Citat:
Ursprungligen postat av
MRET
Kör man på kantsten så är det något annat fel på föraren. Ingen kamera i världen räddar en så dålig chaufför. Jag har kört bil och mc i mer än 25 år. Jag har ALDRIG kört på en kantsten under dessa år. Jag begriper inte vad folk gör som anser det är normalt att gnugga fälgarna.
-Men för fan titta dig omkring! Har du ingen känsla för var bilen är? Ska du ens ha körkort?
- Så brukar jag tänka. Folk har inga problem att lägga 60-tusen för feta fälgar och däck - men sen sabbar de dom veckan efter genom att gnida dom mot trottoaren.. så efterblivet att det är inte sant.
Dessutom, nej du har ingen 360-kamera. Den har inte upplösningen som du låter påskina.
Antingen blåljuger du, eller så pratar du i okunskap. 360-kamera är inget som är avsett att finlira med. Det är en grov översikt ovanifrån. Det finns ingen centimeterprecision i den alls så den hjälper knappast din ”fruga” att undvika kantsten.
Jag tror du missförstår poängen lite.
Ingen säger att en 360-kamera ersätter körkänsla, speglar eller sunt förnuft. Självklart ska man kunna placera bilen utan att förlita sig blint på kameror. Men det betyder inte att kameran är värdelös. Den är ett hjälpmedel, precis som parkeringssensorer, backspeglar, dödavinkelvarnare och backkamera.
Att du personligen aldrig har kört på en kantsten på 25 år är ju bra, men det gör inte att andra situationer automatiskt beror på att någon är “efterbliven” eller inte borde ha körkort. Det finns trånga parkeringsgarage, höga kantstenar, dålig sikt, mörker, snö, regn, stressiga stadsmiljöer och bilar med dålig överblick. Då kan extra kameravyer absolut hjälpa, även om de inte är perfekta.
När jag säger 360-kamera menar jag inte att den har mätinstrumentprecision på millimeternivå. Jag menar bilens surround view-system, alltså kamerorna som tillsammans ger en vy runt bilen. Nej, man ska inte använda den som enda referens för centimeterprecision, men den kan ändå ge en bra översikt och hjälpa föraren att upptäcka hinder, linjer, kantstenar och avstånd bättre än utan kamera.
Så nej, jag blåljuger inte. Vi kanske bara pratar om olika nivåer av förväntningar. Jag ser 360-kameran som ett extra hjälpmedel, inte som magi. Och för många förare, särskilt i trånga miljöer, är det faktiskt användbart.