2026-06-06, 14:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Man har pluggat det ”felaktiga hålet” efter 2021 enligt uppgifter jag sett.
Det är ju det rimliga utfallet av tidigare händelser.
Då har man väl, som du skrivit tidigare, inte ens försökt montera låspinnen.

Min undran, varför förhindrar man inte infällning av ställ på marken via switch från intryckt ställ? Är det för att kunna testa luckornas funktion utan domkrafter? Man kan ju alltid designa switchens installation/montering så att det går att påverka den med markutrustning…

Eller är det så att en sådan lösning redan analyserats och bedöms ge större nackdelar än fördelar?
Citera
2026-06-06, 15:43
  #26
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Min undran, varför förhindrar man inte infällning av ställ på marken via switch från intryckt ställ? Är det för att kunna testa luckornas funktion utan domkrafter? Man kan ju alltid designa switchens installation/montering så att det går att påverka den med markutrustning…

Lite oklart exakt vad du menar men använder weight on wheels switchar (givare) till just det.
Men det är ju ingen mekanisk spärr utan förhindras med elektronik.

När man av någon anledning måste arbeta och testa systemet är det mekanisk låsning som gäller. Det var någon felkod, läste inte speciellt noga men det finns en tråd på pprune som har en del info.
Det räckte för mig att se att de fanns en felkod och att man behövde göra något test för att förstå ungefär hur det gått till.
Citera
2026-06-06, 17:03
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Lite oklart exakt vad du menar men använder weight on wheels switchar (givare) till just det.
Men det är ju ingen mekanisk spärr utan förhindras med elektronik.

När man av någon anledning måste arbeta och testa systemet är det mekanisk låsning som gäller. Det var någon felkod, läste inte speciellt noga men det finns en tråd på pprune som har en del info.
Det räckte för mig att se att de fanns en felkod och att man behövde göra något test för att förstå ungefär hur det gått till.
Det var precis det jag tänkte.
Då är jag med tack vare ditt svar.
Citera
2026-06-06, 20:15
  #28
Medlem
Om man vill se något positivt i det hela:
- Så kan man ju lägga märke till att för att vara en flygplansolycka så var ju både fallhöjden och horisontalhastigheten i den "lyckliga" änden av skalan...
Citera
2026-06-07, 00:29
  #29
Medlem
israelisinnocents avatar
Vad tar skada? Kan hela kroppen bli ramsned om den är fullastad och fulltankad?

Slog turbinerna i marken?

Kanske bättre att använda pallbockar
Men skönt med lite odödliga flygolyckor plus vingkyssen i spanien i veckan plus annat
https://www.reddit.com/r/aviation/comments/1txk5bv/a_passenger_aboard_an_iberia_a350_bound_for/
https://www.reddit.com/r/aviation/comments/1ttsf6o/bedfordshire_airshow_avro_triplane_crash_video/

Är det möjligt att veta i förväg när en gripen ska landa landsväg? Skulle vara en dröm att se
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-landar-herculesplanen-mitt-pa-riksvagen
__________________
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-06-07 kl. 00:35.
Citera
2026-06-07, 08:36
  #30
Medlem
Doctors avatar
Lite längre video som startare tidigare än föregående klipp. Där ser man att landningsställsdörrarna öppnar sig några sekunder innan stället fälls in. (4:34 i videon).

https://youtu.be/DRbJ8wY4isE?t=274

Tydligen så jobbade de på ett felmeddelande just från dörrarna, så det låter väldigt likt BA-incidenten.
Citera
2026-06-08, 01:50
  #31
Medlem
trickydicks avatar
Intressant video om det hela

https://youtu.be/656xoyj4kIw
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in