Citat:
Ursprungligen postat av
Carlbom
Sant. Men det tycker jag är något som gäller alla partierna. En sån sak som Rubbestads brott påverkar ju SD-väljare lika lite som Hemmings tågrunkande framför barn påverkat C-väljarna. Och Vänsterpartiets islamism och antisemitism påverkar inte deras väljarstöd heller.
Så väljarkåren verkar kunna se skillnad på partipolitisk ideologi och enstaka personrelaterad brottslighet över hela skalan från höger till vänster. Då blir det extra intressant när man ser någon hävda de känner motsatt detta och man vill gärna veta mer. Blir oftast tyst dock.
Vet inte hur många som faktiskt kände till Rubbestad som person innan det här. Jag hade i alla fall aldrig hört hans namn, men jag är inte heller politiskt överintresserad som person.
Problemet uppstår när det uppstår ett mönster. Här verkar det ju i båda de aktuella fallen i SD handla om ledamöter som till det yttre fungerat i sitt sammanhang, men dör "den mörka hemligheten" dyker upp litet av en slump.
Att det finns de som av principiella, politiska skäl vill generalisera de här personernas brottslighet till att omfatta ett politiskt parti är ju heller inte ovanligt. Det är ju exakt därför som V avslutar samröret med sina medlemmar som öppet firade Israelanfallet - men först då det uppenbarats och riskerar bli en belastning.
Haken för precis alla politiska partier är ju att man vill ha människor med i sitt parti, man behöver funktionärer och medlemmar som är villiga att arbeta politiskt. När sedan dessa personer arbetat sig in i verksamheten värderas man för det man gör, inte för vad man gjort - och intern kritik och övervakning fungerar inte så bra i ideell verksamhet som den gör i mer strukturerade organisationer. I politik handlar det ju mycket om att påverka, styra och ställa, hålla sig framme, argumentera för sin sak. Att agera MOT partikamrater handlar ju ofta om fula försök att själv komma upp sig, sällan om omsorg om partiets (organisationens) bästa. Så självsanering är svårt i ideella organisationer.
Sedan händer det ju saker med alla människor med åren, så den idealist som gått med i ungdomsförbundet kan ha förändrats även till det sämre över tid... Det är ju rimligt att tro att så är fallet här.