2026-06-04, 17:24
  #25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Herrcykeln kom först. Inga damer cyklade. Damcykeln tillkom pga kjolarna.

Precis. Det har med stabilitet att göra.
Citera
2026-06-04, 18:55
  #26
Medlem
Pinnzs avatar
Utan att dubbelkolla detta så har jag hört att det bara är vi här i Sverige som säger dam/herrcykel. Andra benämner damcykeln som "stadscykel" vilket är en träffande beskrivning enligt mig.

Herrcyklar användes också på ho chi min trail eftersom man kunde hänga fast mer saker i den. Men där användes säkert också alla cyklar tillgängliga
Citera
2026-06-04, 18:56
  #27
Medlem
stasigirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Hur många stackare där ute har inte fått pungkulorna krossade av denna helvetesmaskin? Ja det är klart att den blir mer vridSTYV men man måste ju väga fördelarna mot nackdelarna. Vi hade en polare i klassen som krossade tasken på en cykelram. Tur i oturen klarade han ena kulan men därefter blev han känd som Einstein
En sk herrcykel kan göras mycket lättare pga krävs mindre stål för att få den stabil än en sk damscykel.

Och vikten har betydelse vid längre sträckor. Idag spelar det mindre roll då det finns en uppsjö lätta material att tillgå men förr var stål enda valet.
Citera
2026-06-04, 19:01
  #28
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Herrcyklar är klart stabilare än damcyklar, i synnerhet märks det i högre hastigheter eller när man behöver ta i mer.
För äldre cyklar stämmer det till hundra procent, men idag är ju även damcyklarna med sina grova ramar i aluminium väldigt stabila. Kanske inte fullt lika stabila men tillräckligt stabila för att fördelarna med en damcykel ska uppväga nackdelarna med en herrcykel.

För övrigt har ju många herrmodeller i praktiken gått mot dammodeller i fråga om formgivning.
Citera
2026-06-04, 19:06
  #29
Avstängd
Aa den där jävla ballbreakerstången är ju helt jävla sinnesjuk.

Kärringhondor är bäst. Dom är unisexcyklar.
Citera
2026-06-04, 19:18
  #30
Medlem
Damcykel är mer för city där man inte åker snabbt men bekvämt plus hjälper äldre damer när dom inte kan lyfta benen längre.

Någonsin funderat på att man inte ska åka som ett jävla miffo?
Citera
2026-06-04, 22:15
  #31
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Förresten, det där med krossade pungkulor, är inte det en myt? Kommer ihåg i stort sett samma berättelse från min barndom, någon kände någon som krossat en testikel. Finns det någon data på detta?
Citera
2026-06-04, 23:55
  #32
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Därför att det damerna skulle kunna kliva på cykeln lätt med kjol. Och så är det vansinnigt skönt att gnida arslet på ramen.
Citera
2026-06-05, 02:15
  #33
Medlem
mlon.eusks avatar
Ännu värre med denna motorcykelmodell MZ, som brukade kallas "pungkrossaren".

https://i.pinimg.com/originals/d1/eb/a2/d1eba2a23a5ff7774e7bbecd5f290392.jpg
Citera
2026-06-05, 02:20
  #34
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Förresten, det där med krossade pungkulor, är inte det en myt? Kommer ihåg i stort sett samma berättelse från min barndom, någon kände någon som krossat en testikel. Finns det någon data på detta?
Sadeln påverkar åtminstone erektionsförmågan.
Står om det på wikipedia:
Citat:
This weight for continuous hours a week can cause men to experience numbness or tingling which can lead to them losing the ability to achieve an erection due to reduced blood flow; which 13% of males did experience in a study by Norwegian researchers who gathered data from 160 men participating in a long-distance bike tour
https://en.wikipedia.org/wiki/Cycling
Citera
2026-06-05, 02:23
  #35
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Förresten, det där med krossade pungkulor, är inte det en myt? Kommer ihåg i stort sett samma berättelse från min barndom, någon kände någon som krossat en testikel. Finns det någon data på detta?
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6089605/
Citera
2026-06-05, 03:22
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Hur många stackare där ute har inte fått pungkulorna krossade av denna helvetesmaskin? Ja det är klart att den blir mer vridSTYV men man måste ju väga fördelarna mot nackdelarna. Vi hade en polare i klassen som krossade tasken på en cykelram. Tur i oturen klarade han ena kulan men därefter blev han känd som Einstein

Varför gjorde man herrcyklar historiskt eller vadå? Det var förmodligen inte menat att kvinnor som bar kjol på den tiden någonsin skulle ha förmågan att framföra ett sådant fordon. Dessutom så är väl herrcykeln en mer logisk konstruktion kanske. Idk, jag failade på hållfen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in