Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Jag kan få fram 10 maskinare med ett telefonsamtal. Hur enkelt som helst. Att arbetsförnedringen påstår något betyder inte att det är sant.
Inte så länge sedan jag fick upp ett budskap från ett företag i GBG att dom var tvungna att stänga ansönkningarna för ett maskiningenjörsjobb de annoserat ut. Efter en vecka hade de fått in 150 ansökninar och klarade inte att hantera flera. Så det finns välit många tillgängliga.
Sedan är det så nu förtiden att många föetag har långa kravlistor och får man inte tag i någon som prickar inn alla 7-10 kraven + kan dra vistsar på komando vid kaffeautometen så "finns det inte folk att få tag i" även om man har många bra kandidater. Sätter man upp tillr¨ckligt många krav kan man se till att det adlrig finns folk, oasvett hur många och vilka som finns lediga.
Det många missar är att kvaliteten på de som går ut 3 årig maskin idag motsvarar vad en fyra årig tekniker presterade för några decennier sedan.
Och det är precis de gymnasieingenjörer som de ersätter.
Och jag ljuger inte när jag säger att det är svårt att få tag på vettiga ingenjör idag som klarar av att tänka själva, strukturera sitt arbete och samarbeta med andra.
På en annons kan du få 250 sökande.
150-200 indier. Ett dussintal svenskar.
90% har inte avlagt examen eller har hoppat av och försöker ändå. Eller så går utbildningen eller skolan inte att verifiera.
Grovsorteringen ger 20-30 kandidater som åker på tester för att mestadels se om du har de baskunskaper som den specifika tjänsten kräver. Sedan kan det finnas lite personliga önskemål eller plus i kanten beroende på hur arbetet går till på arbetsplatsen. Men även detta beror på vad för slags tjänst det handlar om. Ensam beräkning och simulering eller arbete i projekt med andra och utveckla.
Kvar har du 4 indier och en Svensk.
Klart som korvspad att några indier får jobb.
Vi är flera tusen anställda på mitt företag och jag vet inte om en enda chef som är indier.
Det är inte indier som anställer indier.