Citat:
Ursprungligen postat av
Torulv
Görs någon skattning av internas psykiska status också vi fängelse för lindriga brott, typ Runars? Det som kallades stora och lilla psykundersökningen förekom ju bara vid de allra grövsta brotten. Men om en person visar tydliga tecken på psykos eller liknande borde han väl få vård i fängelset eller placeras inom psykiatrin?
Det finns psykologer anställda på de flesta fängelser, men behandling är dessvärre frivillig. Runar tror väl lika mycket på psykologer som han tror på en klimatförändring? Det kommer inte att hända.
Vid närmre eftertanke tror jag faktiskt att Runar föraktar alla med högskolepoäng. En del tokkristna vill ju helst att deras barn går i kristna skolor så de slipper lära sig saker som dinosaurier och evolution och sånt. Sådana saker kan ju få barn att börja tänka själva. Och det vill man ju inte. Och när det blir dags för högskola så VET man ju att då blir det alkohol, lättklädda kvinnor och sex före äktenskapet lurar runt varje hörn. Vill man bli psykolog är man homosexuell så det där har man på armlängds avstånd. Allt det här är Runar. Det enda jag inte får ihop är att han är så kåt. Eller var kanske, när han var yngre och mer potent? Nu är han ju mer en runkmunk. Ofrivilligt celibat. Jag vet att Runar var otrogen mot Carola redan innan brudklänningen han komma tillbaka från kemtvätten. Och på den vägen har det varit. Han uppfostrde sina pojkar i vad han kallade för Testosteronfabriken. Det var så himla kul. Men Runar får knulla (om än mot betalning, minns hans tvättadepengarweekend). Han får svära och hata och dricka alkohol, men andra får inte, då kommer de till helvetet.
Ursäkta utvikningen... AI säger att man kan bli tvångsomhändertagen vid en psykos eller någon traumatisk händelse. Med tanke på att Runar verkar ha blivit traumatiserad bara av att bli fängslad - han låg på golvet och skrek och grät som ett barn när de ville han skulle arbeta med de dagliga sysslorna - han blev till och med isolerad sas det. Men inget hände. Plitarna kanske inte är psykologiskt bevandrade de heller?