2026-01-24, 10:36
Medlem
Adelaides avatar
För den som vill se ett gammalt videoklipp på Träd, Gräs och Stenar så finns det på Svt Play. Fest På Gärdet heter videon. De dyker upp mot slutet av videon, spelandes In Kommer Gösta.
Citera
2026-01-25, 12:06
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Jo, helt sant. Träden har ju framfört massa med olika nya jams och låtar sedan förra skivan, så material finns det gott om. Dock oklart vilka låtar/jams de kommer satsa på en kommande skiva?

Kommer de t.ex sjabbla bort "Kaffe med Tårta"-låten som blev väldigt trött och tråkig i jämförelse med de tidigare liveversionerna under 2010 och 2011? Eller kommer de spela in "live i studion" och behålla livekänslan rakt igenom? Hoppas på det sistnämnda!

Det skulle vara intressant om det blir antingen "live i studion" eller om de
inte blir en rejäl Live skiva som det blev med den från Finland.?!
Live At Club 19 Pori Finland 20th April 2005
https://www.discogs.com/release/33570351-Tr%C3%A4d-Gr%C3%A4s-Och-Stenar-Live-At-Club-19-Pori-Finland-20th-April-2005

Material lär i alla fall finnas varesig det blir en Studio skiva eller en Live skiva?
Citera
2026-02-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det skulle vara intressant om det blir antingen "live i studion" eller om de
inte blir en rejäl Live skiva som det blev med den från Finland.?!
Live At Club 19 Pori Finland 20th April 2005
https://www.discogs.com/release/33570351-Tr%C3%A4d-Gr%C3%A4s-Och-Stenar-Live-At-Club-19-Pori-Finland-20th-April-2005

Material lär i alla fall finnas varesig det blir en Studio skiva eller en Live skiva?

Lite Träden-relaterat, Thomas Tidholm:
https://youtu.be/TWZPg-6ldHQ?si=1qjge9qgcRQ8Rpgs
Citera
2026-02-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
För den som vill se ett gammalt videoklipp på Träd, Gräs och Stenar så finns det på Svt Play. Fest På Gärdet heter videon. De dyker upp mot slutet av videon, spelandes In Kommer Gösta.

Tack för den!
Citera
2026-02-15, 17:04
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Lite Träden-relaterat, Thomas Tidholm:
https://youtu.be/TWZPg-6ldHQ?si=1qjge9qgcRQ8Rpgs

Undrar om det finns mera inspelningar med TGS som kan ges ut med tiden.
Även om vi vet att Träden verkar testa nya låtar m.m.?
Citera
2026-02-15, 20:20
Medlem
Citat:
Undrar om det finns mera inspelningar med TGS som kan ges ut med tiden.
Även om vi vet att Träden verkar testa nya låtar m.m.?

Om vi ska gå på alla de olika jams och nya låtar de testat allt sedan senaste skivan, så finns det säkert 20-talet olika unika saker de skulle kunna bygga vidare på och sedan släppa på en kommande platta. Hoppas på en dubbel-LP med massa godbitar, men kanske de fokuserar på cirka 4-5 längre låtar?
Citera
2026-02-16, 18:43
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Om vi ska gå på alla de olika jams och nya låtar de testat allt sedan senaste skivan, så finns det säkert 20-talet olika unika saker de skulle kunna bygga vidare på och sedan släppa på en kommande platta. Hoppas på en dubbel-LP med massa godbitar, men kanske de fokuserar på cirka 4-5 längre låtar?

Jag hoppas de släpper Samurajlåten på skiva. Grymt bra låt.
Citera
2026-02-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag hoppas de släpper Samurajlåten på skiva. Grymt bra låt.

Samurajen är en mycket upplyftande låt som man blir go och glad av. Hoppas de släpper den på en officiell platta :-)
Citera
2026-02-24, 15:44
Medlem
Citat:
Fast med tanke på att en del band flyttar ut till Facebook & en del hemsidor sakta men säkert försvinner så får man se hur det blir. Vet att TGS är borta sedan länge, Fläsket Brinner & Baby Grandmothers med & Kebnekajse har inte uppdaterat på länge, Även Kennys hemsida också
Känns om att banden & folk verkar tröttna & bara kör via facebook..
Men det är nog hugget som Stucket.

Dock hoppas jag att Träden kanske plockar upp en del av TGS gamla låtar eller
ger oss ett par nyinspelningar / eller nya versioner
De spelade ju in När Lingonen Mognar på Träden debutskiva

För övrigt så hittade snubblade jag över en liten udda tolkning som tyvärr inte finns att lyssna på
På en slutsåld samlings skiva så finns grupppen Obolus som tolkar Sov Gott, Rose-Marie
Skivan heter Eating The Swedish Underground: Vol. 1
https://www.discogs.com/release/20634835-Various-Eating-The-Swedish-Underground-Vol-1

Massa med foton jag tog från Trädens och Kungens konsert från Hus 7 - 2025:
https://icitwebzine.blogspot.com/2026/02/photos-of-traden-och-kungens-man-hus-7.html

Inkluderad texten till låten "Åh, Nej" :-)
Citera
2026-03-01, 18:29
Medlem
Rebali179s avatar
Men Träden skriver väl inte direkt ny musik utan det är väl med Jams eller Block känns det som.
Deras skiva Träden flyter verkligen in i varandra så jag hoppas att de blir lite nytt material snart.
Citera
2026-03-02, 18:59
Medlem
Citat:
Men Träden skriver väl inte direkt ny musik utan det är väl med Jams eller Block känns det som.
Deras skiva Träden flyter verkligen in i varandra så jag hoppas att de blir lite nytt material snart.

Speciellt live så har de mycket av ett jammande i sin karaktär. På skivorna lite mer uppstyrt skulle jag säga. Nu väntar man dock på en fullängdare och kanske en dubbel-LP?
Citera
2026-03-02, 19:08
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Speciellt live så har de mycket av ett jammande i sin karaktär. På skivorna lite mer uppstyrt skulle jag säga. Nu väntar man dock på en fullängdare och kanske en dubbel-LP?

Med tanke på materialet så kan det nog bli rätt bra med en ny skiva från Träden.
Undrar dock hur länge de kommer hålla på tills det är dags att lägga av ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in