2026-06-05, 23:37
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abakumov
Måttliga användare kan ju dessutom vara smartare från början då de har förmågan att reglera sitt bruk, kanske är dessa måttliga användare samma individer som presterar väl i det sk marsmellow-testet för barn, och därmed har bättre hjärnfunktioner.
Så dom har inte jämfört samma individers hjärnor vid 30år vs 50år och jämfört hjärnstorleken och intelligensskillnaden mellan rökarmängden, utan bara jämfört 500.000 människors hjärnor vid 50 och kollat hur mycket dom röker?
(får inte träff på doi:10.15288/jsad.25-00346 på varken libgen eller annas-archive så kan inte läsa mer än sammanfattningen)

Vet ju inte ens hönan eller ägget här.
Om cannabis har hållit deras hjärna i trim (som trådtitel antyder). Eller om de röker cannabis för att deras hjärna är i trim (som gissningar i brödtext antyder).

Om det är det sistnämnda (röker cb för att de har stor hjärna) kan det ju ha en uppsjö av orsaker.
- Storhjärnade i cb-receptortäta områden kan gilla att röka ...för att de har fler receptorer där cannabinoider sitter fint. Medan icke rökare inte får samma kick och därför inte röker. Storrökarna behöver röka mer för att uppnå samma, och/eller att ration mellan där "det sitter fint" och där det skapar beroende är för obalanserad.
- Storhjärnade i cb-receptortäta områden kan gilla att röka för att de har fler cannabinoider-receptorer. För icke-rökare är det naturligt meningslöst. Där storrökare är nidbilden av den korkade flummaren, och de röker så mycket för att de är korkade, och gräset var där de råkade landa pga tillgängligheten.
- Intelligens vs. normkritik/flockbeteende (där både "aldrig narkotikum, det är ju olagligt!" och "ya man, weed is life" är flockbeteende.

Om det är det förstnämnda (de har stor hjärna för att de röker cb) så kan det ju bara ha en orsak:
- Måttligt bruk av cannabis i det åldersspannet gör dig smartare/större hjärna än att inte ta det, helt enkelt.

TS du som läst rapporten, kan du förtydliga om resultatet visar "Flummare blir oftare smartare" eller om det visar "Smartare blir oftare flummare". Eller än bättre, ladda upp pdf:en på tex file.io
Citera
2026-06-06, 00:44
Medlem
Har rökt i minst 15 år nu flera gånger I veckan om inte varje dag med ett fåtal korta uppehåll och jag var minst lika dum innan jag började som jag är nu
Citera
2026-06-06, 02:29
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Då har du fan aldrig träffat en haschtomte slöa, dumma och tröga är bara förnamnet!

Dessa har tveklöst börjat röka i tidig ungdom, när det är som mest skadligt för hjärnan.
Citera
2026-06-06, 02:33
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Dessa har tveklöst börjat röka i tidig ungdom, när det är som mest skadligt för hjärnan.

Både ock!
Citera
2026-06-06, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I Sverige ja, eftersom du inte får jobba med någonting viktigare i Sverige om du rökt gräs.
Du blir bokstavligen en idiot om du röker på dagligen.
Alkisar är inte heller några ljushuvuden vart man än går i världen.
Citera
2026-06-06, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du har nog fler vanerökare omkring dig än du tror. Du märker dem bara inte.
Citera
2026-06-06, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Den som tror på detta har aldrig träffat en pundare irl.
En pundare är en tjackare, detta handlar om något annat.
Citera
2026-06-06, 07:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Varför antar alla att alla cannabisanvändare röker cannabis varje dag?
Citera
2026-06-06, 08:02
Medlem
Citat:
Denna tråd handlar dock om att hjärnstorlek, kognitiva funktioner och intelligens är betydligt bättre hos cannabisbrukare från medelåldern och uppåt.

Det är bevisat att cannabisanvändning hämmar utvecklingen av kognitiva funktioner hos en hjärna som fortfarande utvecklas men det är också bevisat att bruk av cannabis skyddar mot kognitivt förfall hos en redan utvecklad hjärna. Det behövs dock inga stora mängder, små doser ger bäst effekt.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-06-06 kl. 08:05.
Citera
2026-06-06, 08:40
Medlem
Citat:
Jag har brukat cannabis dagligen i över 6 år nu och känner mig piggare än någonsin.
Visserligen så har jag det på recept, men det är betydligt starkare än gatuweedet.

Har en egen tråd här inne på cannabisforumet om du vill ställa frågor.
Citera
2026-06-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abakumov
https://www.ukbiobank.ac.uk/publications/lifetime-cannabis-use-is-associated-with-brain-volume-and-cognitive-function-in-middle-aged-and-olde r-adults/

Det har alltså visat sig att den gamla uppfattningen om att cannabis är fördummande inte stämmer alls. Istället tycks användare, iallafall medelålders användare, tom bli intelligentare.

Det verkar inte heller vara ett urvalsproblem det rör sig om då det specifikt är cb-receptortäta hjärnområden som var större än hos kontrollgruppen. Även studier på äldre möss har visat att thc kan föryngra hjärnan.

Studier med samma design på alkohol har visat det rakt omvända resultatet, dvs krympning av hippocampus mfl. Samt sämre prestation på kognitiva tester.

Detta borde ju vara en stor nyhet tycker jag, men inte skrivs det mycket om denna fantastiska upptäckt. Däremot skrevs det mycket om den illa utförda dunedinstudien som visade en sänkning av iq. Jag går inte in på varför den studien inte bör tas på allvar här då det inte är trådens fokus, men jag vill ändå påpeka att även i den studien hade faktiskt gruppen vuxna som brukar måttligt högre iq jämfört med gruppen som aldrig testat.

Är detta tillförlitliga resultat och hur ligger det till, blir flummare smartare och inte dummare ? Och nu är det vuxna användare som är i fokus och ska diskuteras.

Vad beror detta på? En vän påpekade att användarna kanske var smartare från början då de är mer normkritiska vilket är associerat med högre iq, men jag är skeptisk till det då det är specifika cb-receptortäta hjärnområden som påverkats positivt. Och det verkar dessutom vara positiva förstoringar som synts och inte patologiska förändringar som inflammation, detta då de ju även presterade bättre i kognition vilket de inte gjort om det vore fråga om patologi(svullnad i hjär områdena). Dessutom finns musstudien.

Gruppen måttliga användare visade dock bättre resultat än tunga användare, så vilka doser är optimala? (Det framgick tyvärr inte vilket är en brist i studien). Måttliga användare kan ju dessutom vara smartare från början då de har förmågan att reglera sitt bruk, kanske är dessa måttliga användare samma individer som presterar väl i det sk marsmellow-testet för barn, och därmed har bättre hjärnfunktioner.

Spelar det roll vad man gör under sitt rus? Själv brukar jag träna hög då jag upplever det fördelaktigt.
Trams det finns inget medel som gör att du blir intelligentare uppenbarligen röker du på ordentligt om du tror det. Däremot finns det medel som ökar din skärpa och får dig att fokusera bättre men då får inte medlet dig att bli mer intelligent
Citera
2026-06-06, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Trams det finns inget medel som gör att du blir intelligentare uppenbarligen röker du på ordentligt om du tror det. Däremot finns det medel som ökar din skärpa och får dig att fokusera bättre men då får inte medlet dig att bli mer intelligent
Nu läser du detta som fan läser bibeln. Forskningen visar på att personerna som brukat cannabis har en lägre risk att förlora hjärnkapacitet med åldern i jämförelse med kontrollgrupperna.

Står inget om att dom skulle bli smartare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in