2026-06-06, 08:27
Medlem
Capstans avatar
Kraftigt ras på Nasdaq -4,77%, måhända kommer korrigeringen nu så att vi återvänder till förnuftigare värderingar. Lycka till alla som har ”billiga simpla indexfonder”.

Era esg-indexfonder som ni lurats att köpa är typ 80% Nasdaq 😁

https://www.nasdaq.com/
Citera
2026-06-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capstan
Kraftigt ras på Nasdaq -4,77%, måhända kommer korrigeringen nu så att vi återvänder till förnuftigare värderingar. Lycka till alla som har ”billiga simpla indexfonder”.

På vilket sätt har vi lurats till det och vad är alternativet? Själv har jag genom åren gjort rejält med pengar på dessa indexfonder. Har vid några tillfällen försökt aktivt slå dom men inte lyckats. Är man inte väldigt duktig och insatt är det riktigt svårt att slå indexfonderna.

Angela raset igår så är det inget unikt utan händer lite då och då. Under förra vårens tullkaos var min indexdepå ner nästan 30% som värst men hela raset återhämtades innan året var slut.
Citera
2026-06-06, 09:50
Medlem
USAs makroekonomi kommer till slut att knäcka nuvarande börsnivåer med historiskt höga PE tal.
Det finns ingen återvändo på detta.
USAs statsskuld som i mycket snabb takt närmar sig 40 Biljoner är helt enkelt för stor för att vara hanterbar.
Det enda sättet att framöver kunna handskas med detta är via en försvagning av Dollarn.
Detta har hänt varje gång innan i ekonomisk historia, och denna gången är inte annorlunda.
Det är simpel matematik till slut.

Amerikanska obligationsräntorna kommer därför att fortsatt stiga på lite sikt.Inflationen kommer fortsatt att peka uppåt.
Lyckas inte AI företagen försvara sina i mitt tycke helt absurda PE tal så kommer sättningen på marknaden som ett brev på posten.

Jag förväntar mig en börsnedgång i USA om åtminstone cirka 40 procent inom tre års tid.
Tills dess står jag på sidlinjen.
Detta är också att ta action.
Citera
2026-06-06, 09:55
Avstängd
Comitiums avatar
Kraschen närmar sig? Ja, det gör den alltid. Då gäller det att hålla sig framme och köpa till brakpris. Eller som Wallenbergarna plocka ur rännstenen efter Krugerkraschen. Sedan med tiden gick värdepappren upp igen som bara fan.
Citera
2026-06-06, 10:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Skönt att äga en billig indexfond när börsen går ned. Då kan man köpa in sig billigare och på sikt slå de aktiva investerarna.
Citera
2026-06-06, 10:43
Medlem
Capstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
USAs makroekonomi kommer till slut att knäcka nuvarande börsnivåer med historiskt höga PE tal.
Det finns ingen återvändo på detta.
USAs statsskuld som i mycket snabb takt närmar sig 40 Biljoner är helt enkelt för stor för att vara hanterbar.
Det enda sättet att framöver kunna handskas med detta är via en försvagning av Dollarn.
Detta har hänt varje gång innan i ekonomisk historia, och denna gången är inte annorlunda.
Det är simpel matematik till slut.

Amerikanska obligationsräntorna kommer därför att fortsatt stiga på lite sikt.Inflationen kommer fortsatt att peka uppåt.
Lyckas inte AI företagen försvara sina i mitt tycke helt absurda PE tal så kommer sättningen på marknaden som ett brev på posten.

Jag förväntar mig en börsnedgång i USA om åtminstone cirka 40 procent inom tre års tid.
Tills dess står jag på sidlinjen.
Detta är också att ta action.
Biljoner, vad är det? Kopierat och översatt från engelska.
Citera
2026-06-06, 12:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
En biljon är 10^12 eller 1 000 miljarder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Namn_p%C3%A5_stora_tal
Citera
2026-06-06, 12:45
Medlem
kyrkstockens avatar
Var det vändningen eller frigörs det bara kapital för att köpa space-x? Är det för köp av space-x kan det fortsätta i veckan.

USA börsen är en extrembubbla. Den kan i och för sig fortsätta ett tag till.

Det har flutit in pengar till USA under hela Iran-konflikten vilket varit obegripligt för mig. En del verkar ha hamnat i teknik-aktier.

Men börsen steg orimligt periodvis tidigt 70-tal också och ingen fattade varför. Det kan handla om stagflation nu som då.

JAg har mest cash men vet inte mer än andra.
Citera
2026-06-06, 13:43
Medlem
Citat:

Det benämns Trillions på engelska.
One Trillion är således en Biljon uttryckt på svenska.
Jag skrev tidigare just Trillions när jag skrev om USAs statsskuld,men någon störde sig på detta så jag har uttryckt USAs statsskuld i svenska termer därefter.

USAs statsskuld överstiger snart 40 Trillion Dollars..dvs 40 Biljoner Dollar försvenskat uttryckt.
Citera
2026-06-06, 15:41
Medlem
Vansterpartiets avatar
Ett par procent ned i USA efter att ha gått spikrakt upp i två månader och domedagsprofeterna kryper fram ur sina grottor igen.

NU kommer den... kraschen!
Citera
2026-06-06, 16:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Det blir svårt att ta dig på allvar framöver.
Citera
2026-06-06, 16:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ett par procent ned i USA efter att ha gått spikrakt upp i två månader och domedagsprofeterna kryper fram ur sina grottor igen.

NU kommer den... kraschen!

Vissa menar att en nedgång på en procent (1 %) räcker för att skönja kraschen ... som tydligen var på gång redan för ett par veckor sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Spricker AI-bubblan denna vecka? Nasdaq 100 -1% hittills idag. Nvidia rapporterar imorgon efter stängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in