2026-06-04, 09:31
  #1
Medlem
Hur många stackare där ute har inte fått pungkulorna krossade av denna helvetesmaskin? Ja det är klart att den blir mer vridSTYV men man måste ju väga fördelarna mot nackdelarna. Vi hade en polare i klassen som krossade tasken på en cykelram. Tur i oturen klarade han ena kulan men därefter blev han känd som Einstein
Citera
2026-06-04, 09:39
  #2
Medlem
Herrcykeln kom först. Inga damer cyklade. Damcykeln tillkom pga kjolarna.
Citera
2026-06-04, 09:42
  #3
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Hur många stackare där ute har inte fått pungkulorna krossade av denna helvetesmaskin? Ja det är klart att den blir mer vridSTYV men man måste ju väga fördelarna mot nackdelarna. Vi hade en polare i klassen som krossade tasken på en cykelram. Tur i oturen klarade han ena kulan men därefter blev han känd som Einstein

Herrcyklar är klart stabilare än damcyklar, i synnerhet märks det i högre hastigheter eller när man behöver ta i mer.

Men annars, om man cyklar runt lite lugnt i stan så spelar det ju ingen större roll. Då kan ju damcyklar t.o.m. vara att föredra då det är lättare att kliva av och på dem.
Citera
2026-06-04, 10:01
  #4
Medlem
Riksreptilens avatar
Var den testikelkrossade kamraten opererad för t ex ljumskbråck sedan tidigare?
Testiklar är förutom mycket smärtkänsliga även mycket lättrörliga i sitt lilla vätskeskikt i pungen, om det inte finns ärr som håller fast dem.
Citera
2026-06-04, 10:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Hur många stackare där ute har inte fått pungkulorna krossade av denna helvetesmaskin? Ja det är klart att den blir mer vridSTYV men man måste ju väga fördelarna mot nackdelarna. Vi hade en polare i klassen som krossade tasken på en cykelram. Tur i oturen klarade han ena kulan men därefter blev han känd som Einstein

Stabilare ram... lättare cykel.
Citera
2026-06-04, 10:39
  #6
Medlem
Kan man inte bara avskaffa konceptet herr- och damcyklar? Känns inte som kjolar det vanliga plagget för damer längre. Bättre om ramen sitter i ett mellanläge mellan dam och herr, övrigt på cykeln spelar ju ingen roll ur könsperspektiv.
Citera
2026-06-04, 10:45
  #7
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Kan man inte bara avskaffa konceptet herr- och damcyklar? Känns inte som kjolar det vanliga plagget för damer längre. Bättre om ramen sitter i ett mellanläge mellan dam och herr, övrigt på cykeln spelar ju ingen roll ur könsperspektiv.
Ska man inte ha ett grov ringklocka eller något, obekväma sadlar på herrcyklar ?
Citera
2026-06-04, 11:15
  #8
Avstängd
Mtb har ju nåt mellanting btrf ramen numer.
Men att missa tramporna på en damcykel är nog värre, det är långt ner till ramen.
Citera
2026-06-04, 12:15
  #9
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Herrcyklar är klart stabilare än damcyklar, i synnerhet märks det i högre hastigheter eller när man behöver ta i mer.

Men annars, om man cyklar runt lite lugnt i stan så spelar det ju ingen större roll. Då kan ju damcyklar t.o.m. vara att föredra då det är lättare att kliva av och på dem.

Ursprunget sägs vara dom första militärcyklarna på 1800 talet som krävde stark ram för att klara
en infanterist + packning + vapen/ammon.
Hade aldrig gått med en flickcykel
Citera
2026-06-04, 12:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Kan man inte bara avskaffa konceptet herr- och damcyklar? Känns inte som kjolar det vanliga plagget för damer längre. Bättre om ramen sitter i ett mellanläge mellan dam och herr, övrigt på cykeln spelar ju ingen roll ur könsperspektiv.
Testa att kliva upp på en herrcykel klädd i en "mammakorv". Eller för den delen en sk "depårock" som är vanlig på män långt i norr vid inte så fysiska aktiviteter ute i kylan. Då behöver ramen gå ned till äkta damcykelnivå.
Citera
2026-06-04, 12:37
  #11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ursprunget sägs vara dom första militärcyklarna på 1800 talet som krävde stark ram för att klara
en infanterist + packning + vapen/ammon.
Hade aldrig gått med en flickcykel

Tack, ja det låter fullt troligt. Vill minnas att jag testat några gamla armécyklar, nog inte från 1800-talet, men åtminstone tidigt 1900-tal och de var blytunga, men väldigt stabila, det var förmodligen därför de överlevde så länge.
Citera
2026-06-04, 13:06
  #12
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Hur många stackare där ute har inte fått pungkulorna krossade av denna helvetesmaskin? Ja det är klart att den blir mer vridSTYV men man måste ju väga fördelarna mot nackdelarna. Vi hade en polare i klassen som krossade tasken på en cykelram. Tur i oturen klarade han ena kulan men därefter blev han känd som Einstein

De är mer stabila med en ram!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in