2026-04-26, 00:27
  #481
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Dom borde göra så här med varje återutgivning tycker jag. En bonus-platta eller två, då blir det köpvärt. Ska bli intressant att se vem som spelat in dessa liveinspelningar.

De får gärna även släppa rena liveplattor utan att de sammankopplas med originalskivor. Den finska liveplattan var kul att de släppte, men det verkar som att det var ett frikopplat finskt skivbolag och inte Subliminal eller Silence som var inblandade.

Hur som haver, kul med denna delvis nya platta.

Håller med dig där att när det blir återsläpp får de gärna lägga med en bonus skiva.
Även om det är inspelat varesig på 70 talet eller 2000 talet. Men ska bli intressant när nypressen
släpps. Köpte debuten på LP när den släpptes på nytt så det blir även en beställning av
Rock För Kropp & Själ på Vinyl.

Undrar om det Finska Skivbolaget har rättigheter till "sina släpp" eller om det blir en Piratskiva
med inspelningar. Även om nu Subliminal eller Silence var inte inblandade i utgåvan.

Hade dock varit roligt att lyssna på skivan Live At Club 19 Pori Finland 20th April 2005
https://www.discogs.com/release/33570351-Tr%C3%A4d-Gr%C3%A4s-Och-Stenar-Live-At-Club-19-Pori-Finland-20th-April-2005

Låtlistan är riktigt bra
Intro Jam , Punkrocker , Owlet , Polskan & Silverfloden (The River Of Silver)


Relaxed som Hannah & Jerry har släppt verkar intressant.
Ska se ifall det går att få tag på LP.n via Bengans
Citera
2026-04-26, 09:53
  #482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Håller med dig där att när det blir återsläpp får de gärna lägga med en bonus skiva.
Även om det är inspelat varesig på 70 talet eller 2000 talet. Men ska bli intressant när nypressen
släpps. Köpte debuten på LP när den släpptes på nytt så det blir även en beställning av
Rock För Kropp & Själ på Vinyl.

Undrar om det Finska Skivbolaget har rättigheter till "sina släpp" eller om det blir en Piratskiva
med inspelningar. Även om nu Subliminal eller Silence var inte inblandade i utgåvan.

Hade dock varit roligt att lyssna på skivan Live At Club 19 Pori Finland 20th April 2005
https://www.discogs.com/release/33570351-Tr%C3%A4d-Gr%C3%A4s-Och-Stenar-Live-At-Club-19-Pori-Finland-20th-April-2005

Låtlistan är riktigt bra
Intro Jam , Punkrocker , Owlet , Polskan & Silverfloden (The River Of Silver)


Relaxed som Hannah & Jerry har släppt verkar intressant.
Ska se ifall det går att få tag på LP.n via Bengans


Ja, nya Hanna och Jerry-skivan låter bra det som jag streamat så här långt.
Citera
2026-05-13, 20:04
  #483
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Med tanke på materialet så kan det nog bli rätt bra med en ny skiva från Träden.
Undrar dock hur länge de kommer hålla på tills det är dags att lägga av ?


Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Kommer nog bli en grymt bra skiva. Hoppas att de kan ta in nya medlemmar när de gamla åker till himmelen. Kanske någon gitarrist från Kungens? Typ Micke eller Gustav skulle passa bra med sina avantgarde-gitarrer och sin diy-attityd som Träden/TGS alltid stått för. Eller varför inte Agusa-Micke som trots allt gjort cover på TGS sedan tidigare.

Reine och Hanna kan ju spela mycket länge till tror jag, om de bara vill och har motivationen kvar. Reine är ju bl.a delaktig i Motorpsycho, Radonhem, The Amazing etc. Hanna verkar jobba lite på soloprojekt och Hills verkar ha legat i träda nu i 10 år. Hoppas Hills kan komma tillbaka. Det var ju så Träden-gänget upptäckte Hanna, via att Hills supportade Träden/TGS i Göteborg.

Vore kul om Träden kunde åka ut i Sverige (och utomsocknes) och spela lite mera om/när de släpper en ny LP :-) Stockholm och Göteborg brukar de ju besöka med jämna mellanrum.

Vilka låtar skulle du vilja höra på en liveplatta om vi får drömma lite?

Jag skulle plocka ut följande:

Samurajen (Ute På Stan)
Hymn
Kaffe med Tårta (Kafé 44-2011-versionen - magiskt!)
Punkrockaren
Tidigt om morgonen
Kung Karlsson
Sommarlåten

Fast nej... ett Träden/Träd, Gräs och Stenar utan Jakob, det går inte. Jag har alltid fått känslan att det utbredda intresset för Träden beror just på att Jakob finns där, för han är den enda som har en koppling till originalbandet från 70-talet. Utan honom hade det i praktiken blivit ett renodlat coverband. Någon hade säkert betalat för att se det med, men jag tror inte att efterfrågan hade varit så stor alls. Visst Reine har ju också varit med ett tag nu.. medlem sedan 2008 men ändå för mycket av en nykomling för att ensam kunna fortsätta bära namnet Träden/Träd, Gräs och Stenar.
Citera
2026-05-13, 23:16
  #484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Fast nej... ett Träden/Träd, Gräs och Stenar utan Jakob, det går inte. Jag har alltid fått känslan att det utbredda intresset för Träden beror just på att Jakob finns där, för han är den enda som har en koppling till originalbandet från 70-talet. Utan honom hade det i praktiken blivit ett renodlat coverband. Någon hade säkert betalat för att se det med, men jag tror inte att efterfrågan hade varit så stor alls. Visst Reine har ju också varit med ett tag nu.. medlem sedan 2008 men ändå för mycket av en nykomling för att ensam kunna fortsätta bära namnet Träden/Träd, Gräs och Stenar.


Intressant att höra. Kan hålla med i mångt och mycket, men tror att TGS/Träden också å andra sidan kör på kollektivet framför jaget. Om Reine och Hanna vill fortsätta när gubbarna är i himmelen så skulle det funka, som en tribute till TGS. Dock under namnet Träden kanske?

Några fans droppade av redan när det bara vara Mera och Jakob kvar...men alla har sina favoritperioder av TGS, så det är som det är. Alla har rätt i sina åsikter tycker jag. Kul att höra hur folk tänker kring TGS/Träden.

Hoppas de släpper en nya skiva snart. De nya låtarna de lirat live de senaste åren är mycket bra!
Citera
2026-05-13, 23:31
  #485
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Intressant att höra. Kan hålla med i mångt och mycket, men tror att TGS/Träden också å andra sidan kör på kollektivet framför jaget. Om Reine och Hanna vill fortsätta när gubbarna är i himmelen så skulle det funka, som en tribute till TGS. Dock under namnet Träden kanske?

Några fans droppade av redan när det bara vara Mera och Jakob kvar...men alla har sina favoritperioder av TGS, så det är som det är. Alla har rätt i sina åsikter tycker jag. Kul att höra hur folk tänker kring TGS/Träden.

Hoppas de släpper en nya skiva snart. De nya låtarna de lirat live de senaste åren är mycket bra!

Vill Reine och Hanna spela vidare så får de givetvis det. Men att byta namn hade känts lämpligt.
Citera
2026-05-15, 07:57
  #486
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vill Reine och Hanna spela vidare så får de givetvis det. Men att byta namn hade känts lämpligt.

Menar du sedan de bytte namn till Träden?
Eller ska de byta namn igen ifall Jakob Sjöblom slutar eller avlider?
Citera
2026-05-15, 13:51
  #487
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Menar du sedan de bytte namn till Träden?
Eller ska de byta namn igen ifall Jakob Sjöblom slutar eller avlider?


Namnet Träden är ju en referens till Träd, Gräs och Stenar. När Jakob lämnar oss så finns ju ingen koppling kvar, så ett nytt namn eller en helt ny supergroup anser jag som lämplig.
Citera
2026-06-04, 18:02
  #488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Menar du sedan de bytte namn till Träden?
Eller ska de byta namn igen ifall Jakob Sjöblom slutar eller avlider?



Kvistar & Grus är mitt förslag till nytt namn om de måste byta namn i framtiden.

På tal om Träden...glada sommarnyheter:

Träden ska spela support till Orb från Australien...två fina psych/proggiga/alternativ rock:s band!
På Hus 7 den 30 juni i Stockholm.

Ska försöka spela in både ljud+video om allt går i lås :-)
Citera
2026-06-04, 21:04
  #489
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Kvistar & Grus är mitt förslag till nytt namn om de måste byta namn i framtiden.

På tal om Träden...glada sommarnyheter:

Träden ska spela support till Orb från Australien...två fina psych/proggiga/alternativ rock:s band!
På Hus 7 den 30 juni i Stockholm. Ska försöka spela in både ljud+video om allt går i lås :-)

Det skulle vara något ifall bandet skulle byta namn. Fast jag hoppas att det blir en ny
skiva med Träden snart. Vore tråkigt ifall bandet har tagit en paus eller lagt av.

Men alltid tur att bandet spelar än så länge.
Citera
2026-06-04, 21:45
  #490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det skulle vara något ifall bandet skulle byta namn. Fast jag hoppas att det blir en ny
skiva med Träden snart. Vore tråkigt ifall bandet har tagit en paus eller lagt av.

Men alltid tur att bandet spelar än så länge.


Alltid kul när de spelar live, men ibland så blir det lite omvända världen när band som spelat betydligt mindre och varit aktiva i kanske bara 10-15 år spelar efter Träden som huvudband istället för tvärsom.

Kul att de inte har prestige att spela sist och vara huvudband. Tänk om ett litet kristet band skulle lira sist och Jerusalem skulle vara förband till dom?

"De sista skola bli de första och tvärsom"

På tal om Träden/TGS så fick jag nygamla LP-plattan med live-bonusen idag. Har inte öppnat paketet ännu men ska göra det någon gång i framtiden när chans finnes och viljan infaller.

Har du fått den ännu?
Citera
2026-06-05, 18:20
  #491
Medlem
Ny artikel om TGS i Svenska Dagbladet idag:

https://www.svd.se/a/K8jvJe/fa-var-redo-for-dessa-hippies
Citera
2026-06-05, 22:52
  #492
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
På tal om Träden/TGS så fick jag nygamla LP-plattan med live-bonusen idag. Har inte öppnat paketet ännu men ska göra det någon gång i framtiden när chans finnes och viljan infaller.
Har du fått den ännu?

Jag har faktiskt totalt glömt bort att beställa den. Får lägga den på inköpslistan.
Men kan nog tro att den låter riktigt bra & med tanke på Bonus skivan så kommer den nog vara värd sitt pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in