2026-06-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mycket förståndigt av Scania. Man är anställd på företaget och de bestämmer var man arbetar och passar det inte får man väl byta jobb.
Självklart byter essen jobb så sitter Scania kvar med de som ingen vill ha
Citera
2026-06-04, 16:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det är ju det som är tanken.
Där jag arbetade insåg vi rätt snabbt att driva projekt försämrades radikalt när man jobbar distans mot att kunna träffas direkt på arbetsplatsen.
Jag har fått samma koppling från projektgrupper på Volvo. De såg precis samma.
Funkar bra att avrapportera men knappast för mer diskussions former.
Troligen sådant som gjorde att Volvo gått tillbaka till att vara på sin arbetsplats och nu även Scania.

Dessutom krävs det bra arbetsformer för att jobba distans. En del fixar det mycket bra men en del så blir det rätt mycket annat som "jobbas" med.

Men hos oss förbjöd vi inte distansarbete utan hade kvar möjligheten att vid kortare tillfällen kunna jobba hemifrån.
Citera
2026-06-04, 16:05
Medlem
På mitt jobb går det knappt få dit en tekniker på 10 minuter för de ska hela tiden sitta på möten.
Citera
2026-06-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ok, sluta då, pucko!
Självklart hade jag slutat, slaveriet har upphört för längesedan
Citera
2026-06-04, 16:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Självklart byter essen jobb så sitter Scania kvar med de som ingen vill ha
Blev det så på Volvo när de tok bort distansarbete?
Det skrevs en del här på forumet om att det skulle bli många som bytte jobb.

När jag jobbade en hel del distans i början av pandemin så saknade jag personlig relationerna. Även att hålla sig uppdaterad på personalförändringar mm.

Vi får väl se hur många som lämnar bra jobb på Scania. För det är väl bra jobb essen som du beskriver har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Undrar hur det blir med de som anställdes till en hybridtjänst.

Arbetsledningsrätten gäller även för dem. Arbetsgivaren bestämmer villkoren
Citera
Medlem
Citat:
Där jag arbetade insåg vi rätt snabbt att driva projekt försämrades radikalt när man jobbar distans mot att kunna träffas direkt på arbetsplatsen.
Jag har fått samma koppling från projektgrupper på Volvo. De såg precis samma.
Funkar bra att avrapportera men knappast för mer diskussions former.
Troligen sådant som gjorde att Volvo gått tillbaka till att vara på sin arbetsplats och nu även Scania.

Dessutom krävs det bra arbetsformer för att jobba distans. En del fixar det mycket bra men en del så blir det rätt mycket annat som "jobbas" med.

Men hos oss förbjöd vi inte distansarbete utan hade kvar möjligheten att vid kortare tillfällen kunna jobba hemifrån.
Vad går inte att diskutera i ett videosamtal?
Citera
2026-06-04, 16:09
Medlem
Citat:
Blev det så på Volvo när de tok bort distansarbete?
Det skrevs en del här på forumet om att det skulle bli många som bytte jobb.

När jag jobbade en hel del distans i början av pandemin så saknade jag personlig relationerna. Även att hålla sig uppdaterad på personalförändringar mm.

Vi får väl se hur många som lämnar bra jobb på Scania. För det är väl bra jobb essen som du beskriver har.
Jo essen slutade
Citera
2026-06-04, 16:13
Medlem
Alla vettiga kompetenta kommer lämna Scania - precis som Volvo.

Eliten vill ha flexibilitet och kommer gå till jobben som erbjuder det.

Avdankade sopor stannar kvar hos Scania och Volvo.
Citera
2026-06-04, 16:14
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresenius
Det verkar vara industriföretagen som går tillbaka till on-prem arbete.

Det är förståeligt, de är i behov av en hel hög med medelmåttor för att få verksamheten gå runt.

I de fall alla inblandade är högt motiverade går det lika bra eller bättre om man får jobba var man vill.

Ja men alla dom stora bolagen har även inhyrda konsulter från stora bolag som BCG, McKinsey m.m
som får rätta sej efter vad kunder betalar för. Är det 100 % on site så är det inget att tjafsa om.

När det är dåliga tider för konsultbranchen så är det strömavhopp till deras f.d kunder och kollegorna
man snackade skit om i förrgår.

Har själv sett det, med egna ögon, på plats, inte hemifrån.
Citera
2026-06-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Perfekt sätt att bli av med sina bästa arbetare, essen kommer sluta och skiten som inte kan få något annat blir kvar. Hade du skött dig i skolan hade du också haft det bekvämt.
Tycks vara ett känslosamt ämne detta för dig då du hunnit skjuta iväg typ 15 inlägg på rad med kraftigt ökande saltmängd. Nej, folk som tror att de konverterar betydligt mycket mer energi än de faktiskt gör kommer på sina höga hästar söka sig till andra arbetsplatser och de som faktiskt är ekonomiskt försvarbara att behålla kommer stanna.
Citera
2026-06-04, 16:44
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Jag tror det är så enkelt som att distansarbete eroderar forskning och utveckling.

De som vurmar för distans brukar säga hur bra det funkar för dem. Men är det bra för grupper, för organisationer, när alla sitter på var sin kammare?

Enligt min erfarenhet är det sällan gruppens stjärnor som brukar envisas med att sitta hemma. Det är de bekväma.
Håller HELT med.
Det som händer är att folk blir lata, samarbetet går ner och antalet inskickade patent går ner.
Antagligen det de har märkt av.
Jobbar själv inom R&D och det var förödande under pandemin när många satt hemma.
Av ovan nämnda skäl.
När krav på kontorsarbete kom förra året försvann färre än 5% och oftast de som man ändå inte saknade.
De drivna och intresserade stannade kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in