2026-06-05, 19:32
Medlem
Aldrig träffat en brukare som utmärkt sig som smartare än genomsnittet.

Däremot folk som varit väldigt begåvade som tonåringar som totalt gått ner sig. Man trodde att de skulle bli läkare etc. Med de betyg de hade med sig från högstadiet.
Men det blev bartender, städare, äldrevård etc..
Citera
2026-06-05, 19:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Föryngrar hjärnan märker man ibland, folk som röker börjar bete sig barnsligt och fnittrar åt korkade skämt etc etc
Givetvis är det inte tillförlitligt. Har man någonsin haft en någorlunda vettig konversation med någon som har rökt mycket cannabis så är det alltid med en sån där dynamisk person som gick ur skolan med toppbetyg. Typ 1 av 30 är sån, övriga är ju den typiske segskallen som tar 30 sekunder på sig att besvara en fråga.

Det märks att du inte förstår vad som diskuteras. Man kan använda cannabis utan att röka varje dag och det finns mängder med smarta människor genom historien som gjort det. Carl Sagan rökte gräs och jag tror inte du är smartare än Carl Sagan. De cannabisrökare som brukar vara lite pantade är de dryga 5% av de totala användarna som inte klarar att gå upp ur sängen på morgonen utan att dra en hit ur bongen.
Citera
2026-06-05, 19:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Aldrig träffat en brukare som utmärkt sig som smartare än genomsnittet.

Däremot folk som varit väldigt begåvade som tonåringar som totalt gått ner sig. Man trodde att de skulle bli läkare etc. Med de betyg de hade med sig från högstadiet.
Men det blev bartender, städare, äldrevård etc..

I Sverige ja, eftersom du inte får jobba med någonting viktigare i Sverige om du rökt gräs.
Citera
2026-06-05, 19:38
Medlem
Full-Retards avatar
Tror sambandet ligger mer i att folk som använder cb kanske också käkar psilocybinsvampar
Citera
2026-06-05, 19:40
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det märks att du inte förstår vad som diskuteras. Man kan använda cannabis utan att röka varje dag och det finns mängder med smarta människor genom historien som gjort det. Carl Sagan rökte gräs och jag tror inte du är smartare än Carl Sagan. De cannabisrökare som brukar vara lite pantade är de dryga 5% av de totala användarna som inte klarar att gå upp ur sängen på morgonen utan att dra en hit ur bongen.
Steve Jobs rökte cannabis i sin ungdom och han var ju rätt så smart! Kom på det namnet när du nämnde smarta människor. Om man brukar det med måtta kanske det kan ha positiva effekter jämfört med om man går på det dagligen.
Citera
2026-06-05, 19:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Steve Jobs rökte cannabis i sin ungdom och han var ju rätt så smart! Kom på det namnet när du nämnde smarta människor. Om man brukar det med måtta kanske det kan ha positiva effekter jämfört med om man går på det dagligen.

Grejen som folk inte fattar med cannabis är att när du passerat 25 års ålder är det inte drogen i sig som påverkar din intelligens negativt utan din livsstil. Det finns helt enkelt vissa saker som inte riktigt mixar med cannabis och i synnerhet inte större doser cannabis (matematik ex) och om du alltid är bäng så kommer du helt enkelt inte underhålla de delarna som du inte använder. Men det är inte samma sak som att drogen i sig orsakar problemet, till skillnad från alkohol där det är själva drogen som orsakar hjärnskadorna.
Citera
2026-06-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Jag brukar misshandla folk under påverkan av thc.
Vad konstigt. Hade du inte bara kunnat göra det andra flummare gör, dvs
- Klappa en katt
-Lyssna på Pink Floyd
- Kolla på träd
- Ha lite nice sex
Citera
2026-06-05, 19:52
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Det märks att du inte förstår vad som diskuteras.
Du förefaller vara en sån där naiv cannabisrökare som tror att man blir som Einstein när man röker, ditt högsta betyg från skolan var antagligen G. Din favoritfilm är förmodligen Fear and Loathing in Las Vegas med tanke på din avatar.
Citat:
Man kan använda cannabis utan att röka varje dag och det finns mängder med smarta människor genom historien som gjort det. Carl Sagan rökte gräs och jag tror inte du är smartare än Carl Sagan.
Ja, det var ju det jag skrev i mitt första inlägg ditt spån.
Citat:
De cannabisrökare som brukar vara lite pantade är de dryga 5% av de totala användarna som inte klarar att gå upp ur sängen på morgonen utan att dra en hit ur bongen.
5%
Citera
2026-06-05, 20:01
Medlem
Citat:
Grejen som folk inte fattar med cannabis är att när du passerat 25 års ålder är det inte drogen i sig som påverkar din intelligens negativt utan din livsstil. Det finns helt enkelt vissa saker som inte riktigt mixar med cannabis och i synnerhet inte större doser cannabis (matematik ex) och om du alltid är bäng så kommer du helt enkelt inte underhålla de delarna som du inte använder. Men det är inte samma sak som att drogen i sig orsakar problemet, till skillnad från alkohol där det är själva drogen som orsakar hjärnskadorna.

Ja definitivt påverkar livsstil. Motion är tex associerat med större hippocampus, det är vedertaget. Om det brukas så till den milda grad att det blir passiviserande borde det ju vara negativt. Kanske är det en myt att cb användare är inaktiva och slöa, aldrig läser eller tränar. Jag själv både läser och tränar regelbundet och brukar hasch genom att äta det minst några tillfällen varje vecka sedan många år tillbaka. Många högpresterande i Silicon Valley lär ju nyttja det, så även spelarna i NBA. Det kanske är lite av en fördom. Det kan dessutom variera mellan kulturer. I undersökningen var det som sagt de måttliga användarna som presterade bäst, men även de tunga användarna överträffade kontrollgruppen.

Att det inte har samma giftiga egenskaper som alkohol är ju uppenbart, men det studien antyder är inte att det är bara neutralt, utan t.o.m. positivt.
Citera
2026-06-05, 20:02
Avstängd
Beror på hjärnan och strainen.
Allt och alla är inte kompatibla.
Citera
2026-06-05, 20:09
Medlem
Ja, det är korrekt. Cannabis kan förändra ens tankemönster och få en att se saker ur nya perspektiv. Det leder inte sällan till insikter som man kanske inte hade kommit fram till annars. Den typen av förändring syns dock inte alltid när man sitter där stenad. Det viktiga är snarare att tidigare tankebanor bryts upp, vilket kan ge ett bredare perspektiv på tillvaron.
Citera
2026-06-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Ja, det är korrekt. Cannabis kan förändra ens tankemönster och få en att se saker ur nya perspektiv. Det leder inte sällan till insikter som man kanske inte hade kommit fram till annars. Den typen av förändring syns dock inte alltid när man sitter där stenad. Det viktiga är snarare att tidigare tankebanor bryts upp, vilket kan ge ett bredare perspektiv på tillvaron.

Det är så jag upplever mitt bruk. Det har ofta hjälpt mig socialt genom ökad förståelse för andras perspektiv. En gång när jag var riktigt stenad ringde telefonen, och det var syrran jag sällan pratar med. Vi har alltid tyckt bra om varandra men haft vissa problem med kommunikationen skulle man kunna säga. Så fort jag lyft luren ångrade jag mig pga tillståndet jag befann mig i och blev rädd att hon skulle komma på mig eller att jag skulle uppträda konstigt. Så blev det inte och ett så bra samtal som följde har vi nog aldrig haft tidigare. Och den positiva upplevelsen blev kvar efteråt! Relationen stärktes!

Även i yrkeslivet har jag haft viss nytta av mitt bruk. Det har gett insikter om arbetssätt som jag inte hade tagit mig tid att ens fundera på om det inte vore för cb.

Det har hjälpt mig förstå min partner bättre ibland. Ibland att förstå hur jag ska närma mig en kvinna jag varit intresserad av, eller kanske avstå från det ibland när det varit det bästa. Ofta sätter jag mig och lyssnar på musik och inser vad låten faktiskt vill säga, fast jag hört den många gånger förut men aldrig insett det. Sen har det såklart gjort att jag haft svårare att komma upp på morgonen ibland också.. men som helhet har jag inte en mindre aktiv livsstil pga det. Absolut inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in