2026-06-02, 12:03
  #565
Medlem
Har själv pendlat den vägen under många år, har även jag reagerat på en polstar som kört vårdslöst. Har inte sett någon polestar som kört vårdslöst sedan olyckan.

Kan såklart vara en slump.
Citera
2026-06-02, 13:02
  #566
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishmaster3000
Har själv pendlat den vägen under många år, har även jag reagerat på en polstar som kört vårdslöst. Har inte sett någon polestar som kört vårdslöst sedan olyckan.

Kan såklart vara en slump.
Med tanke på att han jobbade på Aurorum och bodde i Sundom så befann han sig knappast dagligen på den aktuella sträckan eftersom det vore en omväg. Han måste ha haft nåt ärende nånstans.
Citera
2026-06-02, 13:21
  #567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Med tanke på att han jobbade på Aurorum och bodde i Sundom så befann han sig knappast dagligen på den aktuella sträckan eftersom det vore en omväg. Han måste ha haft nåt ärende nånstans.

Norrbottens största handelsplats ligger åt det hållet.

Sedan så är det inte helt omöjligt att han väljer att köra via 97:an vidare ut på E4 då den vägen är i betydligt bättre skick än ”innervägen”
Citera
2026-06-02, 14:29
  #568
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishmaster3000
Norrbottens största handelsplats ligger åt det hållet.

Sedan så är det inte helt omöjligt att han väljer att köra via 97:an vidare ut på E4 då den vägen är i betydligt bättre skick än ”innervägen”
Om man ska från Aurorum till Storheden åker man inte den vägen.
Citera
2026-06-02, 18:48
  #569
Medlem
Det är lite underhållande med alla vänner och anhöriga till lappgubben som jobbar så hårt för att först hävda att det inte var någon trafik på vägen och därmed otänkbart att han skulle behöva väja för något, för att den hävda att det var så mycket trafik att det varit omöjligt att köra för fort.

Kan ju sympatisera med viljan att lägga bilden till rätta, men oundvikligen kommer det komma fram vad som hänt. Och det kommer inte vara nån sjukdom, stroke eller annan önskad förklaring.

Det är en klassisk fartdåre som regelbundet också masturberar under färd. Detta är välkänt och är givetvis omständigheter som talar för ovarsamt agerande i trafiken.
Eftersom det uppenbart filmats så kommer det visa sig att lappgubben kört som en dåre.
Citera
2026-06-03, 16:13
  #570
Medlem
Ryktet säger ju dock att han har dött av en stroke, så han lär ju knappast ha bromsat eller väjt för något. Har han tryckt på en pedal i det läget så har det mest troligt varit på gasen.
Citera
2026-06-03, 17:36
  #571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ryktet säger ju dock att han har dött av en stroke, så han lär ju knappast ha bromsat eller väjt för något. Har han tryckt på en pedal i det läget så har det mest troligt varit på gasen.

Ryktet säger ja

Varför går inte media ut med det då för att kanske ta ner graden på hat och lätta lite på stämningen?
Citera
2026-06-03, 18:28
  #572
Medlem
Pärsks avatar
Hur skiljer man medicinskt åt (diagnostiserar) en stroke FÖRE olyckan, kontra en stroke uppkommen från traumat EFTER olyckan på en död person?
Citera
2026-06-03, 18:32
  #573
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pärsk
Hur skiljer man medicinskt åt (diagnostiserar) en stroke FÖRE olyckan, kontra en stroke uppkommen från traumat EFTER olyckan på en död person?
Känns omöjligt få en stroke EFTER döden. Det krävs ju blodtryck och blodcirkulation för att proppen ska röra sig. Är man död har hjärtat slutat slå.
Citera
2026-06-03, 18:43
  #574
Medlem
Pärsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Känns omöjligt få en stroke EFTER döden. Det krävs ju blodtryck och blodcirkulation för att proppen ska röra sig. Är man död har hjärtat slutat slå.

Orsaken till frågan är att trauma mot huvudet kan leda till en stroke, som t.ex det skett för vissa boxare.
Dvs stroke som i hjärnblödning

AI: Stroke är ett samlingsnamn för en blodpropp eller blödning i hjärnan
Citera
2026-06-04, 00:41
  #575
Medlem
Här har alltså en 2.1-2.2 ton kinabil rammat en XC60 manuell snett framifrån och förmodligen dödat den stackars flickan direkt i smällen. Oavsett vinkeln och hastighet så är det inte många gånger man sett en så pass demolerad större Volvo från denna årgång. Föräldrarna kände sig säkert trygga när de lät sin dotter köra deras XC60 så slutar det såhär. Hade samma olycka hänt för bara 10 år sen hade gubben säkert kört en BMW eller Volvo-diesel på 1.7 ton och XC60s stabila konstruktion klarat smällen betydligt bättre och flickan kanske överlevt. Detta var inget Volvos ingenjörer tog med i beräkningarna på den tiden. Tragiskt för de inblandade på alla sätt.
Citera
2026-06-05, 11:27
  #576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Med tanke på att han jobbade på Aurorum och bodde i Sundom så befann han sig knappast dagligen på den aktuella sträckan eftersom det vore en omväg. Han måste ha haft nåt ärende nånstans.


Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Om man ska från Aurorum till Storheden åker man inte den vägen.

Haparandavägen stängdes ju av den 18 maj mellan Porsön och Björsbyn. Olyckan skedde ju den 19 maj.

Snabbaste vägen mot Sundom från Aurorum(när Harpandavägen är avstängd) borde ju vara att köra Björkskataleden mot Rostbollen. Men om han normalt körde över Haparandvägen så kanske han inte tänkte på det och körde ned till Mjölkuddsrondellen istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in