2026-06-04, 11:30
  #1
Medlem
DMfanNo1s avatar
Någon som vet vad brassinstrumentet heter som börjar vid 2:20 i denna Ice Machine-låt?

https://www.youtube.com/watch?v=IQkIH93idHY&list=RDIQkIH93idHY&start_radio =1
Citera
2026-06-04, 11:44
  #2
Medlem
2560ps avatar
Länk till strax före 2:20: https://youtu.be/IQkIH93idHY?list=RDIQkIH93idHY&t=138
Citera
2026-06-04, 12:14
  #3
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Någon som vet vad brassinstrumentet heter som börjar vid 2:20 i denna Ice Machine-låt?

https://www.youtube.com/watch?v=IQkIH93idHY&list=RDIQkIH93idHY&start_radio =1
Det är inte ett brass-ljud utan ett synth string-ljud.
Citera
2026-06-04, 12:18
  #4
Medlem
fjollciggs avatar
Jag tror inte att det där är bleckblås, utan synthstråkar. Påminner om de som används i Terminator-themet.

Jag tycker mig däremot höra träblås runt 2:55. Kanske klarinett?
Citera
2026-06-04, 12:31
  #5
Medlem
DMfanNo1s avatar
Skumt, tycker det låter som ett blåsinstrument. Tack för svar!
Citera
2026-06-04, 13:22
  #6
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag tycker mig däremot höra träblås runt 2:55. Kanske klarinett?
Ja, det låter definitivt som en Yamaha keyboard-klarinett.
Citera
2026-06-04, 14:24
  #7
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ja, det låter definitivt som en Yamaha keyboard-klarinett.

Great minds osv

Skulle du även hålla med om att klarinetten är det artificiella blåsinstrument som låter mest likt originalet?
Citera
2026-06-04, 14:55
  #8
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Skulle du även hålla med om att klarinetten är det artificiella blåsinstrument som låter mest likt originalet?
Absolut. Yamaha har alltid varit bäst på de instrumenten.
Citera
2026-06-04, 18:13
  #9
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Absolut. Yamaha har alltid varit bäst på de instrumenten.

Tror aldrig att jag har spelat på en Yamaha, men försöker jag bygga en pampig blåsorkester i Cubase/FL är det bara klarinetten som övertygar. Dör lite inombords var gång jag hör en VST-trumpet
Citera
2026-06-04, 21:54
  #10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Tror aldrig att jag har spelat på en Yamaha, men försöker jag bygga en pampig blåsorkester i Cubase/FL är det bara klarinetten som övertygar. Dör lite inombords var gång jag hör en VST-trumpet
Lol, yep "trumpeterna" funkar att använda med delay och reverb när man gör techno/house, men annars är det inte så mycket med de..

Roland verkar dock ha lärt sig lite genom åren. Hittade detta:
https://youtu.be/rRdgVT0eUEw

Förföriskt.

När jag var ung och använde mjukvara för att göra musik så rippade jag så gott som alla mina ljud själv från olika källor. Se om du kan hitta ett rent klipp med trumpeten i klippet ovan, rippa ljudet och behandla det i Audacity, och använd det sedan i ditt musikprogram.
Citera
2026-06-05, 10:32
  #11
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Lol, yep "trumpeterna" funkar att använda med delay och reverb när man gör techno/house, men annars är det inte så mycket med de..

Roland verkar dock ha lärt sig lite genom åren. Hittade detta:
https://youtu.be/rRdgVT0eUEw

Förföriskt.

När jag var ung och använde mjukvara för att göra musik så rippade jag så gott som alla mina ljud själv från olika källor. Se om du kan hitta ett rent klipp med trumpeten i klippet ovan, rippa ljudet och behandla det i Audacity, och använd det sedan i ditt musikprogram.

Ja jäklar, och med skorr och allt!

Egna samplingar är helt klart mer pure, men jag var för lat för att lära mig då, och det har ju inte blivit bättre med åren

Men uppskattar tipset! Spar tråden som favorit. Man vet aldrig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in