2026-06-06, 21:59
Medlem
Kvinnor brukar ofta spela helt okunniga när det gäller bilar för att vi män ska få känna oss duktiga och göra allt skitjobb själva.
Citera
2026-06-07, 11:23
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nej, det är ingen generationsfråga. Kvinnor är helt enkelt generellt sämre på teknik, det vet ju alla, mycket för att de saknar intresse för att nörda in sig i sådant. Som någon skrev: vi är bra på olika saker.

Detta var nytt, jag har mött damer som kan mer om teknik än många män. Så nja, jag tror du har en skev syn på saker istället.
Citera
2026-06-07, 11:28
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Detta var nytt, jag har mött damer som kan mer om teknik än många män. Så nja, jag tror du har en skev syn på saker istället.

Jag talar generellt, inte för alla kvinnor.
Citera
2026-06-07, 11:44
Medlem
LKKINGENs avatar
Hade en flickvän i tonåren vars lite utbildade och väldigt fisförnäma mamma brukade baka och detta bröd, som var väldigt gott, skulle stå i ugnen på eftervärme.
En dag såg jag att hon stängde ugnen men tempvredet stod kvar så jag bara gled förbi och satte vredet på noll.
Kärrringen kom springande - Nej Nej rör inte den brödet ska stå i eftervärmen.
Jag försökte mig på en liknelse med att trycka på gasen i bilen när man stängt av och tagit ur nyckeln men jag kunde tydligt se på henne att jag var en idiot som inte det var lönt att ens förklara för hur det fungerade.

Jag fick ju knulla hennes då väldigt fina dotter så jag fann mig i det men varje gång hon bakade och jag var där så tittade jag alltid på tempvredet och inte en gång mötte kärringen min blick.

Sen om jag skulle tala om kvinnor genom livet så skulle jag vilja påstå att många har svårt att sätta sig in i hur det funkar, vilket ifs även gäller män när tekniken bortom knapptrycket skall förklaras men det är lite som att kvinnor på något sätt ser det som att dom blir förnedrade eller idiotförklarade när en man vill försöka förklara något i all välmening.
Lite som att taggarna åker ut såfort något dom gjort kan göras på annat vis rent av som det var tänkt, som TS kärring med ficklampan, sen är tips nr ett att skruva upp ljuset på skärmen men om det redan är gjort så kanske ögon doktorn vore en bra idé.

Tror kvinnor generellt är mindre intresserad och därmed mindre insatta i hur saker funkar, dom är nöjda med att det funkar vilket räcker väl, inte många av oss som kan laga sin mobil när den kukar ur.
Men har man förståelse för tekniken så vet man också hur den bäst tillämpas eller inte.
Det är som det är, #metoo har gett kvinnorna luft under vingarna men många av dom har blandat ihop det med att man automatiskt kan flyga bara för det.
Citera
2026-06-09, 15:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Allt som oftast så blir jag fundersam över hur kvinnor inte förstår vissa tekniska saker trots att man påpekar hur dessa fungerar.

Låt mig beskriva. Bredvid mig så sitter frugan med mobilen. Hon tänder en lampa riktar den mot skärmen. Jag frågar varför hon gör så och får till svar att det är för att hon ska se bättre…
Jag påpekar att man ser bättre på skärmen när det inte är något som lyser på den. Hon håller inte med och tycker bara jag är dum och taskig.
Samma sak när vi ska ut och åka bil tillsammans. Jag väljer att sätta ac’n på auto eftersom den knappast ger kyla direkt vid start men hon tycker det är bättre att stänga av autoläget och dra på fläkten manuellt, ibland då också utan ac aktiverat…

Varför gör hon så? Är det fler kvinnor som gör såhär…

Det finns robust forskning, att kvinnor är betydligt sämre på The water level task.

Citat:
A 1995 experiment found that 50% of undergraduate males and 25% of females performed "very well" on the task and 20% of males and 35% of females performed "poorly". Similar sex differences have been confirmed internationally.

https://en.wikipedia.org/wiki/Water-level_task

Det här är ju inte ngt isolerat fenomen som handlar enbart om vattennivån i ett glas som lutar.

Kvinnor verkar ha svårare (än män) att integrera den fysiska omgivningens olika delar och fenomen med varandra.
Citera
2026-06-11, 10:16
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag talar generellt, inte för alla kvinnor.

Fast generalisering är också lite vanskligt. Ska du börja generalisera att män är kassa på att städa? Eller ska män vara "bra" på allt?
Citera
2026-06-11, 10:21
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Hade en flickvän i tonåren vars lite utbildade och väldigt fisförnäma mamma brukade baka och detta bröd, som var väldigt gott, skulle stå i ugnen på eftervärme.
En dag såg jag att hon stängde ugnen men tempvredet stod kvar så jag bara gled förbi och satte vredet på noll.
Kärrringen kom springande - Nej Nej rör inte den brödet ska stå i eftervärmen.
Jag försökte mig på en liknelse med att trycka på gasen i bilen när man stängt av och tagit ur nyckeln men jag kunde tydligt se på henne att jag var en idiot som inte det var lönt att ens förklara för hur det fungerade.

Jag fick ju knulla hennes då väldigt fina dotter så jag fann mig i det men varje gång hon bakade och jag var där så tittade jag alltid på tempvredet och inte en gång mötte kärringen min blick.

Sen om jag skulle tala om kvinnor genom livet så skulle jag vilja påstå att många har svårt att sätta sig in i hur det funkar, vilket ifs även gäller män när tekniken bortom knapptrycket skall förklaras men det är lite som att kvinnor på något sätt ser det som att dom blir förnedrade eller idiotförklarade när en man vill försöka förklara något i all välmening.
Lite som att taggarna åker ut såfort något dom gjort kan göras på annat vis rent av som det var tänkt, som TS kärring med ficklampan, sen är tips nr ett att skruva upp ljuset på skärmen men om det redan är gjort så kanske ögon doktorn vore en bra idé.

Tror kvinnor generellt är mindre intresserad och därmed mindre insatta i hur saker funkar, dom är nöjda med att det funkar vilket räcker väl, inte många av oss som kan laga sin mobil när den kukar ur.
Men har man förståelse för tekniken så vet man också hur den bäst tillämpas eller inte.
Det är som det är, #metoo har gett kvinnorna luft under vingarna men många av dom har blandat ihop det med att man automatiskt kan flyga bara för det.

Jag tror det är ett DU-problem snarare. Tonen i hur man förklarar saker gör skillnad. Om du låter irriterad och har en knepig hållning när du förklarar för en annan människa så kommer dom undermedvetet känna stress och uppfatta att du är ointresserad och därför kommer denna personen inte heller ta åt sig budskapet. Om du dock är lugn och tar det i korta meningar så kan det förändra hela situationen.
Citera
2026-06-11, 20:18
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Fast generalisering är också lite vanskligt. Ska du börja generalisera att män är kassa på att städa? Eller ska män vara "bra" på allt?

Ja, män är generellt sämre på att städa. Varför tar du åt dig?
Citera
2026-06-12, 09:46
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Jag tror det är ett DU-problem snarare. Tonen i hur man förklarar saker gör skillnad. Om du låter irriterad och har en knepig hållning när du förklarar för en annan människa så kommer dom undermedvetet känna stress och uppfatta att du är ointresserad och därför kommer denna personen inte heller ta åt sig budskapet. Om du dock är lugn och tar det i korta meningar så kan det förändra hela situationen.
Så är det såklart, jobbigt blir inte mindre jobbigt av någon som visar öppen irritation men det har inget att göra med kvinnors oförmåga att förstå teknik.

Att försöka förklara hur något fungerar för en kvinna är nog lite som när kvinnor prata till, inte med, en man till vardags vilket ofta slutar med, du lyssnar aldrig på vad jag śäger, vilket inte är sant, vi lyssnar men det kommer så mycket att vi inte vet vad som är viktigt så istället för att försöka samla på allt stänger vi av och låter er prata medans vi tänker på annat.
För i ärlighetens namn så är det inte mycket som sägs som är av vikt, det är att ni får prata som är det viktiga för er inte innehållet.

Problemet när kvinnor gör detta silande av info är att dom silar bort det som är viktigt att veta vilket leder till deras oförmåga att få grejor att funka optimalt.

Lite som det som vänster, Mp, pk, woke och bokstavsfolket lever på och gör att dom kan fortsätta, faktaresistens, finns inget som biter på det förutbestämda uppfattning oaktat hur verkligheten ser ut.

Kvinnor i gemen kan helt enkelt inte ta till sig dylika saker, sen om det är mentalt eller rent av en evolutionär betingelser får någon insatt uttala sig om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in