2026-06-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Intervju med Anthony Noto CEO för SoFi. Han berättar bl.a. sin syn på SoFI, vad de har för planer och aktiekursen som är ned 40% trots fantastiskt resultat.

Skulle du säga att aktien är manipulerad i någon mening? Att de stora och gamla drakarna håller kursen nere på något sätt? Jag står och väger i dagsläget om jag ska slänga in en slant i SoFi, glömma bort att jag ens äger aktier i bolaget, och sedan titta på aktiekursen om 2-3 år. Just nu står aktien mest och stampar som jag ser på saken, med en övervikt på nedåtgående trend, och frågan är ju som vanligt när ett köp lämpar sig bäst.
Citera
2026-06-05, 12:15
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Skulle du säga att aktien är manipulerad i någon mening? Att de stora och gamla drakarna håller kursen nere på något sätt? Jag står och väger i dagsläget om jag ska slänga in en slant i SoFi, glömma bort att jag ens äger aktier i bolaget, och sedan titta på aktiekursen om 2-3 år. Just nu står aktien mest och stampar som jag ser på saken, med en övervikt på nedåtgående trend, och frågan är ju som vanligt när ett köp lämpar sig bäst.

Hej .vitalicus

Svar ja. Det skulle jag säga för om du tittar på vad de stora drakarna köper så köper de mer. De institutionella investerarna har ökat sin andel jämfört med oss småsparare. Deras försvar är att de som köper / investerar är andra människor än de som ger köpråd / sätter värdet på en aktie även om man arbetar för samma bolag ex JP Morgan. Samma organisation kan således ha två olika uppfattningar men det ger en känsla av lite hyckleri.

På kort sikt är det så att stämningen är det som avgör. Det jag ser med SoFi är samma som jag såg med AMD när jag började köpa dem för 1 ½ år sedan. Hatad aktie - Advance Money Destroyer etc. Idag, en av de absolut bästa och alla som köpt de senaste 2 åren har fått igen sina pengar med råge.

Min strategi är att köpa bolag där aktien går ned men där bolaget bara blir bättre och bättre. SoFi är ett sådant bolag. AMD var / är ett annat.

Man ska vara mycket försiktig med att ge råd men jag är övertygad om att skulle jag köpa idag och hålla aktien i 2-3 år, då kommer jag minst ha dubblat de pengarna. Troligen mer. Man bör dock ha i åtanke att SoFi är ett bolag som kursmässigt är räntekänsligt. Med det menar jag att om Walsh visar sig vara en hök och höjer räntan, då kommer det påverka kursen negativt även om SoFi inte kommer drabbas särskilt hårt men finansbranschen som de verkar inom kommer att göra det och dra med sig SoFi ned.

// CC
Citera
2026-06-05, 13:04
Medlem
Citat:
Det jag ser med SoFi är samma som jag såg med AMD när jag började köpa dem för 1 ½ år sedan. Hatad aktie - Advance Money Destroyer etc. Idag, en av de absolut bästa och alla som köpt de senaste 2 åren har fått igen sina pengar med råge.

Jag minns mycket väl hur olika YouTubers bokstavligen skrek "Advanced Money Destroyer" och att man mer eller mindre var knullad i skallen om man HODL:ade aktien. Idag är dessa individer inte riktigt lika högljudda i just den frågan. Med det sagt så är det ju inte kul att sitta med en orealiserad förlust i flera år, men som sagt, om man fokuserar på att köpa företaget i stället för aktien, så att säga, så kommer nog aktien hämta sig med tiden, oavsett vad s.k. 'experter' har att säga.
Citera
2026-06-07, 15:27
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jag minns mycket väl hur olika YouTubers bokstavligen skrek "Advanced Money Destroyer" och att man mer eller mindre var knullad i skallen om man HODL:ade aktien. Idag är dessa individer inte riktigt lika högljudda i just den frågan. Med det sagt så är det ju inte kul att sitta med en orealiserad förlust i flera år, men som sagt, om man fokuserar på att köpa företaget i stället för aktien, så att säga, så kommer nog aktien hämta sig med tiden, oavsett vad s.k. 'experter' har att säga.

Hej .vitalicus

Här är en bra video. 15 min lång om du orkar se hela. Den visar vad man som ny SoFi investerare bör tänka på eller vad de som funderar på att köpa SoFi bör ha i åtanke när det gäller denna aktie. Klippet ger båda sidor och är väl avvägd i sin analys enligt mitt tycke.

SOFI Cut In Half: The ONLY Way It Comes Back

https://www.youtube.com/watch?v=RHYLPKlNCjg

// CC
Citera
2026-06-09, 06:49
Medlem
Citat:
Här är en bra video. 15 min lång om du orkar se hela. Den visar vad man som ny SoFi investerare bör tänka på eller vad de som funderar på att köpa SoFi bör ha i åtanke när det gäller denna aktie. Klippet ger båda sidor och är väl avvägd i sin analys enligt mitt tycke.

Det var en balanserad och nyanserad analys. Jag står dock fortfarande och väger hur jag ska göra.
Citera
2026-06-09, 08:50
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Det var en balanserad och nyanserad analys. Jag står dock fortfarande och väger hur jag ska göra.

Absolut. Viktigt att ta ett beslut som känns bra för en. Det finns många alternativ därute.

// CC
Citera
2026-07-07, 15:53
Medlem
Citat:
Absolut. Viktigt att ta ett beslut som känns bra för en. Det finns många alternativ därute.

// CC

Jag lutar mer och mer åt att köpa en 'lagom' position och bara låta stå i 5+ år. Detta eftersom jag är hyfsat övertygad om att SoFi tilltalar den yngre generationens bankanvändare och att aktiekursen ger sig med tiden.
Citera
2026-07-07, 18:32
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jag lutar mer och mer åt att köpa en 'lagom' position och bara låta stå i 5+ år. Detta eftersom jag är hyfsat övertygad om att SoFi tilltalar den yngre generationens bankanvändare och att aktiekursen ger sig med tiden.

Kanske ingen dum idé. Läste dessutom häromdagen en artikel som sa att alltfler institutioner växlar över från AI och teknik till finans och hälsovård. Behöver inte betyda något stort men kan vara ett tecken på att många anser att AI och teknik är högt värderat just nu. Själv kommer jag dock inte att sälja av mer AMD utan hålla de jag har. Jag hoppas dock att mina aktier i SoFi och Hims gör samma resa som AMD om det sker en sådan växling.

// CC
Citera
2026-07-29, 16:23
Medlem
Citat:
Kanske ingen dum idé. Läste dessutom häromdagen en artikel som sa att alltfler institutioner växlar över från AI och teknik till finans och hälsovård. Behöver inte betyda något stort men kan vara ett tecken på att många anser att AI och teknik är högt värderat just nu. Själv kommer jag dock inte att sälja av mer AMD utan hålla de jag har. Jag hoppas dock att mina aktier i SoFi och Hims gör samma resa som AMD om det sker en sådan växling.

// CC

Som jag förstår det så var dagens rapport bra, men ändå sjunker aktien med 10%...
Citera
2026-07-29, 17:33
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Som jag förstår det så var dagens rapport bra, men ändå sjunker aktien med 10%...

Ja, jag ser. Det är dessvärre lite av ett signum för SOFI. Kanonresultat men en aktie som inte hänger med. Jag är dock övertygad om att tillslut kommer fundamenta komma ikapp. Företaget är starkt och går från klarhet till klarhet och kan nu fås till en stor rabatt.

Om inte FED under sitt tvådagarsmöte chockar marknaden är jag övertygad att SOFI kommer studsa tillbaka inom kort.

// CC
Citera
2026-07-29, 20:15
Medlem
Citat:
Ja, jag ser. Det är dessvärre lite av ett signum för SOFI. Kanonresultat men en aktie som inte hänger med. Jag är dock övertygad om att tillslut kommer fundamenta komma ikapp. Företaget är starkt och går från klarhet till klarhet och kan nu fås till en stor rabatt.

Om inte FED under sitt tvådagarsmöte chockar marknaden är jag övertygad att SOFI kommer studsa tillbaka inom kort.

// CC

Jag kan bara instämma i analysen. Aktien har stått och "runkat" länge, men idag tycker jag att den hamnade på en köp-nivå. Vi får se om den kan hämta hem sig något de kommande dagarna och veckorna. Annars är det bara att vänta.
Citera
2026-07-30, 22:09
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jag kan bara instämma i analysen. Aktien har stått och "runkat" länge, men idag tycker jag att den hamnade på en köp-nivå. Vi får se om den kan hämta hem sig något de kommande dagarna och veckorna. Annars är det bara att vänta.

+8% idag. En studs upp. 😉

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in