2026-06-05, 21:40
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Världsbanken godkände på fredagen ett stöd på motsvarande omkring 8,5 miljarder kronor för att underhålla det undermåliga vägnätet i Irak.

Citat:
Tidigare har liknande stöd på omkring 930 miljoner dollar riktats till Iraks järnvägsnät.

Det är så här det går till alltså.

Är det rimligt?


https://www.tv4.se/artikel/tt-260605-irakvagstod1-3ab916af/irak-far-miljardstod-for-underhall-av-vagar
Citera
2026-06-05, 21:54
  #2
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Det är väl bra att länder som behöver stöd, får stöd? Vad är problemet? På vilket sätt lider du av att Irak får detta stöd?

Citat:
Infrastrukturen i landet är fallfärdig efter 40 år av väpnade konflikter, diktatur och korruption. Landsvägar till grannländerna Turkiet, Syrien och Jordanien är knappt framkomliga.

Beskedet om finansiering på 900 miljoner dollar från Världsbanken innebär att två landsvägskorridorer – en från Bagdad till Turkiets gräns och en i öst-västlig riktning – kan bli farbara på riktigt.

Finansieringen innebär att ”resandet blir säkrare och mer tillförlitligt vilket ökar möjligheter för människor och företag”, skriver Världsbanken.

Citera
2026-06-05, 21:57
  #3
Moderator
Ancistruss avatar
Politik: utrikes --> Politik: Mellanöstern
/Moderator
Citera
2026-06-05, 22:30
  #4
Medlem
Min fråga är simpel. Vilka styr i Irak och är mottagare av alla dessa pengar?
Citera
2026-06-05, 23:14
  #5
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Min fråga är simpel. Vilka styr i Irak och är mottagare av alla dessa pengar?

Irak styrs av en koalitionsregering, statsministern heter Mohammed Shia' al-Sudani och presidenten heter Nizar Amidi.
Citera
2026-06-06, 07:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det är väl bra att länder som behöver stöd, får stöd? Vad är problemet? På vilket sätt lider du av att Irak får detta stöd?

Var verkligen vägarna trasiga under Saddams tid eller är det efter att USA strösslat bomber överallt som det är trasigt?

IRAK har stora mängder olja, så hur kan det inte finnas pengar till att bygga upp landet?
Borde inte USA stå för allt detta eftersom det var de som startade kriget o sköt sönder allting?

Var tror du pengarna kommer ifrån? Är det ett träd som växer på en helig plats där FN-personal kan skörda sedlarna likt äpplen o sedan skänka till Irak? Eller kommer de från skattebetalare i västvärlden?
Citera
2026-06-06, 08:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Irak styrs av en koalitionsregering, statsministern heter Mohammed Shia' al-Sudani och presidenten heter Nizar Amidi.
Ok tack!
Citera
2026-06-06, 18:12
  #8
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är så här det går till alltså.

Är det rimligt?


https://www.tv4.se/artikel/tt-260605-irakvagstod1-3ab916af/irak-far-miljardstod-for-underhall-av-vagar

Kanske är det rimligt, kanske är det inte rimligt. Jag vet inget om det hela.

Däremot måste jag säga att jag uppskattade ordvalet "pengaregn" i ämnesrubriken mycket. Underanvänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in