2026-06-01, 08:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Jag skulle inte kalla riktig techno för "simpelt", dock är det ju så att EDM har ätit sig in i genren en hel del, så jag kan se missförståndet. Techno leker ju med rytmer och melodier, atonalitet och en del andra skojiga 5/4 rytmer..
Okej? Har aldrig hört techno i 5/4. Men jag är helt oinsatt i genren och dess subgenrer. Det lilla jag hört är olidligt och får mig att vilja skölja öronen med klorin.
Citera
2026-06-01, 14:20
Medlem
B66883s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag är ganska intelligent skulle jag säga. Åtminstone på den högra sidan av normalfördelningen.

Jag upplever ganska ofta att jag inte har samma musiksmak som folk i min närhet som är dummare än jag.

Jag tycker om exempelvis psykedelisk rock eller elektronisk musik. Jag anser att om man tycker om denna slags musik så besitter man ett visst mått av intellekt, det krävs hjärnkapacitet att konsumera sådan slags musik. Medans exempelvis dansband och schlager är lättsmält och kräver inget djup i intellektet.

Jag undrar vad folk med hög intelligens lyssnar på för musik? Vad säger musiksmaken om en persons intellekt?

Skulle jag säga band så blir det The Sparks. Fast de flesta är för korkade att förstå det. Men en lite intellektuell klick hängivna fans har Ron och Russell.
Citera
2026-06-01, 14:25
Medlem
Eddie Meduza.. Utan tvekan
Citera
2026-06-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0gelholk
Eddie Meduza.. Utan tvekan

Han var visserligen både musikaliskt och retoriskt begåvad, men detsamma kan nog inte sägas om alla fans
Citera
2026-06-01, 15:45
Medlem
Queen?

Progressiv rock, typ Rush, Yes, Pink Floyd m m.
Citera
2026-06-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Han var visserligen både musikaliskt och retoriskt begåvad, men detsamma kan nog inte sägas om alla fans

Du har så rätt!
Citera
2026-06-02, 02:37
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Fast nu handlar det om vad intelligenta människor lyssnar på, inte vad du lyssnar på.

Du är gammal och sliten, kom på nåt nytt din trötte jävel, du är inte originell och därmed per automatik korkad.
Citera
2026-06-02, 04:17
Medlem
Inte en aning.
Jag som har en dokumenterad iq under genomsnittet poppar lite olika.
Albert Ayler, Paul Hindemith , Sandy Denny, Andreas Tilliander, Del McCoury Band, Dr. Feelgood, Barbro Hörberg, Funkadelic, High on Fire, Gong, Sara Parkman, Henry Purcell, Conrad Schnitzler, John Cale, Rose Tattoo, Mad Professor, Rahsaan Roland Kirk och Motorhead snurrar rätt ofta här -- för att nämna några.
Ja ' e nöjd, d e kanon!
Citera
2026-06-02, 04:48
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Wagner, Bach, Mozart, Beethoven, och Bowie
Pretentiöst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tjajkovskij?
Pretentiöst

Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Jag frågade chatgpt, nu ska man vara källkritisk även när det gäller AI.

Egentligen är det väl mer stereotypisk bild att intelligenta exempelvis skulle uppskatta klassiskt och mindre intelligenta gillar dansband. Men som chatgpt säger finns det faktiskt intelligenta som gillar dansband.
Jag tycker om all sorts musik. Och att utforska nytt eller nygammalt. Kul att upptäcka t ex gamla mixtapes med synthmusik från forna Jugoslavien. Dock vet jag faktiskt inte någon intelligent som tycker om dansband. Däremot vet jag många med IF eller svagbegåvade som tycker om dansband.
Citera
2026-06-03, 13:10
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag undrar vad folk med hög intelligens lyssnar på för musik? Vad säger musiksmaken om en persons intellekt?

Den säger ingenting om en persons intellekt.

Att däremot tro att man kan gradera intelligens efter musiksmak säger att du uppenbart tappat vettet.

Jag är t.ex. överintelligent och lyssnar på Alice Babs.

https://youtu.be/MI1TyHty7Kg?si=GBIgLm7bl5VjUjU7 Alice Babs - Sjunger Jag Min Swing Ändå

Jag är helt abnorm och utanför alla dina kalkyler. Det finns inget som gör mig så glad som Alice B.
Citera
2026-06-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Du är gammal och sliten, kom på nåt nytt din trötte jävel, du är inte originell och därmed per automatik korkad.

Haha ta ett skämt som du bokstavligen serverade, eller tror du seriöst att du är en av de smarta?
Citera
2026-06-05, 01:44
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Haha ta ett skämt som du bokstavligen serverade, eller tror du seriöst att du är en av de smarta?

Du är en sån som har ett intränat skämt du drar i 20 år, kollar du tråden är det redan draget åtminstone en gång så det var bara tröttsamt. Jag anser mig vara intelligent ja, låg i övre kvartilen på mönstringen och när jag skrev högskoleprovet, det kan vara nån sorts indikation på att det inte är nåt bara jag tror. Det stod inget om genier i tråden, jag tolkar intelligenta som innefattande personer över snittet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in