2026-06-06, 08:52
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Allt som oftast så blir jag fundersam över hur kvinnor inte förstår vissa tekniska saker trots att man påpekar hur dessa fungerar.

Låt mig beskriva. Bredvid mig så sitter frugan med mobilen. Hon tänder en lampa riktar den mot skärmen. Jag frågar varför hon gör så och får till svar att det är för att hon ska se bättre…
Jag påpekar att man ser bättre på skärmen när det inte är något som lyser på den. Hon håller inte med och tycker bara jag är dum och taskig.
Samma sak när vi ska ut och åka bil tillsammans. Jag väljer att sätta ac’n på auto eftersom den knappast ger kyla direkt vid start men hon tycker det är bättre att stänga av autoläget och dra på fläkten manuellt, ibland då också utan ac aktiverat…

Varför gör hon så? Är det fler kvinnor som gör såhär…
Citera
2026-06-06, 09:05
Moderator
Maviels avatar
Det sistnämnda gör jag

Man är väl bra på olika saker. Men vissa tekniska saker är jag bättre på än maken, och då är det jag som stångar huvudet blodigt och försöker förklara.
Citera
2026-06-06, 09:41
Medlem
sommarlovs avatar
Om känslan styr blir det så.
Min sambo tror att kylskåp pausar matens tid.
Morötter ligger där tills de liknar pommes.
Sedan får jag slänga dom.
Citera
2026-06-06, 09:49
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Allt som oftast så blir jag fundersam över hur kvinnor inte förstår vissa tekniska saker trots att man påpekar hur dessa fungerar.

Låt mig beskriva. Bredvid mig så sitter frugan med mobilen. Hon tänder en lampa riktar den mot skärmen. Jag frågar varför hon gör så och får till svar att det är för att hon ska se bättre…
Jag påpekar att man ser bättre på skärmen när det inte är något som lyser på den. Hon håller inte med och tycker bara jag är dum och taskig.
Samma sak när vi ska ut och åka bil tillsammans. Jag väljer att sätta ac’n på auto eftersom den knappast ger kyla direkt vid start men hon tycker det är bättre att stänga av autoläget och dra på fläkten manuellt, ibland då också utan ac aktiverat…

Har din fru låg IQ eller är hon bara av den äldre generationen?
Min mamma gör samma sak men det är för att hon är några generationer äldre så det är väl mer okej i hennes ålder att inte förstå sig på teknik. Skönt att höra att det finns fler sådana kvinnor, trodde mamma var trög.
Citera
2026-06-06, 10:43
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det sistnämnda gör jag

Man är väl bra på olika saker. Men vissa tekniska saker är jag bättre på än maken, och då är det jag som stångar huvudet blodigt och försöker förklara.
Jo men vad är det som gör att när man säger något som stämmer så ändras ändå inte beteendet?
Citera
2026-06-06, 10:45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Har din fru låg IQ eller är hon bara av den äldre generationen?
Min mamma gör samma sak men det är för att hon är några generationer äldre så det är väl mer okej i hennes ålder att inte förstå sig på teknik. Skönt att höra att det finns fler sådana kvinnor, trodde mamma var trög.
Nej hon är inte trög. Har universitetsutbildning (om det nu skulle påverka). Men det är just dessa grejer som hon vägrar acceptera av någon anledning alltså hur ac’n i bilen fungerar och mobilskärmen.
Citera
2026-06-06, 12:28
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Jo men vad är det som gör att när man säger något som stämmer så ändras ändå inte beteendet?

Hon tycker väl att hennes sätt är bättre? När det gäller AC:n i bilen så gör jag likadant och tycker det funkar bättre.
Citera
2026-06-06, 13:08
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:

Jag skulle säga att detta beror på vilken generation man är från. För skulle säga att detta appliceras på män också från vissa generationer.

Exempel hur det lät förr: Rör INTE TVn. Det kan bli otroligt fel om du försöker lösa problem.

Jag vet inte generation på sagd fru, men jag har märkt att exempelvis det är skillnad på 70 och 80-talister. Vissa 70-talister kan inte ens klistra in en bild i ett dokument eller förstå hur du enkelt klistrar in en text. Jag har också sett män som är så kass på datorer.

Jag tror detta beror på mer att personer födda på 80-talet var tvungen att ibland vara reparatörer åt föräldrarna när tekniken strulade. Vill tillägga dock att folk födda i början på 00-talet är som föräldrarna till 80-talisterna: Urkass på datorer många gånger.

Så jag tror inte det är frun det är fel på i sig, det är det att frun inte lärt sig teknik och att du inte visat hur saker funkar. Eller så är det ointresse från hennes sida involverat.
Citera
2026-06-06, 20:33
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Jag skulle säga att detta beror på vilken generation man är från. För skulle säga att detta appliceras på män också från vissa generationer.

Exempel hur det lät förr: Rör INTE TVn. Det kan bli otroligt fel om du försöker lösa problem.

Jag vet inte generation på sagd fru, men jag har märkt att exempelvis det är skillnad på 70 och 80-talister. Vissa 70-talister kan inte ens klistra in en bild i ett dokument eller förstå hur du enkelt klistrar in en text. Jag har också sett män som är så kass på datorer.

Jag tror detta beror på mer att personer födda på 80-talet var tvungen att ibland vara reparatörer åt föräldrarna när tekniken strulade. Vill tillägga dock att folk födda i början på 00-talet är som föräldrarna till 80-talisterna: Urkass på datorer många gånger.

Så jag tror inte det är frun det är fel på i sig, det är det att frun inte lärt sig teknik och att du inte visat hur saker funkar. Eller så är det ointresse från hennes sida involverat.

Nej, det är ingen generationsfråga. Kvinnor är helt enkelt generellt sämre på teknik, det vet ju alla, mycket för att de saknar intresse för att nörda in sig i sådant. Som någon skrev: vi är bra på olika saker.
Citera
2026-06-06, 20:55
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nej, det är ingen generationsfråga. Kvinnor är helt enkelt generellt sämre på teknik, det vet ju alla, mycket för att de saknar intresse för att nörda in sig i sådant. Som någon skrev: vi är bra på olika saker.
Just det här med skärmen är en generationsfråga. TS fru och min mamma är inte uppväxta med datorer och smartphones och förstår inte hur ljuset reflekteras på skärmen. I deras huvud så är tanken som att tända lampan för att läsa en bok, då borde man ju se bättre men det fungerar ju inte på samma vis med en skärm som avger eget ljus, då behöver man snarare släcka ner för att se bättre i telefonen eller höja ljusstyrkan i telefonen.

TS fru är förmodligen 50+

Generellt så är kvinnor mindre tekniska och deras logiska förmåga fungerar sämre. Sedan finns det förstås undantag.
Citera
2026-06-06, 20:58
Medlem
Full-Retards avatar
Kvinnors tekniska centrum i hjärnan är ganska liten eftersom teknisk skicklighet inte hjälpt så många kvinnor i tidigare generationer att reproducera mer. Kanske sexuell skicklighet då. Då är annat som sociala förmågor mycket viktiga och det är därför en kvinna övertänker allt och aldrig kan sluta prata
Citera
2026-06-06, 21:08
Medlem
EnCartes avatar
Det finns faktiskt kvinnor som är riktigt duktiga på teknik. har faktiskt träffat en som var min överman eller då överkvinna, Vacker som en dag var hon dessutom.

Men det gäller inte de flesta. Många har sagt åt mig. "Kan du inte lära mig", men när jag ska göra det, går naglarna sönder och de blir skitiga, så det brukar räcka med en dag, sen är intresset att lära sig över.

Men som sagt, det gäller inte alla kvinnor, några få är faktiskt väldigt duktiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in