2026-06-03, 14:39
Medlem
Oelbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Blir lite konfundesrsam här. Efter att Runar har erbjudits tillfälle att lägga fram nya skäl att fra honom, men avstått från att göra det, skriver han så här på sin Substack:

"För nu har trots min advokats protester, Hovrätten godkänt ett tilläggsförhör från chefsåklagaren som min advokat och jagaldrig fått ta del utav, än mindre fått ställa kontrollfrågor ochkorsförhöra vittnets uppgifter. Vi har alltså ingen som helst aning om vad personen kommer att påstå, hävda eller koka ihop. Vittnet uteblev nämligen passande nog från den bedrövliga Tingsrättsförhandlingen. Nu plötsligt dyker han upp som gubben i lådan i Svea Hovrätt. Advokater och juridiska experter gapar!

Jag hoppas naturligtvis att Hovrätten kan se igenom den horribla domen från Tingsrätten i Västmanland, samt den bristfälliga förundersökningen som polisen och den pensionerade åklagaren Maria Ugglas genomförde."

Jag kan inte hitta något sådant tillägg i förhandlingen. En man som tydligen "dyker upp som gubben i lådan". Hade det funnits ett sådant tillägg hade väl det funnits med i rapporten? Har Runar fantiserat ihop detta? Sedan finns inga advokater eller andra experter som gapar, eftersom det är fullt tillåtet att kalla nya vittnen.

Redan påpekat:

(FB) Den stora skvallertråden om Runar Sögaard!
Senast redigerad av Oelback 2026-06-03 kl. 14:41.
Citera
2026-06-03, 15:03
Medlem
Härligt !

Återfallsförbrytaren / Kåkfararen strikes again.

Har vi tur så har han kvar en bit på delen från gamla straffet,
och då läggs det det på dagens straff.

Har dålig koll på när han muckade.

Eftersom han alltid profilerat sig som en intelligent världsvan hedersman
så är det 100% skadeglädje när luffarn hamnar i knas.

Eftersom han gör så bänga grejor så är han snart i trubbel igen...
Citera
2026-06-03, 15:41
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oelback
Runar ljuger rejält i sitt bisarra substackinlägg:

https://runarsogaard.substack.com/p/sveriges-korruption-okar-stadigt

”För nu har trots min advokats protester, Hovrätten godkänt ett tilläggsförhör från chefsåklagaren som min advokat och jagaldrig fått ta del utav, än mindre fått ställa kontrollfrågor ochkorsförhöra vittnets uppgifter. Vi har alltså ingen som helst aning om vad personen kommer att påstå, hävda eller koka ihop. Vittnet uteblev nämligen passande nog från den bedrövliga Tingsrättsförhandlingen. Nu plötsligt dyker han upp som gubben i lådan i Svea Hovrätt. Advokater och juridiska experter gapar!”

Vad är det då för ett vittne som Runar är bekymrad över? Jo, det är den så kallade day trader som Runar påstår sig ha lånat ut pengar till. Alltså den person som Runar ”trodde” ha satt in pengar när bedrägerikapitalet plötsligt fick hans bankkonto att gå från minus till plus.

Således en bekant till Runar som skulle kunna bevisa att hans bortförklaringar håller. Men problemet är ju att personen ifråga inte känner Runar och vare sig lånat ut eller återbetalat några pengar till honom.

Vittnet dök aldrig upp som gubben i lådan. Det är ju bara i amerikanska filmer som sådana dyker upp i sista stund och vänder upp och ned på all bevisning.

Men om det är något som advokater och juridiska experter gapar över i sammanhanget är det att Runar och hans advokat inte skulle ha tagit del vittnets förhör i förundersökningen. Det är en ren lögn att de inte skulle känna till vad han påstått, hävdat eller kokat ihop. Och de har haft minst tre månader på sig att ställa kontrollfrågor. Fast alla svar hade förstås ställt till det ytterligare för Runar.
Förlåt! Hur kunde jag ha missat detta mycket klargörande inlägg? Tack!
Då återstår bara en sak. Runar menar alltså att han dök upp som gubben i lådan. Medans i den verklighet som pågår för alla andra, dök han inte upp? Jag föstår inte riktigt varför man ljuger om en så självklar sak. Hans egen advokat var ju med. Har han hittat på det här för att? Varför? Ja, nästa gång blir det nog psykiatrisk vård.
Citera
2026-06-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Advokaten för sin klients talan och vill klienten överklaga så får han hjälpa till med det. Den dömde och åklagaren kan ha olika syn på bevisvärdering.
Nu har HovR gjort i princip samma värdering som underrätten ( Vilket var väntat för alla utom för Runar).
Hur får advokaten betalt?
Han vet ju att Runar inte har några pengar och att det är helt uteslutet att vinna.
Är ju inte första gången denna advokat åtar sig helt dödsdömda fall men som får uppmärksamhet i media.
Citera
2026-06-03, 16:01
Medlem
Kent.Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Han vet ju att Runar inte har några pengar och att det är helt uteslutet att vinna.
Är ju inte första gången denna advokat åtar sig helt dödsdömda fall men som får uppmärksamhet i media.

Staten betalar… Det är nog det som driver honom att försvara sopiga b-kändisar.
Citera
2026-06-03, 16:05
Medlem
Advokaterna får betalt via det allmänna, men det är inte alltid den åtalade kan välja adv själv. Jag tror att detta var slutet för Runar som en relativ del av det vanliga samhället. Inga vänner, inga pengar, inga färdigheter, enorma skulder, brottsregister, åldringsbedrägerier, total avsaknad av självinsikt samt hybris. Professionell målvakt framöver är mitt tips.
Citera
2026-06-03, 16:05
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent.Kotte
Staten betalar… Det är nog det som driver honom att försvara sopiga b-kändisar.
Han fick 13.600 för sex fakturerade timmar. Jag har helt klart valt fel spår i karriären.
Citera
2026-06-03, 16:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Expressens artikel har uppdaterats. Runar tänker överklaga till Högsta domstolen och skulle det bli nej där så hoppas han få avtjäna straffet med fotboja.
"Nu tänker han överklaga till Högsta domstolen.

Skulle det bli ett nej där hoppas Sögaard få avtjäna straffet med fotboja.

– Det är bara två månader och inget våldsbrott eller någonting."
Först och främst, det var ju inte bara två månaders fängelse. Han ska även sitta av två månader till från den tidigare villkorliga frigivningen som nu enligt domen förverkas. Undrar om Runar har förstått det?

För det andra, Runar får sannolikt inte avtjäna straffet med fotboja. Han är inte lämpad för det. Han måste då också ha en sysselsättning och hur skulle han kunna sköta en sådan?
Citera
2026-06-03, 16:55
Medlem
Oelbacks avatar
Runar har nu kommenterat domen i en uppdaterad artikel i Expressen.

Som väntat iklär han sig offerkoftan och tar till överord som "den genomruttna rättsstaten Sverige". Samt meddelar att han tänker överklaga till Högsta domstolen. Och det kan han ju bara drömma om....

https://www.expressen.se/noje/runar-sogaard-far-fangelse/
Citera
2026-06-03, 17:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Staten tar notan, vilket iofs är rimligt.
Sen säger Runar att han aldrig varit i närheten av den här världen tidigare ? Han har blåst en båtägare på hans 800.000 kr båt.
Runar är en psykopat som numer inte drar sig ens för att vara delaktig i åldringsbrott för att dra in några tusenlappar.
Citera
2026-06-03, 18:29
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oelback
Runar har nu kommenterat domen i en uppdaterad artikel i Expressen.

Som väntat iklär han sig offerkoftan och tar till överord som "den genomruttna rättsstaten Sverige". Samt meddelar att han tänker överklaga till Högsta domstolen. Och det kan han ju bara drömma om....

https://www.expressen.se/noje/runar-sogaard-far-fangelse/
Hans jäkla tjat om den där polisanmälan som inte försvann, utan bara lades ned. Den hade ju inte bevisat någonting.
Det roligaste - som slog mig först nu - är att bägge kvällstidningarna lägger nyheter kring Runar under rubriken Nöje! Mycket nöje!
Citera
2026-06-03, 18:54
Medlem
Hegamons avatar
Makalös person, jag måste sätta mig i den här Runar. Jag har ju trott att detta var en genomärlig och självaste fromheten själv. Ack, vad jag har bedragit mig. Alla sådana här frälsare ska en dra öronen åt sig inför. Fan, makalöst vad dessa håller på och trixar, manipulerar och verkligen faller djupt ner i personlighetskluster B.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in