2026-06-03, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur många kameror använder en sådan 360 sig av? Tar den även film i var och en rakt?

Inte min den spelar inte in. Jag har separat dash för det.

Det är nog två vidvinkel. En fram och en bak. Sen sammanfogas de av en dator eller något.
Citera
2026-06-03, 10:13
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRET
Så ingen här har en 360-kamera alltså.

Jodå. Det funkar fint och ger lite extra info när det är trångt. Fyra kameror, en på varje sida.

Jag har dessutom nedåtriktade kameror från backspeglarna som hjälper till i blindzoner vid start och stopp (katt- o barnkontroll). Backspeglarna i sig riktas nedåt vid backning.

Allt i allt, bättre øversikt i en stor bil.
Citera
2026-06-03, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Jodå. Det funkar fint och ger lite extra info när det är trångt. Fyra kameror, en på varje sida.

Jag har dessutom nedåtriktade kameror från backspeglarna som hjälper till i blindzoner vid start och stopp (katt- o barnkontroll). Backspeglarna i sig riktas nedåt vid backning.

Allt i allt, bättre øversikt i en stor bil.

Ok fyra alltså, vet inte ens var de sitter, backkameran ser jag vid bakluckan.

Ah det där har jag med. Det är värsta cepetrucken, sätet ställer om sig för att kliva in och ut och massa skit.

Men en grej jag inte gillar med SUV är att hjulstorleken ökar varje gång jag byter upp mig. Nu har jag 20" och det både känns och låter mer än 18".
Citera
2026-06-03, 15:41
Medlem
Jag har inte "360-kamera".

Men jag har åkt med i och vid något tillfälle även kört bil med "360-kamera" och "underredskamera" vid terrängkörning.
Underbart hjälpmedel att undvika stenar och stubbar.
Men mest hjälpmedel vid backning längre sträcka i mörk tät skog och smal väg/hjulspår.

För det är väl här man har nytta av "360-kamera".

Vem behöver "360-kamera" i dagsljus på kantmarkerade vägar och gator samt parkeringsplatser.

Inte jag i alla fall!
Citera
2026-06-03, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har inte "360-kamera".

Men jag har åkt med i och vid något tillfälle även kört bil med "360-kamera" och "underredskamera" vid terrängkörning.
Underbart hjälpmedel att undvika stenar och stubbar.
Men mest hjälpmedel vid backning längre sträcka i mörk tät skog och smal väg/hjulspår.

För det är väl här man har nytta av "360-kamera".

Vem behöver "360-kamera" i dagsljus på kantmarkerade vägar och gator samt parkeringsplatser.

Inte jag i alla fall!

Jag behöver inte en 14" pekskärm heller https://imgur.com/a/OK5l4D6 men det är kul att ha. Allting är kul att ha om man har råd.

Samtidigt är barnen i stort sett utflugna så det är bara jag och frugan och då drömmer jag om en manuell coupe för 100k-200k istället för det här j-vla åbäket.

Men det är mest för att folk ska hålla käften jag köpt den ändå, inte för att det är speciellt kul att köra den.
Senast redigerad av VivaLaMusica 2026-06-03 kl. 16:06.
Citera
2026-06-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRET
Kör man på kantsten så är det något annat fel på föraren. Ingen kamera i världen räddar en så dålig chaufför. Jag har kört bil och mc i mer än 25 år. Jag har ALDRIG kört på en kantsten under dessa år. Jag begriper inte vad folk gör som anser det är normalt att gnugga fälgarna.

-Men för fan titta dig omkring! Har du ingen känsla för var bilen är? Ska du ens ha körkort?
- Så brukar jag tänka. Folk har inga problem att lägga 60-tusen för feta fälgar och däck - men sen sabbar de dom veckan efter genom att gnida dom mot trottoaren.. så efterblivet att det är inte sant.

Dessutom, nej du har ingen 360-kamera. Den har inte upplösningen som du låter påskina.

Antingen blåljuger du, eller så pratar du i okunskap. 360-kamera är inget som är avsett att finlira med. Det är en grov översikt ovanifrån. Det finns ingen centimeterprecision i den alls så den hjälper knappast din ”fruga” att undvika kantsten.
Jag tror du missförstår poängen lite.

Ingen säger att en 360-kamera ersätter körkänsla, speglar eller sunt förnuft. Självklart ska man kunna placera bilen utan att förlita sig blint på kameror. Men det betyder inte att kameran är värdelös. Den är ett hjälpmedel, precis som parkeringssensorer, backspeglar, dödavinkelvarnare och backkamera.

Att du personligen aldrig har kört på en kantsten på 25 år är ju bra, men det gör inte att andra situationer automatiskt beror på att någon är “efterbliven” eller inte borde ha körkort. Det finns trånga parkeringsgarage, höga kantstenar, dålig sikt, mörker, snö, regn, stressiga stadsmiljöer och bilar med dålig överblick. Då kan extra kameravyer absolut hjälpa, även om de inte är perfekta.

När jag säger 360-kamera menar jag inte att den har mätinstrumentprecision på millimeternivå. Jag menar bilens surround view-system, alltså kamerorna som tillsammans ger en vy runt bilen. Nej, man ska inte använda den som enda referens för centimeterprecision, men den kan ändå ge en bra översikt och hjälpa föraren att upptäcka hinder, linjer, kantstenar och avstånd bättre än utan kamera.

Så nej, jag blåljuger inte. Vi kanske bara pratar om olika nivåer av förväntningar. Jag ser 360-kameran som ett extra hjälpmedel, inte som magi. Och för många förare, särskilt i trånga miljöer, är det faktiskt användbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in