. Särskilt risken att peggen brister och priset faller okontrollerat och irreversibelt.
Citera
2026-06-06, 13:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om du inte vill riskera att bli av med rubbet så är det bara kursen som kan ge avkastning. Jfr med guld i det avseendet.
Fast guld hoppar inte upp och ned 50-100% på några dagar. En bättre jämförelse är väl med "Game stop!" eller andra meme aktier? Om vi ska vara ärliga?

Hade velat svara machineman, som jag tror han kallade sig, som menade i början av konflikten att de som satsade på Bitcon i Iran, hade gjort ett bättre val än om de satsat på guld Men han är inte med oss längre och hade förstås totalt jävla fel.
Citera
2026-06-06, 13:38
Medlem
Citat:
Fast guld hoppar inte upp och ned 50-100% på några dagar. En bättre jämförelse är väl med "Game stop!" eller andra meme aktier? Om vi ska vara ärliga?

Hade velat svara machineman, som jag tror han kallade sig, som menade i början av konflikten att de som satsade på Bitcon i Iran, hade gjort ett bättre val än om de satsat på guld Men han är inte med oss längre och hade förstås totalt jävla fel.

Alltså, jämförelsen här gäller utlåning mot ränta. Lånar du ut ditt guld mot ränta? Som icke idiot blir svaret nej. Samma sak gäller bitcoin.

Det går att låna ut, men riskerna är stora, eftersom ingen trycker upp nytt guld eller nya bitcoin gratis ur tomma intet för att täcka räntekostnaderna.

Det är väl framför allt blankare som behöver låna. Har man sina bitcoin på en börs kan de lånas ut till blankare utan att man vet om det. ( Detta gäller inte endast bitcoin.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-06-06 kl. 13:44.
Citera
2026-06-06, 14:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Alltså, jämförelsen här gäller utlåning mot ränta. Lånar du ut ditt guld mot ränta? Som icke idiot blir svaret nej. Samma sak gäller bitcoin.

Det går att låna ut, men riskerna är stora, eftersom ingen trycker upp nytt guld eller nya bitcoin gratis ur tomma intet för att täcka räntekostnaderna.

Det är väl framför allt blankare som behöver låna.
Nej, det är verkar inte vara någon skillnad mot guld i den frågan, eller koppar, eller olja, bara en fråga som jag var intresserad av, kanske det finns banker som ger ränta även på bitcoin, då jag inte hade någon aning om hur det var, medan ni fanatiker har bättre koll på det.

Men att jämföra gulds stabilitet med bitcoins, som han gjorde, är förstås helt verklighetsfrämmande. Som jag sagt, aktier är förmodligen en bättre investering, för där har man i alla fall en viss utdelning och en viss avkastning, även om det inte gäller alla aktier.

Men har du köpt aktier för länge sedan och jämför det med avkastningen idag, kan den faktiskt vara enorm, oavsett aktiens värdestegring, Nu tänkte jag även på den stackars seglaren. Att han sålde 32 st, kan faktiskt ha med att han tvingades göra det. Att hans bitocin inte bara är en investering, utan även innebär en viss kostnad, om han lånat en del pengar för det.

Att han hånade aktieägarna i en rap, där han menade att det var de som bekostade han egna inköp av bitcoin, påverkade nog även det hela. Men oavsett, har han lånat en del, har ägandet en kostnad men inte avkastning och det var kanske vad försäljningen egentligen handlade om?
Senast redigerad av EnCarte 2026-06-06 kl. 14:04.
Citera
2026-06-06, 14:03
Medlem
Citat:

I och omkring Iran har det varit väldigt bra att äga bitcoin sedan krigsutbrottet, särskilt för alla som vill ta sig därifrån. Kursen har för övrigt inte fallit nämnvärt sedan dess, vilket dock är ganska oviktigt i sammanhanget.

Sutte man på guld är risken att man tvingas vara kvar i krigsområdet eller lämna utan sina besparingar, åtminstone om man har ett betydande sparkapital.
Citera
2026-06-06, 14:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
I och omkring Iran har det varit väldigt bra att äga bitcoin sedan krigsutbrottet, särskilt för alla som vill ta sig därifrån. Kursen har för övrigt inte fallit nämnvärt sedan dess, vilket dock är ganska oviktigt i sammanhanget.

Sutte man på guld är risken att man tvingas vara kvar i krigsområdet eller lämna utan sina besparingar, åtminstone om man har ett betydande sparkapital.
Men med Nvidia, hade varit enormt mycket bättre och samma förutsättningar hade gällt om han hade köpt dem på USA börsen. Eller hur? Han hade kunnat sälja de för dollar i något annat land och tjänat pengar. Guld hade han väl gått +-0 om han lyckats smuggla ut dem. Bitcoin en 15% förlust från då, kanske, hitintills.

Jag säger inte att guld är den enda lösningen, men om 100 år, kommer den troligen visa sig den vara den bästa, om man ska försöka förutspå framtiden för hans barn, för det är inte säkert att varken dollar eller bitcoin finns då. Men guld kommer med extremt stor sannolikhet att finnas kvar.

Men jag vänder mig bara mot jämförelsen med bitcoin och guld. För det finns noll likhet. Bitcoin är mer att likna med aktier utan utdelning i medicinföretag som säger att de löst cancerns gåta.

Även om du tog bort det mesta av det jag sa, förändrar inte det hela.
Citera
2026-06-06, 14:29
Medlem
Citat:
Men med Nvidia, hade varit enormt mycket bättre och samma förutsättningar hade gällt om han hade köpt dem på USA börsen. Eller hur? Han hade kunnat sälja de för dollar i något annat land och tjänat pengar. Guld hade han väl gått +-0 om han lyckats smuggla ut dem. Bitcoin en 15% förlust från då, kanske, hitintills.

Jag säger inte att guld är den enda lösningen, men om 100 år, kommer den troligen visa sig den vara den bästa, om man ska försöka förutspå framtiden för hans barn, för det är inte säkert att varken dollar eller bitcoin finns då. Men guld kommer med extremt stor sannolikhet att finnas kvar.

Men jag vänder mig bara mot jämförelsen med bitcoin och guld. För det finns noll likhet. Bitcoin är mer att likna med aktier utan utdelning i medicinföretag som säger att de löst cancerns gåta.

Även om du tog bort det mesta av det jag sa, förändrar inte det hela.

Jag tror inte iranier har möjlighet att köpa aktier i USA, dock. Och de som har gjort det ändå via kringvägar kan få tillgångarna frusna, vilket många har erfarit.
Citera
2026-06-06, 14:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag tror inte iranier har möjlighet att köpa aktier i USA, dock. Och de som har gjort det ändå via kringvägar kan få tillgångarna frusna, vilket många har erfarit.
Och de har i praktiken ingen möjlighet att köpa bitcoin heller.

Du förespråkar hursomhelst ekobrott hur man än vrider och vänder på saken.
Citera
2026-06-06, 15:18
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
VPN och internet, är du en idiot som lever kvar i när man blev tvungen att gå till den fysiska banken med flera dagars ledtid, eller den fysiska börsen för att köpa aktier?

De kan inte få sina tillgångar frusna i USA, om de inte tillhör de totalitära religiösa eliten inom landet. Men tillhör de det, har de nog inga problem att föra ut guld eller atombomber. De kan även få sina bitcoin frusna i utlandet. Du vill inte diskutera det jag sa, utan försöker hitta utvägar för att slippa erkänna att det jag sa, faktiskt stämmer. Att de flesta aktier faktiskt är säkrare investering än bitcoin idag. Men så är det faktiskt.
Citera
2026-06-06, 15:21
Medlem
Citat:
VPN och internet, är du en idiot som lever kvar i när man blev tvungen att gå till den fysiska banken med flera dagars ledtid, eller den fysiska börsen för att köpa aktier?

De kan inte få sina tillgångar frusna i USA, om de inte tillhör de totalitära religiösa eliten inom landet. Men tillhör de det, har de nog inga problem att föra ut guld eller atombomber. De kan även få sina bitcoin frusna i utlandet. Du vill inte diskutera det jag sa, utan försöker hitta utvägar för att slippa erkänna att det jag sa, faktiskt stämmer. Att de flesta aktier faktiskt är säkrare investering än bitcoin idag. Men så är det faktiskt.

Tvivlar på att du som iranier helt sonika kan köpa amerikanska aktier, men jag kan ha fel där, på grund av mitt ointresse.

Ingen börsaktie är emellertid säkrare än bitcoin i eget förvar. Däremot är det många aktier som har gett bättre avkastning på senare tid.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-06-06 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in