2026-06-05, 07:51
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Sd verkar rasa ihop som ett korthus. Hur skall Jimmie rädda partiet nu? Pedofiler, knarkare kriminella, troll och annat smått och gott som besudlat partiet! Ja just det, zionister är dom också?

Sd har försökt spela ett politiskt spel men det har bara blivit fel.

Det säger jag som röstade på sd förra valet.

Det finns inget hopp för Sverige längre. Det är kört.

Hur gör du i valet i år då? Får Rubbestad dig att inte rösta på SD i år och istället rösta på det rödgröna blocket?
Citera
2026-06-05, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Hur gör du i valet i år då? Får Rubbestad dig att inte rösta på SD i år och istället rösta på det rödgröna blocket?
Några fler alternativ finns väl ändå?
Citera
2026-06-05, 07:58
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Några fler alternativ finns väl ändå?

Klart det gör. Men nyfiken på hur Rubbestad påverkar de "SD-väljare" som nu plötsligt anser SD inte är ett alternativ längre pga av vad en (1) representant är misstänkt för. Intressant att höra hur de anser hela partiets politik faller på en sån sak och vilket parti, eller t.o.m block, som de då anser bättre.
Citera
2026-06-05, 08:05
Medlem
Citat:
Klart det gör. Men nyfiken på hur Rubbestad påverkar de "SD-väljare" som nu plötsligt anser SD inte är ett alternativ längre pga av vad en (1) representant är misstänkt för. Intressant att höra hur de anser hela partiets politik faller på en sån sak och vilket parti, eller t.o.m block, som de då anser bättre.
Min uppfattning är att många som röstar på sd skulle göra det oavsett om partiledningen käkar bebisar till frukost. Iallafall så länge Åkesson sitter kvar. När han avgår blir der däremot intressant.
Citera
2026-06-05, 08:46
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Min uppfattning är att många som röstar på sd skulle göra det oavsett om partiledningen käkar bebisar till frukost. Iallafall så länge Åkesson sitter kvar. När han avgår blir der däremot intressant.

Sant. Men det tycker jag är något som gäller alla partierna. En sån sak som Rubbestads brott påverkar ju SD-väljare lika lite som Hemmings tågrunkande framför barn påverkat C-väljarna. Och Vänsterpartiets islamism och antisemitism påverkar inte deras väljarstöd heller.

Så väljarkåren verkar kunna se skillnad på partipolitisk ideologi och enstaka personrelaterad brottslighet över hela skalan från höger till vänster. Då blir det extra intressant när man ser någon hävda de känner motsatt detta och man vill gärna veta mer. Blir oftast tyst dock.

Vet inte hur många som faktiskt kände till Rubbestad som person innan det här. Jag hade i alla fall aldrig hört hans namn, men jag är inte heller politiskt överintresserad som person.
Citera
2026-06-05, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Lite som (V) som petade 14 antisemiter, terrorhyllare och sexister igår, på en gång efter Expressens granskning. Faller de också som ett korthus?

Nej V är delvis revolutionära. Men Sd säljer sig som ett parti för Lag och ordning. MEN jag tro inte SD rasar i hop men de andra Tidöpartierna kan dra öronen åt sig. Det gör lättare för KD att byta sida.

1 SD är inte ett regeringsalternativ

2 Vi KD ska rädda Sverige från V
Citera
2026-06-05, 09:20
Medlem
Citat:
Sant. Men det tycker jag är något som gäller alla partierna. En sån sak som Rubbestads brott påverkar ju SD-väljare lika lite som Hemmings tågrunkande framför barn påverkat C-väljarna. Och Vänsterpartiets islamism och antisemitism påverkar inte deras väljarstöd heller.

Så väljarkåren verkar kunna se skillnad på partipolitisk ideologi och enstaka personrelaterad brottslighet över hela skalan från höger till vänster. Då blir det extra intressant när man ser någon hävda de känner motsatt detta och man vill gärna veta mer. Blir oftast tyst dock.

Vet inte hur många som faktiskt kände till Rubbestad som person innan det här. Jag hade i alla fall aldrig hört hans namn, men jag är inte heller politiskt överintresserad som person.
Osäkra väljare påverkas nog ändå.
Citera
2026-06-05, 09:21
Avslutad
Citat:

Debaclet kommer inte att påverka SDs trofasta kärnväljare. Gruppen osäkra väljare, som rör sig över partigränser med små marginaler kan i en hög utsträckning välja bort att rösta på ett parti efter en representant försatt dom i ett trångmål som det här.

En vild gissning. Kanske detta blir det som räddar Liberalerna. Väljare som skulle rösta på SD väljer nu att stödrösta på L och Muselmaneson.
Citera
2026-06-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChunkYoghurt
Jag sa inte att de bara kontaktar via brev eller hemtelefon, utan att det är en betydande del av deras kriterier för urval av underlag. Alla opinionsinstitut har för och nackdelar i deras urvalsmetod. Det jag vänder mig emot är att SCB:s PSU:er gång på gång får en helgonstatus bara för att de mäter 8000 personer och ändå alltid diffar mot valresultatet, samtidigt som andra opinionsinstitut har ett track record av att träffa betydligt mycket mer rätt gentemot SCB, men "bara" mäter 1000-2000 personer.

De enda opinionsundersökningar som faktiskt träffar någorlunda rätt är de som SVT genomför utanför vallokalen på valdagen. Det är inte så konstigt då 40-20% idag inte bestämt sig hur de ska rösta i valet och gör det samma vecka som valdagen är.

+7 SCB:s majmätning (Partisympatiundersökningen, PSU) är en av Sveriges mest träffsäkra och tillförlitliga opinionsmätningar, men den mäter opinionen just då och är inte en spådom för valresultatet. Historiskt har mätningen prickat den vinnande sidan i 11 av 14 valår. Den ska dock främst ses som en ögonblicksbild
Citera
2026-06-05, 09:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Fascinerande ändå att SD valde att ta in en dömd person i politikens finrum.

Uppenbarligen verkar partiledningen ha en flexibel moral.
Citera
2026-06-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Hur hade ett "polisutdrag" hjälpt i detta fall? Andra politiska partier ser ju t ex att inte ta in ensamstående medelålders män, men inte ens det hade hjälpt i detta fall

Exakt. Han har verkat i partiet iaf sen 2013, då jag stötte på honom. Antagligen varit med nåra år innan det. Filmen raporterades i april i år. Vet inte när han laddade ner/eventuellt såg den, men borde iaf vara mycket nyligare än han kom in i partiet. Hur skulle de kunna veta det ca 15 år innan det hände?
Citera
2026-06-05, 10:04
Medlem
Han har varit engagerad i HTQ-frågor och han har också piercings; min första tanke var förstås att han är homosexuell. En sorts ”husbög” hos SD?

Sen får vi reda på att karl har en fru eller sambo. I så fall tänker jag BDSM, sexgrotta, ljudisolerad källare, vilda orgier osv. En sexgalning? Bisexuell troligen?

Han flaggas sedan av de amerikanska pedofiljägarna. Det pratas i media om att man lyckats säkra ”en kort film”. Vad krävs för att någons IP ska flaggas av dessa? Kan han ha råkat porrsurfa sig ”fel”? Eller flaggas ett IP bara vid flera kontakter med materialet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in