2026-06-04, 08:13
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Är nog intressantare att fråga om hur Polisen bär sig åt, tillskillnad mot svensk militär så använder dom ju faktiskt skjutvapen i verkliga situationer och inte bara på övning.

Vad använder svenska militären i närstrid menar du?
Citera
2026-06-04, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Jag har inte gjort lumpen men jag vet ju att man får lära sig att skjuta, slåss, kasta handgranater och spränga.

Men hur får man lära sig att döda en annan människa?
Förbereda sig mentalt alltså.
Alla kan ju sikta och skjuta på en tavla men det är nog värre när den tavlan är en människa.

Mvh Björn

Är nog en jävla skillnad när det gäller att döda eller bli dödad där är valet lätt, tänk dig själv att någon skjuter på dig och du har möjlighet att försvara dig vilket väljer du
Citera
2026-06-04, 09:04
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Jag har inte gjort lumpen men jag vet ju att man får lära sig att skjuta, slåss, kasta handgranater och spränga.

Alla kan ju sikta och skjuta på en tavla men det är nog värre när den tavlan är en människa.

Mvh Björn
Det är inte människor man dödar, det är fientliga utländska kombatanter. Om inte du dödar dem så dödar de dig.
Citera
2026-06-04, 09:44
Medlem
Citat:

Mvh Björn
Utifrån min livsåskådning kan jag säga så här:
Blir vi attackerade av främmande makt så skjuter inte jag människor utan jag skjuter fiender. Helt olika saker.
Om jag överlever kriget får man ta all ev ptsd senare.
Där och då; sätt fienden ur stridsdugligt skick. Blir de skadade eller tillfångatagna skall de enligt Genevekonventionen behandlas med respekt
Citera
2026-06-04, 09:49
Medlem
Det du lär dig är främst att bli någon dina kamrater kan lita på. Det är 95% av innehållet - du ska lära dig att bli någon de andra vet alltid gör sitt jobb.
Citera
2026-06-04, 10:06
Medlem
StonedAssassins avatar
Du måste tänka ''antingen du, eller dem''
Citera
2026-06-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Man avprogrammeras mentalt och får lära sig att blint följa/lyda order, ren och skär hjärntvätt skulle man kunna kalla det. Det sker mer eller mindre sublimt genom exempelvis nedbrytning innan du byggs upp till en "starkare" människa, att döda andra människor går emot vår naturliga instinkt förutsatt att man är frisk sm individ. Så precis som du misstänker innehåller "utbildningen" lite mer än att lära sig att sikta och trycka av.
Hur man berättar att man aldrig gjort militärtjänst utan att säga att man aldrig gjort militärtjänst...utom möjligen i rysshelvetet, där är det möjligen så som du beskriver.

Citat:

Mvh Björn

Det gör man inte i normala fall. Militär verksamhet är mycket mer än att bara skjuta på FI, det är det som är det viktiga i utbildningen. Lära sig att fungera som en grupp individer under stress och fysisk ansträngning.

När man väl hamnar i strid handlar det om ren och skär självbevarelse att skjuta på motståndaren och undvika att bli skadad själv eller någon annan i sin grupp och arbeta tillsammans för att överleva. Det är detta man lär sig under en militär grundutbildning sedan får vi hoppas att du aldrig behöver pröva dessa förmågor skarpt.
Att döda motståndaren är inte målet, målet är att stoppa motståndaren och hur man gör detta på bästa sätt beror på så mycket annat.

I ett större perspektiv kan jag tycka att det är värt en uppoffring om det stoppar ryzzka mördarorcher från att våldta oskyldiga Svenska kvinnor och barn när de skövlar sig fram genom vårt land.
Citera
2026-06-04, 10:37
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:

Mvh Björn

Dom flesta kan nog klara dödande biten, det svåra är att göra det medan du löper samma risk själv. Man behöver inte förminska vad den andra människan är, bara bygga upp vad människorna runt dig själv är värda för dig, dvs mer.
Citera
2026-06-04, 10:41
Medlem
Citat:

Mvh Björn
Jag gjorde lumpen för länge sedan, men den delen ingick inte.

Jag tror att längre tillbaka i tiden sysslade man mer med sådant, man angrep mål som påminde om en människa, t ex med bajonett.

Jag tror kanske inte att framtidens krig skapar den närkontakt med fienden att det blir så svårt. Men det är nog upp till varje enskild krigsman att förbereda sig på det.
Citera
2026-06-04, 10:56
Medlem
Näe, lumpen lär dig att framförallt klara dig i taskiga situationer. Uppstår situationen döda eller dödas så försvarar man sig på vad sätt man kan. Med en viss vapenvana så kan man även det.

Sen har folk en lite skruvad bild. Finland som hade en mycket bristfällig arme lärde världen ett å annat när ryssen fick problem. Sen gjorde Vietnam det mot USA i 19 år och nu är det Ukraina. Vad ryssland möter är inte i huvudsak en armé, snarare en befolkning som försvarar sig, där egentligen rätt lite sker på order uppifrån. Extremt svårt för den lede fi att möta en massa folk som agerar mycket på eget initiativ, som bara behöver lite information och utrustning, fullständigt oberäkneligt.

Sedan fungerar en värnpliktsarmé också som en inrikespolitisk säkerhetsventil. Det är svårt att skicka en värnpliktsarmé mot den egna befolkningen. Vi såg det i Tunisien när diktatorn avsattes då militären vägrade lyda. Vi såg det i ryssland 1991 då regimen skickade stridsvagnar in i Moskva, men de vägrade och Jeltsin kunde klättra upp på en stridsvagn.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-06-04 kl. 11:16. Anledning: Uppdatering..
Citera
2026-06-04, 11:27
Medlem
Berias avatar
Citat:

Mvh Björn

Man lär sig inte döda som en separat liten färdighet. Man lär sig lösa en stridsuppgift under stress.

Det är alltså inget predikande från befälen om att man ska bli kall och hård, utan bara om att nöta vapen, order, rörelse, grupp, målbedömning och stress tills det sitter i muskelminnet. När det smäller gör man det man ska göra helt automatiskt. När du är otränad måste du först fatta läget, hantera paniken, få ordning på vapnet och sen bestämma dig....och då är det ofta för sent och du eller din kamrat är död eller skadad.

Finns gott om exempel från Ukraina på dåligt utbildade soldater som fryser, inte skjuter, skjuter fel eller lämnar positionen. Så kvalitén på utbildningen till soldat spelar väldigt stor roll för hur det ska gå för den enskilda soldaten, förbandet och kriget.
Citera
2026-06-04, 12:10
Medlem
Citat:

Mvh Björn
Din bild av lumpen är lite skev och man får inte lära sig döda. Vilket genom tiderna har varit ett reellt problem för olika arméer då en soldat som inte vill döda sina motståndare är mindre effektiv.

Bäst är det med personer som fått lära sig ta ansvar för andra då de har en högre förmåga att göra det som måste göras även när det strider mot deras egen moral. Men den typen av människor blir ju tyvärr allt ovanligare vilket inte bådar gott för vår försvarsförmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in