Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Allt som oftast så blir jag fundersam över hur kvinnor inte förstår vissa tekniska saker trots att man påpekar hur dessa fungerar.
Låt mig beskriva. Bredvid mig så sitter frugan med mobilen. Hon tänder en lampa riktar den mot skärmen. Jag frågar varför hon gör så och får till svar att det är för att hon ska se bättre…
Jag påpekar att man ser bättre på skärmen när det inte är något som lyser på den. Hon håller inte med och tycker bara jag är dum och taskig.
Samma sak när vi ska ut och åka bil tillsammans. Jag väljer att sätta ac’n på auto eftersom den knappast ger kyla direkt vid start men hon tycker det är bättre att stänga av autoläget och dra på fläkten manuellt, ibland då också utan ac aktiverat…
Varför gör hon så? Är det fler kvinnor som gör såhär…
Jag skulle säga att detta beror på vilken generation man är från. För skulle säga att detta appliceras på män också från vissa generationer.
Exempel hur det lät förr: Rör INTE TVn. Det kan bli otroligt fel om du försöker lösa problem.
Jag vet inte generation på sagd fru, men jag har märkt att exempelvis det är skillnad på 70 och 80-talister. Vissa 70-talister kan inte ens klistra in en bild i ett dokument eller förstå hur du enkelt klistrar in en text. Jag har också sett män som är så kass på datorer.
Jag tror detta beror på mer att personer födda på 80-talet var tvungen att ibland vara reparatörer åt föräldrarna när tekniken strulade. Vill tillägga dock att folk födda i början på 00-talet är som föräldrarna till 80-talisterna: Urkass på datorer många gånger.
Så jag tror inte det är frun det är fel på i sig, det är det att frun inte lärt sig teknik och att du inte visat hur saker funkar. Eller så är det ointresse från hennes sida involverat.