2026-05-31, 00:00
Medlem
Jag är ganska intelligent skulle jag säga. Åtminstone på den högra sidan av normalfördelningen.

Jag upplever ganska ofta att jag inte har samma musiksmak som folk i min närhet som är dummare än jag.

Jag tycker om exempelvis psykedelisk rock eller elektronisk musik. Jag anser att om man tycker om denna slags musik så besitter man ett visst mått av intellekt, det krävs hjärnkapacitet att konsumera sådan slags musik. Medans exempelvis dansband och schlager är lättsmält och kräver inget djup i intellektet.

Jag undrar vad folk med hög intelligens lyssnar på för musik? Vad säger musiksmaken om en persons intellekt?
Citera
2026-05-31, 00:01
Medlem
mikaelss avatar
Wagner, Bach, Mozart, Beethoven, och Bowie
Citera
2026-05-31, 00:06
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Wagner, Bach, Mozart, Beethoven, och Bowie

Tjajkovskij?
Citera
2026-05-31, 00:09
Medlem
Rap skulle jag säga.

Det ställer höga krav att hänga med, både i tempot och texterna.

Man märker också att det kräver intelligens då man ser många ointelligenta kommentarer från folk som inte hänger med utan bara avfärdar det utan att ens försökt förstå.

Antar att många svenskar inte har tillräckligt bra engelskakunskaper, men det kräver ju också en större förståelse för slanguttryck och kontext, rappare rappar ju ofta om andra rappare, hänvisar till andra låtar, olika samhällsfenomen osv.

Många korkade föredrar ju typ Sabaton och Iron Maiden då det är enkelt att förstå, det är krig och kungar och det kräver liksom ingen hjärna. (både Sabaton och Iron Maiden har t ex gjort låtar om Röda Baronen). Det är på den nivån det ligger.
Senast redigerad av Quandmeme 2026-05-31 kl. 00:11.
Citera
2026-05-31, 00:18
Medlem
Jag frågade chatgpt, nu ska man vara källkritisk även när det gäller AI.

Citat:
Några mönster som har observerats:

* Personer med högre resultat på kognitiva tester tenderar i genomsnitt att vara mer öppna för nya erfarenheter (en personlighetsegenskap som kallas "öppenhet"), och öppenhet är kopplad till att uppskatta mer komplex eller ovanlig musik.

* Studier har funnit att personer med högre intelligens oftare uppskattar genrer som klassisk musik, jazz, ambient och vissa former av experimentell musik.

* Samtidigt finns det intelligenta människor som älskar pop, hiphop, hårdrock, dansband eller elektronisk musik. Sambanden är långt ifrån tillräckligt starka för att förutsäga någons intelligens utifrån deras spellista.

En ofta citerad studie från University of Edinburgh fann till exempel att högre intelligens i barndomen hade ett visst samband med preferens för instrumentalmusik i vuxen ålder. Andra studier har visat liknande men små effekter.

Det är också viktigt att skilja mellan:

1. Musikens komplexitet – vissa intelligenta personer dras till musik som kräver mer aktiv lyssning.

2. Kulturell exponering – utbildning, familj och social miljö påverkar musiksmaken starkt.

3. Personlighet – ofta är personlighet en starkare förklaring än intelligens.

Så det korta svaret är: ja, det finns statistiska samband mellan intelligens och vissa musikpreferenser, men musiksmak är en mycket dålig indikator på hur intelligent en individ är. Det går inte att säga "den här personen gillar genre X, alltså är hen smartare än andra".

Egentligen är det väl mer stereotypisk bild att intelligenta exempelvis skulle uppskatta klassiskt och mindre intelligenta gillar dansband. Men som chatgpt säger finns det faktiskt intelligenta som gillar dansband.
Citera
2026-05-31, 00:29
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Eddie Medusa
Citera
2026-05-31, 00:39
Medlem
Fantens avatar
Det dom gillar, vad det än må vara.
Citera
2026-05-31, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det dom gillar, vad det än må vara.

Exakt.
Citera
2026-05-31, 00:43
Medlem
rusmags avatar
Techno såklart :-)

Fina grejer.
Citera
2026-05-31, 01:04
Medlem
Merwinnas avatar
Det samband jag har sett, är att intelligenta människor söker mer aktivt genom tid och rum tills de hittar sin grej, medan mer medelmåttiga människor bara tar det som är inne just i deras bubbla av tid och rum. Det som de (de medelmåttiga människorna) exponeras för, helt enkelt. Det som de intelligenta då fastnar för, kan någon sällsynt gång förstås sammanfalla med det som är inne för tillfället, men oftare i något annat eftersom det finns så enormt många olika sorters musik.

Detta gäller för övrigt alla former av kulturyttringar: film, romaner, poesi, teater, dans, konst, konsthantverk, mode o.s.v.. Intelligenta människor har en intellektuell nyfikenhet och söker efter det som slår an en sträng inom dem.
Citera
2026-05-31, 01:11
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det samband jag har sett, är att intelligenta människor söker mer aktivt genom tid och rum tills de hittar sin grej, medan mer medelmåttiga människor bara tar det som är inne just i deras bubbla av tid och rum. Det som de (de medelmåttiga människorna) exponeras för, helt enkelt. Det som de intelligenta då fastnar för, kan någon sällsynt gång förstås sammanfalla med det som är inne för tillfället, men oftare i något annat eftersom det finns så enormt många olika sorters musik.

Detta gäller för övrigt alla former av kulturyttringar: film, romaner, poesi, teater, dans, konst, konsthantverk, mode o.s.v.. Intelligenta människor har en intellektuell nyfikenhet och söker efter det som slår an en sträng inom dem.
Hakkors i hela taket. Jag håller med dig om nånting du säger.
Citera
2026-05-31, 01:13
Avstängd
Klassiskt och jazz. Hiphop är retarded i jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in