2026-06-06, 07:31
Medlem
Efter dråpslaget: Ska leta nytt jobb – LT https://www.lt.se/sodertalje/efter-drapslaget-ska-leta-nytt-jobb/
Citera
2026-06-06, 08:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAngryFeminist
Efter dråpslaget: Ska leta nytt jobb – LT https://www.lt.se/sodertalje/efter-drapslaget-ska-leta-nytt-jobb/
Om du går förbi en begravningsplats så ser du troligen en hel del som trodde de var oersättliga på jobbet de hade.

Distansarbete hemifrån var något som behövdes mest under pandemin för att minska risken för att många skulle vara sjuka samtidigt och riskera skador för företagens verksamhet. Det är inget dråpslag utan SCANIA har som många andra företag insett att verksamheten fungerar bättre om deras personal är på arbetsplatsen.

Från artikeln i LT

"– Vill man ha ur mig min fulla potential så måste jag få jobba hemifrån, säger Adam."

Måste jobba hemifrån, trams.
Citera
2026-06-06, 08:15
Medlem
Tror det är många som tror de är oersättliga och därför ska få styra arbetet som de vill. Jag har jobbat på 2 större arbetsplatser där de efter väldigt många år i samma lunk,radikalt förändrade arbetstiderna. I det ena fallet vet jag att man protesterade med att det gav mindre fritid och möjlighet umgås med familjerna. Hur gick det? Ja, de företagen finns kvar i dag och tror inte heller det blev någon personalflykt. (Jag jobbade inte kvar när det hände). Så för mig är det här att vara på jobbet eller inte ,rätt light i jämförelse.
Citera
2026-06-06, 08:42
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker det låter som du jobbar på Samhall, bilverkstad eller kör buss/lastbil. Det är oftast hos personer med arbetaryrken som har värderingar likt dina.
Önskar jag kunde bevisa för dig att du själv har fel. Men det blir ju svårt utan att outa sig själv.
"Värderingar likt dina".
Bevisligen har jag samma värderingar som många svenska storföretag inom industrin och produktutveckling.
Citera
2026-06-06, 08:49
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAngryFeminist
Det jobbar väl typ 15000 personer på Scania i Södertälje.
Knappast speciellt många av de kan anställas av andra företag inom regionen.
Astra kanske kan anställa 5-10 personer men kommer sannolikt gå samma väg som Scania. De flesta större företag som jobbar med produktutveckling kommer att börja kräva närvaro på jobbet.
Citera
2026-06-06, 08:51
Medlem
Rattatatatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Det märks att du inte har jobbat på ett världsledande utvecklingslabb.
Spontanitet och snabba puckar, jobba medans järnet är varmt, snabba itterationer och tvära omkast i planeringen är ingenting du kan hålla på med om du ska boka möten i Outlook.
Så jävla patetiskt verklighetsfrånvänt att man baxnar.
Kanske funkar inom IT iof. Sverige skulle aldrig vara det hightech land vi är idag om spontana möten skulle ha bokats i förväg.
Spontana möten som bokas i förväg? Känns ju lite omöjligt oavsett om det är via outlook eller irl, tankevurpa?
Citera
2026-06-06, 08:54
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
På kontoret har man, förhoppningsvis, planerat för att samarbete ska fungera bra.

Det finns gott om mötesrum, sällan är alla upptagna, det finns whiteboards, och i konferensrummen är tekniken ordentligt utvärderad före den tillåtits bestycka lokalerna.

Akustikplattor finns i taket.
Kaffemaskinerna saneras regelbundet och levererar energi och icke mögelklumpar.

Regler för ljudförorening efterföljs.

Ventilationen är optimerad utifrån människans optimala syretillförsel och temperaturpreferens istället för finansingenjörers efterblivna särintressesgnidenhet.

Som man sår ska man skörda - man trivs på kontoret.

Men distansarbeteslokationen - den kan man bara strunta i att försöka anpassa, och om det misslyckas, a k a "det funkar inte med distansarbete" så är det en naturlag som inte hade gått att ändra genom lite hjärnverksamhet och planering.

Det är bara så satans jävla korkat.
Ja det var otroligt korkat att tro att jobba hemifrån inte skulle få en negativ påverkan på företaget verksamhet.
Även om många faktorer har spelat in på många företag så leder utbrett hemarbete till en sämre fungerande organisation.
Citera
2026-06-06, 08:58
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattatatata
Spontana möten som bokas i förväg? Känns ju lite omöjligt oavsett om det är via outlook eller irl, tankevurpa?
Ja precis, jobbar många hemifrån omöjliggör det ganska mycket.
Tom där jag jobbar började det märkas ordentligt under pandemin. Verkningsgraden på de olika R&D hubarna gick ner markant. Fler fel begicks och fler förseningar uppstod.
Citera
2026-06-06, 09:00
Medlem
Kan inte låta bli att roas av tanken. Scania fyllt av medelmåttor. Men det kanske är vi andra som är dumma och jobbar så
mkt. På något magiskt sätt har man dessutom tjänat okej på produkterna också.
Citera
2026-06-06, 09:04
Medlem
Hemarbete förbjuds mer och mer, ai automatiserar snart en stor del av den administrativa biten.

Introverternas era har passerat, det som bygger karriärer framöver är närvaro, engagemang och mänskliga interaktioner. Att visa sin ”prestation” i en tabell kommer inte längre värdesättas
Citera
Medlem
Verksamheter som bygger på att arbetaren sitter på utpekad stol en viss tid, eller beror på spontana möten som kanske inträffar vid kaffemaskinen förtjänar sin plats i förra århundradet. De som gillar detta:
* boomers som tänker att jobb=sitta på ett kontor
* de som har som jobb att prata med alla andra, med andra ord, de som försöker jobba på riktigt blir störda
* medelmåttor som inte får jobb någon annanstans och tar vad de får
* de som har nära till jobbet, kan du gå 5 minuter så är det ok
Senast redigerad av tranflatek 2026-06-06 kl. 09:09.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattatatata

Spontant är bara ett annat ord för ogenomtänkt. Varför något möte skulle bli bättre av att det är ogenomtänkt och illa förberett förstår jag faktiskt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in