2026-06-04, 15:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ändå har du inte en enda förklaring till varför gud finns eller hur gud "skapade big bang" (alternativt jorden eller vad du nu tror på)? Hur kan du vara belåten med att inte ha en tillstymmelse till förklaring om detta? Kontra alla förklaringar som vetenskapen faktiskt har. För mig är detta helt obegripligt. Jag vill gärna att du förklarar dig - utan att använda "whatabout:ism", utan att slingra dig, utan halmgubbar.
Nej, det är du som ska förklara dig. Varför hände big bang?
Citera
2026-06-04, 16:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Nej, det är du som ska förklara dig. Varför hände big bang?
Enkelt uttryckt hände det p.g.a. överskottsenergi. "Varför" den energin överhuvudtaget finns, vet vi inte. Men jag är glad för att det finns energi så att vi kan finnas. Det stör mig inte heller att inte veta varför det finns energi. Tvärtom tycker jag att det är ganska spännande att allt inte är helt kartlagt ännu, det innebär ju att vi eventuellt har väldigt spännande upptäckter framför oss.

Hur "skapade" gud big bang?

Kristendomen kan inte förklara det eller varför det finns energi.

Vetenskapen har många delförklaringar som till mycket stora delar förklarar både universum och livets uppkomst i universum. Många trovärdiga delförklaringar fungerar bättre för mig än ingen förklaring. "Because of god" är inte en förklaring. Det förklarar ingenting. Du kunde lika gärna ha sagt "because of santa claus" eller "spaghettimonstret" och du hade bidragit med exakt lika lite användbar information.
Citera
2026-06-04, 16:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Enkelt uttryckt hände det p.g.a. överskottsenergi. "Varför" den energin överhuvudtaget finns, vet vi inte. Men jag är glad för att det finns energi så att vi kan finnas. Det stör mig inte heller att inte veta varför det finns energi. Tvärtom tycker jag att det är ganska spännande att allt inte är helt kartlagt ännu, det innebär ju att vi eventuellt har väldigt spännande upptäckter framför oss.

Hur "skapade" gud big bang?

Kristendomen kan inte förklara det eller varför det finns energi.

Vetenskapen har många delförklaringar som till mycket stora delar förklarar både universum och livets uppkomst i universum. Många trovärdiga delförklaringar fungerar bättre för mig än ingen förklaring. "Because of god" är inte en förklaring. Det förklarar ingenting. Du kunde lika gärna ha sagt "because of santa claus" eller "spaghettimonstret" och du hade bidragit med exakt lika lite användbar information.
Eftersom du inte förklarat, tänker inte jag göra det heller.
Citera
2026-06-04, 17:10
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Eftersom du inte förklarat, tänker inte jag göra det heller.
Vilket tror du är mest övertygande?

- Noll förklaringar

eller

- Många vetenskapliga delförklaringar

?

Om du tänkte frälsa någon behöver du lägga in en högre växel och åtminstone försöka förklara något. Men om du inte vill, då är det helt okej. Då lägger vi kristendomen åt sidan och ägnar oss åt vettigare saker i stället. Ungefär det som har varit min poäng hela tiden
Citera
2026-06-04, 17:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vilket tror du är mest övertygande?

- Noll förklaringar

eller

- Många vetenskapliga delförklaringar

?

Om du tänkte frälsa någon behöver du lägga in en högre växel och åtminstone försöka förklara något. Men om du inte vill, då är det helt okej. Då lägger vi kristendomen åt sidan och ägnar oss åt vettigare saker i stället. Ungefär det som har varit min poäng hela tiden
Vad jag vet så finns inga delförklaringar till varför big bang hände. Din "överskottsenergi" som du inte vet varför den fanns låter ju lustigt. Ett improviserat sätt att säga att du har ingen aning.

Kristendom har en logiskt sammanhållande teori, som binder ihop filosofi, historia och vetenskap.
Ateism har en axelryckning.
Citera
2026-06-04, 17:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Vad jag vet så finns inga delförklaringar till varför big bang hände. Din "överskottsenergi" som du inte vet varför den fanns låter ju lustigt. Ett improviserat sätt att säga att du har ingen aning.
Det finns många observationer som pekar mot att big bang har hänt. Förnekar du det?
Citat:
Kristendom har en logiskt sammanhållande teori, som binder ihop filosofi, historia och vetenskap.
Ateism har en axelryckning.
Nej, kristendomen har ingen teori om universum.
Citera
2026-06-04, 17:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det finns många observationer som pekar mot att big bang har hänt. Förnekar du det?

Nej, kristendomen har ingen teori om universum.
Varför skulle jag förneka big bang? Det är ett starkt bevis för kristendom. När big bang teorin blev accepterad festade kristna och skrek "VAD VAR DET VI SA?" (metaforiskt).

Ateisterna blev ilskna (som vanligt) och sa "det måste ju inte vara gud".

Kristendomens teori om universum är att gud skapade det.
Citera
2026-06-04, 17:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Varför skulle jag förneka big bang? Det är ett starkt bevis för kristendom. När big bang teorin blev accepterad festade kristna och skrek "VAD VAR DET VI SA?" (metaforiskt).

Ateisterna blev ilskna (som vanligt) och sa "det måste ju inte vara gud".

Kristendomens teori om universum är att gud skapade det.
Det är inte en teori. I så fall är det också en teori att jultomen skapade universum.

Vad är skillnaden rent faktamässigt?
Citera
2026-06-04, 17:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är inte en teori. I så fall är det också en teori att jultomen skapade universum.

Bevis.
Citera
2026-06-04, 17:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Bevis.
Vilka bevis? De bevisen du använder kan jag också använda.

Att forskarna inte vet varför NDE händer -> bevis för att jultomten skapade universum.

En miljon vittnesmål om mystiska ljusfenomen -> bevis för att jultomten skapade universum.

En miljon vittnesmål om mystiska UFO:n -> bevis för att jultomten skapade universum.

Det finns ju ingen skillnad.
Citera
2026-06-04, 17:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vilka bevis? De bevisen du använder kan jag också använda.

Att forskarna inte vet varför NDE händer -> bevis för att jultomten skapade universum.

En miljon vittnesmål om mystiska ljusfenomen -> bevis för att jultomten skapade universum.

En miljon vittnesmål om mystiska UFO:n -> bevis för att jultomten skapade universum.

Det finns ju ingen skillnad.
Eftersom dina halmgubbar raderade två bevis blir skillnaden två bevis, ungefär. Bortsett från de andra tusentals bevisen då.
Citera
2026-06-04, 18:00
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Eftersom dina halmgubbar raderade två bevis blir skillnaden två bevis, ungefär. Bortsett från de andra tusentals bevisen då.
Jag har inte sett några bevis från din sida. Vill du då inte försöka med nya argument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in