Citat:
Ursprungligen postat av
Karatematch
Floyd dog av en lverdos fentanyl. Precis som det står i obduktionspapprena. Han dog i polisbilen.
Eller menar du att polisen satt på han i bilturen till finkan..
Floyd var en pundare som rånade och misshandlade gamla tanter.. Får inte att tycka synd om han för tre öre. Good riddancw, världen blev tryggare.
Novak blev huggen av en vithatande rasist, och sen så hjälpte polisen till att avsluta hans liv..
Att du ens kan med att dra liknelserna mellan dessa fall.. Aäger precis allt om vilken person du är.
Whataboutismen är pinsam
Men fattar du inte vad jag säger???
Jag vet inte om polisens knä i ryggen på George Floyd var den exakta orsaken till att han dog. Jag vet att George Floyd dog kort efteråt.
Men det är detta som är poängen:
Det var George Floyds död som startade rörelsen Black Lives Matter, och det var George Floyds död som ledde fram till de extremt antirasistiska reglerna för brittiska poliser, och det var de extremt antirasistiska reglerna för brittiska poliser som gjorde det möjligt för några brittiska poliskonstaplar att arrestera och handfängsla en knivhuggen döende 18-årig vit man.
Utan George Floyd hade Henry Nowak säkert dött ändå, men han hade i alla fall inte blivit handfängslad, och polisen hade visat mer misstänksamhet mot sikhen som påstod att allt som hade hänt var att Henry Nowak hade varit rasistisk mot honom.
Alltså: Henry Nowak hade ändå dött, men inte på ett lika förnedrande sätt. Och poliserna hade inte tillåtit sig att behandla en döende man på det fruktansvärda sätt som de gjorde. Om det alltså inte hade varit för George Floyd och Black Lives Matter.
Poängen är inte att jag vill jämföra George Floyds död med Henry Nowaks död (äver om jag gjorde en sån jämförelse, men kan du sluta snacka om det).
Poängen är att det var George Floyds död som gjorde den brittiska polisen så super-antirasistisk (och i värsta fall hatisk mot vita).
Fattar du nu vad jag säger???