Hej, jag behöver vägledning kring en uppsägning där jag misstänker att urvalet strider mot föreningsrätten, och hur man realistiskt går vidare utan fackligt stöd.
Bakgrund: Jag har jobbat på ett större tillverkningsföretag i över 20 år. Vid ett varsel blev jag uppsagd trots att jag har längst anställningstid på min avdelning. Urvalet skedde via en avtalsturlista som företaget och den lokala fackklubben förhandlat fram.
När jag försökt ta reda på grunden har jag fått indikationer på att min placering inte berodde på anställningstid eller kompetens, utan på att jag inte var fackligt ansluten vid den tidpunkt då varslet lades. Jag gick med i facket några månader senare.
Jag har vänt mig till företaget och påtalat att jag ifrågasätter urvalet. Svaret från HR var kortfattat att enda vägen att överklaga beslutet är att väcka talan i tingsrätten. Det centrala facket hänvisar tillbaka till den lokala klubben, som ju själva var part i förhandlingen. Jag står alltså i praktiken utan fackligt stöd, och har inte ekonomi att själv driva en process med risk för rättegångskostnader.
Mina frågor:
1. Hur ser beviskraven ut vid en tvist om brott mot föreningsrätten enligt MBL? Vad krävs i praktiken för att visa att medlemskap var avgörande för urvalet, och hur väger till exempel ett muntligt erkännande från en facklig företrädare?
2. Täcker rättsskyddet i en vanlig hemförsäkring arbetsrättsliga tvister av den här typen om man tvingas anlita privat ombud?
3. Finns det någon myndighet eller instans man kan vända sig till när fack och arbetsgivare i samförstånd kan ha åsidosatt föreningsrätten, eller är en stämning i tingsrätten den enda vägen?
Tacksam för konkret input från er som kan arbetsrätt.
Bakgrund: Jag har jobbat på ett större tillverkningsföretag i över 20 år. Vid ett varsel blev jag uppsagd trots att jag har längst anställningstid på min avdelning. Urvalet skedde via en avtalsturlista som företaget och den lokala fackklubben förhandlat fram.
När jag försökt ta reda på grunden har jag fått indikationer på att min placering inte berodde på anställningstid eller kompetens, utan på att jag inte var fackligt ansluten vid den tidpunkt då varslet lades. Jag gick med i facket några månader senare.
Jag har vänt mig till företaget och påtalat att jag ifrågasätter urvalet. Svaret från HR var kortfattat att enda vägen att överklaga beslutet är att väcka talan i tingsrätten. Det centrala facket hänvisar tillbaka till den lokala klubben, som ju själva var part i förhandlingen. Jag står alltså i praktiken utan fackligt stöd, och har inte ekonomi att själv driva en process med risk för rättegångskostnader.
Mina frågor:
1. Hur ser beviskraven ut vid en tvist om brott mot föreningsrätten enligt MBL? Vad krävs i praktiken för att visa att medlemskap var avgörande för urvalet, och hur väger till exempel ett muntligt erkännande från en facklig företrädare?
2. Täcker rättsskyddet i en vanlig hemförsäkring arbetsrättsliga tvister av den här typen om man tvingas anlita privat ombud?
3. Finns det någon myndighet eller instans man kan vända sig till när fack och arbetsgivare i samförstånd kan ha åsidosatt föreningsrätten, eller är en stämning i tingsrätten den enda vägen?
Tacksam för konkret input från er som kan arbetsrätt.