2026-06-05, 00:54
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtramarl
...Vad tror ni ligger bakom?
Kan det möjligtvis ha något att göra med det flashback skriver om sig själva?
Citat:
Yttrandefrihet är viktigt. Flashback har en lång historia av att värna om det fria ordet, och har som målsättning att föra den svenska yttrandefrihetstraditionen vidare. Att aktivt försvara åsikts- och yttrandefriheten, även när det gäller de som vill avskaffa eller begränsa samma rättigheter. Flashback tror att detta agerande långsiktigt bidrar till en minskad polarisering i samhället, och en ökad förståelse för de med motsatta åsikter.

Flashback är politiskt och religiöst obunden.
Citera
2026-06-05, 01:44
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Har sett en tydlig förändring de senaste åren. Allt fler vänstermänniskor hittar till Flashback, startar trådar, kommenterar och ökar sin närvaro märkbart.

Jag har hängt här sedan inann forumet fanns. När det bara var en irc-kanal och ett nyhetsbrev.

Det har alltid varit alla sorters folk, men över tiden blev det bara fler och fler rasister och annat pack.

Det var betydligt fler vänsterfolk här förr, men det vet väl inte ett nyreggat barn någonting om.

Du har ingen koll helt enkelt.
Citera
2026-06-05, 02:02
Medlem
LittleFishs avatar
Det lär utan tvekan vara väldigt mycket vänsterbottar också.
Citera
2026-06-05, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Jag har märkt att det är lite mindre bottar och trollarme på senaste tiden, SD har väl bränt alla pengar redan.
Ja, 2012-2016 (på ett ungefär) var för fan den spammigaste perioden med hästlängder. Gnäll och martyr och SD och invandrare och och tjat och buhu och domedagen, överallt. Fyfan. Man kunde för fan inte ens diskutera garnnystan utan att någon jämrade sig över hur nära domedagen vi var, kryddat med allt ovan. ”Ack och ve! Ty vi äckliga jävla arma fitt-Swfear woro af döden ty PK och Sd och min stackars tå och och och ve för att det är ute med oss kävl fjollor!”

Betydligt bättre nu tycker jag. Skiten är fortfarande kvar, men det är inte alls samma kaos som då. Det trodde jag faktiskt inte var åt det hållet det skulle gå.
Senast redigerad av Ballooong 2026-06-05 kl. 02:39.
Citera
2026-06-05, 02:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Ja, 2012-2016 (på ett ungefär) var för fan den spammigaste perioden med hästlängder. Gnäll och martyr och SD och invandrare och och tjat och buhu och domedagen, överallt. Fyfan. Man kunde för fan inte ens diskutera garnnystan utan att någon jämrade sig över hur nära domedagen vi var, kryddat med allt ovan.

Betydligt bättre nu tycker jag. Skiten är fortfarande kvar, men det är inte alls samma kaos som då. Det trodde jag faktiskt inte var åt det hållet det skulle gå.
Undra om det är eliten som nu känner sig klara med sd, och ska köra vänster ett tag?

Divide and conquer...
Citera
2026-06-05, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Undra om det är eliten som nu känner sig klara med sd, och ska köra vänster ett tag?

Divide and conquer...
Det kan jag stolt säga att det skiter jag (såklart) fullständigt i!

1+1=2 vad fan både djävulen eller gud själv tycker, och du är en idiot som tror att deras åsikter förändrar verkligheten.

Men visst, kul för den som har turen att hålla med mig!
Citera
2026-06-05, 05:54
Medlem
AlanGarners avatar
Ja Flashback håller på att bli mer balanserat, förr så var det en tydlig högerprofil här men nu är det mer blandat.

Väldigt kul, det leder till livliga debatter istället för ett ständigt ryggdunkande.

QUOTE=Xtramarl|95118910]
Har sett en tydlig förändring de senaste åren. Allt fler vänstermänniskor hittar till Flashback, startar trådar, kommenterar och ökar sin närvaro märkbart. Vet inte om det är medvetet för att synas eller om det handlar om något mer koordinerat.

Frågan är vad det egentligen beror på.

Det kan såklart vara helt naturligt, forumet är mycket större nu än för tio år sen och fler typer av människor hittar hit, så det är inte konstigt om det spär ut oss äldre.

Men det kan också vara koordinerat. Socialdemokraterna avslöjades tidigare via TV4 med att driva ett nätverk av konton och sajter via sitt mediebolag AiP, utan tydlig avsändare, för att påverka opinionen. SD fick liknande kritik via Kalla Fakta. Varför skulle inte liknande metoder användas mot forum?

En tredje tanke är att mainstream-vänstern tappat greppet om opinionen och aktivt söker sig till nya arenor.

Är det bara jag som märker detta eller känner fler igen det? Vad tror ni ligger bakom?
[/quote]
Citera
2026-06-05, 06:57
Medlem
Citat:
Har sett en tydlig förändring de senaste åren. Allt fler vänstermänniskor hittar till Flashback, startar trådar, kommenterar och ökar sin närvaro märkbart. Vet inte om det är medvetet för att synas eller om det handlar om något mer koordinerat.

Det kan såklart vara helt naturligt, forumet är mycket större nu än för tio år sen och fler typer av människor hittar hit, så det är inte konstigt om det spär ut oss äldre.

Men det kan också vara koordinerat. Socialdemokraterna avslöjades tidigare via TV4 med att driva ett nätverk av konton och sajter via sitt mediebolag AiP, utan tydlig avsändare, för att påverka opinionen. SD fick liknande kritik via Kalla Fakta. Varför skulle inte liknande metoder användas mot forum?

En tredje tanke är att mainstream-vänstern tappat greppet om opinionen och aktivt söker sig till nya arenor.

Är det bara jag som märker detta eller känner fler igen det? Vad tror ni ligger bakom?

Inte just vänster men det är inte bara högerextremister på fb nu för tiden vilket är positivt.

Du kan själv inte ha hunnit notera utvecklingen då detta är ditt andra inlägg😉
Citera
2026-06-05, 07:02
Medlem
Citat:

Hur märker man om någon är en vänstermänniska?
Citera
2026-06-05, 07:05
Medlem
Cameltotems avatar
Kan tycka det bidrar lite mer till Flashback.

10 år sedan så var de ju princip bara högerfolk och kanske någon kommunist.

Nu blir det ju lite mer debatter. Men Flashback är ju helt klart med höger än Reddit t ex. /r/Sweden är fyllt av barn och kommunister.
Citera
2026-06-05, 07:12
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
FB har delvis blivit delvis förstört av psykisk ostabila vänstermänniskor.
Var bättre förr!
Citera
2026-06-05, 07:23
Medlem
Det blir regelmässigt betydligt mer aktivitet från vänsteranhängare på Flashback inför val eller "stora" politiska beslut. Om det är nya användare eller gamla som vaknar till för att propagera vet jag inte. Det märks bland annat för deras aktivitet innebär många inlägg där likasinnade bekräftas och man "håller med", så kallat ryggdunkande.

Särskilt tydligt tycker jag det var inför riksdagens omröstning om gymnasielagen våren 2018. Det var som om det bedrevs en regelrätt politisk kampanj till stöd för lagen på forumet. Jasidan fick mothugg men det verkade inte vara lika organiserat.

Utan att jag kan styrka detta så verkar det som om vänstersidan (eventuellt partier) använder Flashback som en del av sin propagandaplattform inför större politiska val eller beslut

Det är möjligt att man gör så även från högerhåll men det är inte lika tydliga upp- och nedgångar, mer jämt flöde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in