2026-04-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Nu på onsdag innan börsens öppning (i USA) släpper SoFi sin Q1 rapport för 2026. Historiskt har aktien nästan alltid gått ned efter en rapport, oavsett hur bra rapporten än har varit. Historiskt har dock kursen alltid gått upp en hel del innan rapportering. Så har inte direkt varit fallet denna gång så kanske blir det tvärtom denna gång. Spännande vecka...

// CC

Vad är din bästa sales pitch för mig att köpa SoFi? Jag vet att mer seriösa YouTubers, som till exempel Tom Nash, har ett gott öga till SoFi samt VD:n och dennes kvalitet. Har du något att tillägga?
Citera
2026-04-29, 13:18
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Vad är din bästa sales pitch för mig att köpa SoFi? Jag vet att mer seriösa YouTubers, som till exempel Tom Nash, har ett gott öga till SoFi samt VD:n och dennes kvalitet. Har du något att tillägga?

Livsfarlig fråga att svara på. Jag rekommenderar aldrig något då folk har helt olika preferenser samt olika mentalitet. Jag säger bara vad jag själv gör samtidigt som jag förklarar vad jag sysslar med. Jag står och faller inte med de pengar jag satsar. Jag köper bara aktier jag planerar att hålla i 2-5 år. Jag har mentaliteten att jag kan ha en aktie som gått ned 70+% och köpa mer för att jag tror på den. Jag har mentaliteten att jag sover gott med "röda siffror".

Med ovan skrivet, om du har samma preferenser och mentalitet då är mina skäl till att köpa SoFi att det är en aktie som på 2-5 år kan 2-5 dubblas. Detta grundar jag på bl.a. vad som sägs i denna video.

SoFi Stock: The Market's Biggest Mistake?

https://www.youtube.com/watch?v=ii69CTZ5gx4

I stort sammanfattar den bra vad som gör att jag tror på detta företag och varför det är mitt enskilt största innehav förutom AMD som gått förbi i kr (dock inte i satsat kapital) pga den enorma börsuppgång som de haft senaste veckorna.

Dock, det gäller att vara medveten om att gå in i företag som vill disrupta befintliga marknader alltid innebär en större risk. Dock kan belöningen bli enormt mycket större om de lyckas.

// CC
Citera
2026-04-29, 17:09
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus

Aktien föll (som vanligt...) direkt efter sin rapport även om den var bra och vad jag hittills har sett i linje med eller t.o.m. något bättre än förväntat. Skulle säga att aktien nu är rabatterad men det är min högst personliga åsikt.

// CC
Citera
2026-04-29, 19:03
Medlem
CC75s avatar
Är som tidigare nämnt i denna tråd långsiktig i min investering med SoFi men för er som vill gambla lite på kortare sikt och som litar på analytiker på Wallstreet. Den idag lägsta price target är 17, den högsta 38. Snitt på 24 dollar. Det kan förstås komma att ändras nu men med en kurs just nu under 16 så kan det finnas lite snabb vinst att göra för den som känner sig lite riskbenägen.

// CC
Citera
2026-04-29, 19:47
Medlem
ingetbranicks avatar
Ingen hejd på optimismen och självförhärligandet från företagsledningen, åtminstone. Det är idel lovord över verksamheten och resultatet, trots att marknaden tydligt gör tummen ner för rapporten. -13 % i skrivande stund.

Friskt vågat hälften vunnet, så jag köpte in mig på en liten stek och så får vi se hur det går. Skulle kursen fortsätta söderut håller jag användaren CC75 personligt ansvarig.

Citera
2026-04-30, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Aktien föll (som vanligt...) direkt efter sin rapport även om den var bra och vad jag hittills har sett i linje med eller t.o.m. något bättre än förväntat. Skulle säga att aktien nu är rabatterad men det är min högst personliga åsikt.

// CC

Ja, jag noterade detta. Jag har själv inte tagit del av rapporten ännu men ska försöka sätta mig in i SoFi mer noga inom kort. Bland annat ska jag titta på videon du länkade i ditt förra inlägg.
Citera
2026-04-30, 07:44
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ingen hejd på optimismen och självförhärligandet från företagsledningen, åtminstone. Det är idel lovord över verksamheten och resultatet, trots att marknaden tydligt gör tummen ner för rapporten. -13 % i skrivande stund.

Friskt vågat hälften vunnet, så jag köpte in mig på en liten stek och så får vi se hur det går. Skulle kursen fortsätta söderut håller jag användaren CC75 personligt ansvarig.

// CC
Citera
2026-04-30, 08:44
Medlem
CC75s avatar
Ytterligare en bra video som på ett mycket enkelt sätt förklarar Q1 rapporten. Han som talar är dock en stor "bull" till SoFi så ha det i åtanke när du lyssnar på hans argument. Själv anser jag dock att det finns bäring i det han säger men marknaden är som vi alla vet sällan logisk. Själv har jag upplevt det nyligen med AMD som jag ser likheter med i hur aktien behandlas och idag vet alla hur det gick med den storyn.

SOFI Stock Tanked 15% | Q1 Earnings Show Why That's Wrong

https://www.youtube.com/watch?v=MXVXmVuZLvQ

// CC
Citera
2026-04-30, 13:46
Medlem
CC75s avatar
SoFis VD Anthony Noto intervjuas av Cramer på CNBC om varför de inte höjde guidance som är ett av de tyngre skälen till att aktien föll kraftigt efter rapporten. I korthet. De lät tidigare guidance ligga kvar trots att de marknadsekonomiska förutsättningarna ändrats. Tidigare i sin guidance räknade de med två räntesäkningar i år men nu räknar de med ingen och ändå ligger de kvar och inte sänker.

För mig innebär det en defacto höjning av guidance då de företagsmässigt nu ska prestera lika bra trots inga räntesänkningar. Det är även seriöst att inte skruva upp för mycket och mitt förtroende för A Noto är oförändrat även om jag liksom många andra inte gillande decembers utspädning där vi fortfarande inte vet vart de pengarna ska gå till.

We didn't raise guidance because we don't think there will be any rate cuts this year, says SoFi CEO - 1,45 min lång.

https://www.youtube.com/watch?v=2cnQzte6TFw

// CC
Citera
2026-04-30, 15:19
Medlem
CC75s avatar
För den som mer gillar tekniska data. Här är DataCat´s synpunkter på vad som hänt. Ger en liten annan vinkling än andra då han är mer teknisk av sig.

SoFi Stock CRASH After Earnings...WHY BUY the Dip NOW! - 13 min lång.

https://www.youtube.com/watch?v=UkuXwlNUras

// CC
Citera
2026-05-05, 17:03
Medlem
CC75s avatar
SoFi har inte fullt ut återhämtat sig efter Q1 rapporten som en del tyckte lämnade en hel del frågor. Historiskt har SoFi inte haft så mycket kontakt med oss småsparare men under 2026 har den attityden ändrats. De vill idag ha en mer öppen dialog med oss småsparare. Tevis som ligger bakom nedan video fick t.o.m. intervjua CEO Anthony Noto i februari.

I nedan video har Tevis fått tala direkt med SoFi´s Investor Relationshipsteam. Fått ställa kompletterande frågor kopplat till Q1 rapporten. Blir en del tekniskt men för den som vill gå på djupet med SoFi är det en bra video.

SoFi Just Told Me What They WOULDN'T Say On Earnings - 14 min lång.

https://www.youtube.com/watch?v=VDqvKw-GOtU

// CC
Citera
2026-05-26, 16:09
Medlem
CC75s avatar
Intervju med Anthony Noto CEO för SoFi. Han berättar bl.a. sin syn på SoFI, vad de har för planer och aktiekursen som är ned 40% trots fantastiskt resultat.

Personligen anser jag att detta är en klart undervärderad aktie kopplat till företagets book value. De har bl.a. en lägre multipel än andra företag som växer betydligt långsammare samt har lägre avkastning. Nackdelen för SoFi är att det dels finns stora institutioner som inte vill att SoFi ska lyckas dels att många kopplar ihop deras aktiekurs med vad FED gör med räntan. Man struntar helt i vad företag gör och hur mycket det växer.

CEO of SoFi, Anthony Noto | Basis Points

https://www.youtube.com/watch?v=_XkSWXi2j-Y

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in