Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
De nya tiderna är ju hybridjobb, lite därför Scania hamnar i nyheterna för detta beslut liksom.
Köper inte heller argumentet "Funkade det 2019 så kommer det även funka 2026". Tiderna förändras och med det även krav och förväntan.
Sen är ju frågan även varför man ska backa tillbaka till just 2019 om man ska backa i tiden, dvs. till en tid med norm om 5 dagar i veckan i öppet kontorslandskap. Ska man backa i tiden kan man väl lika gärna göra det till t.ex. 1970 med egna arbetsrum och inga datorer.
Håller med om att utvecklingen har gått framåt och vi är inte på 2019 längre.
Massor med tjänsteresor för olika möten har förändrats och både kunder och leverantörer vill ha det så. Där jag jobbade mer än halverades tjänsteresor av olika typer och ersattes av möten via Teams mm.
Men man behöver inte sitta hemma och köra distansmöten utan på sitt kontor eller i konferensrum.
Vi gjorde så långt före pandemin men den krävde att de flesta möten fick ske vi typ Teams.
Jag har varit med och gjort FAT ett antal gånger men sedan SAT behöver man vara på plats.
Funkar bra för enklare utrustningar men knappast för mer komplexa utrustningar.
Undrar om SCANIA verkligen totalt tar bort allt distansarbete?
Där jag jobbade (inte Scania) tog vi bort huvuddelen av distansarbeten men behöll viss möjlighet.
Bra om man väntar få hem hantverkare som man max behöver släppa in och har uppgifter som fungerar på distans att göra.
Förklaring för den som inte känner till de begreppen.
FAT = Factory Acceptance Test
SAT = Site Acceptance Test